Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Vätternrunda på motorcykel

  1. #11
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Din blogg...

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Igår var Leffa och jag ute på en fikatur runt Vättern. Här kan du läsa om den!
    Wow, vilken fin blogg du har! Proffsigt skriven och snygga bilder. Ligger absolut i mina favoriter nu.


    Tobbe.

  2. #12
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Sitter här och "jullovsläser" gamla inlägg och inser att vi körde Vättern runt bara några dagar efter att du gjorde det. Lite annorlunda upplägg och vägval, bara. Se http://blogg.mcforfun.se/#post14.
    Vättern runt kan vara en fin tur, gäller bara att undvika de större vägarna som kan vara lite enahanda - i vart fall om man kör framåtlutad på en caféracer... Gissar att det lite annorlunda på en stor och bekväm tourer som din.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Sitter här och "jullovsläser" gamla inlägg och inser att vi körde Vättern runt bara några dagar efter att du gjorde det. Lite annorlunda upplägg och vägval, bara. Se http://blogg.mcforfun.se/#post14.
    Vättern runt kan vara en fin tur, gäller bara att undvika de större vägarna som kan vara lite enahanda - i vart fall om man kör framåtlutad på en caféracer... Gissar att det lite annorlunda på en stor och bekväm tourer som din.
    Vilka varma dagar det var. Den dag vi körde var årets, dittills, varmaste dag med 32,5 grader på termometern. Vi körde precis samma väg som man kör Vätternrundan på cykel. Man håller sig hela tiden ganska nära vattnet.
    Inga stora vägar där inte! Hade 85 mil på mätaren när jag kom hem på kvällen. En lagom etapp på BMW:n....
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Ja, vad som är stort eller smått är ibland en fråga om tyckande. Det är ju inte flerfiliga motorvägar direkt.

    Jag försökt räkna ut vilken väg de cyklar, och enligt de kartor jag hittat på nätet så är det väg 49, 50, 195 mm plus lite avvikelser.

    Körde ju några mil på 49:an i somras och den var inte särskilt spännande på de avsnitt som har byggts ut på senare år ("100-knyck-rakt-fram"). De äldre delarna, närmre Askersund, svängde däremot en del. Tycker att det borde finns någon äldre sträckning närmre sjön, kanske någon "local" kan bidra med kunskap här?

    Likaså var 50:an på östra sidan halvsnabb och vältrafikerad och vi tyckte att vi fick roligare hojåka genom att söka upp krokiga småvägar ute i spenaten. Men vi hade å andra sidan två dagar på oss och därmed gott om tid att botanisera bland ett antal östgötssamhällen...

  5. #15
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jag försökt räkna ut vilken väg de cyklar, och enligt de kartor jag hittat på nätet så är det väg 49, 50, 195 mm plus lite avvikelser.
    Vid en sökning på "vättenrundan" hittar man vattenrundan.se, och där hittar man detta: http://orebro.sweco.se/vatternrundan/

    så slipper du fundera mer

  6. #16
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Vid en sökning på "vättenrundan" hittar man vattenrundan.se, och där hittar man detta: http://orebro.sweco.se/vatternrundan/

    så slipper du fundera mer
    Jo, det är i princip samma kartor som jag hittade. Hade hoppats hitta lite mer udda, smala, sjönära vägar, lite mer äventyr! Men, det är klart, när tusentals cyklister skall trängas så behöver de en rejäl landsväg. De ryms nog inte på de smala krokiga vägarna som jag hellre vill köra om jag får välja.
    Senast redigerat av TMax500 den 2011-01-08 klockan 11:54.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jo, det är i princip samma kartor som jag hittade. Hade hoppats hitta lite mer udda, smala, sjönära vägar, lite mer äventyr! Men, det är klart, när tusentals cyklister skall trängas så behöver de en rejäl landsväg. De ryms nog inte på de smala krokiga vägarna som jag hellre vill köra om jag får välja.
    Håller med om att "transportvägarna" som cyklisterna håller till på, åtminstone på västgötasidan, inte är dom roligaste. Letar man sig in en bit från Vättern finns det kuligare alternativ, t.ex över Tiveden och västra sidan av Hökensås. På östra sidan ser det bättre ut, iallafall på kartan.
    Ove

  8. #18
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Håller med om att "transportvägarna" som cyklisterna håller till på, åtminstone på västgötasidan, inte är dom roligaste. Letar man sig in en bit från Vättern finns det kuligare alternativ, t.ex över Tiveden och västra sidan av Hökensås. På östra sidan ser det bättre ut, iallafall på kartan.
    Får se till att konsultera dig ifall det blir någon Triumphtur Vättern Runt i sommar. Undviker som sagt gärna 49:an. Du kanske vill vara "gästartist" på din W650? I allmänhet kan man ju inte ha med andra sorters hojar på en Triumphtur, men en hoj som W650 skulle mycket väl kvala in som just gästartist (av uppenbara skäl, för den som inte förstår: googla!)

    50:an på östra sidan har vi redan överlistat med hjälp av Ducce-klubbens karta, i de trakterna finns som sagt gott om smala krokiga landsvägar.

  9. #19
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Får se till att konsultera dig ifall det blir någon Triumphtur Vättern Runt i sommar. Undviker som sagt gärna 49:an. Du kanske vill vara "gästartist" på din W650? I allmänhet kan man ju inte ha med andra sorters hojar på en Triumphtur, men en hoj som W650 skulle mycket väl kvala in som just gästartist (av uppenbara skäl, för den som inte förstår: googla!)

    50:an på östra sidan har vi redan överlistat med hjälp av Ducce-klubbens karta, i de trakterna finns som sagt gott om smala krokiga landsvägar.
    Sätt på en Triumph-logga på den så ser inte många skillnaden!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    . Du kanske vill vara "gästartist" på din W650? I allmänhet kan man ju inte ha med andra sorters hojar på en Triumphtur, men en hoj som W650 skulle mycket väl kvala in som just gästartist (av uppenbara skäl, för den som inte förstår: googla!).
    Kan väl gå för sig, men jag får fråga Greta först om hon vill ut och springa. Hon är pålitlig den damen så det är nog inga problem.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  3. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51
  4. Vätternrunda 19-20/6
    Av leffa i forum Träffar & Körningar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 10:05
  5. Vätternrunda
    Av leffa i forum Träffar & Körningar
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •