Sidan 1 av 25 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #1
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Stopp för sporthojar

    Sticker ut hakan nu, men jag är trött på rena sporthojar som far fram som idioter på vägarna. Respektlöst mot lagar och boende. Allvarligt, det finns inget berättigande för dessa nakna sportmaskiner som är strippade för att köras på bana. De som kör dessa hojar är överrepresenterade när det gäller olyckor och att ge fan i folk som bor utmed kurviga vägar. Vidare tycks de allmänt ge fan i allmänt trafikvett.

    Jag är ofantligt trött på hojåkare som snuddar mig på Bulten när de kommer i 150 knyck över ett krön eller av bli omkörd i svindlande hastighet just som jag påbörjat en omkörning. Jag är den förste att applådera fler poliskontroller och spikmattor om nödvändgt. Hellre det än att vägverket förstör våra (alla hojåkares) vägar för några rötäggs skull.

    Vidare är jag jäkligt trött på alla som klankar på bilister i trafiken. I kanske 75% av fallen, bil och mc, är det, enligt min erfarenhet, motorcykelns förare som beter sig som en idiot. Vi bör absolut rannsaka oss själva. Inte minst sporthojsförare som många gånger beter sig kriminellt farligt. Personligen fattar jag inte berättigandet av sporthojar på vanliga vägar helt enkelt, men antar att någon kommer att tala om det för mig här snart...

    Sorry, men ni som kör sporthojar, eller andra hojar för den delen, på ett respektlöst sätt har jag ingen respekt för. Alls.

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Instämmer i allt.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Sticker ut hakan nu, men jag är trött på rena sporthojar som far fram som idioter på vägarna.
    Har faktiskt aldrig sett en sporthoj fara fram alldeles själv utan förare, varken för fort eller på annat sätt. Inte annan hoj heller för den delen eller ens moped.

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Sorry, men ni som kör sporthojar, eller andra hojar för den delen, på ett respektlöst sätt har jag ingen respekt för. Alls.
    Nu kan jag hålla med dig, vi pratar om personer som beter sig som idioter här, inte maskiner. Tyvärr finns ingen attityd- eller annan vettig lämplighetskontroll för körkort utan det ses mer som en rättighet. Frågan är om vi ens vill ha det egentligen, för börjar vi med attitydkontroll för körkort är steget inte långt till nästa instans... Attitydkontroll för husköp, passansökning, resetillstånd, familjebildande...

    Sporthojars lämplighet som fordon på väg tänker jag inte argumentera med dig, för till viss del håller jag med dig. Men vem ska definiera sporthoj?

    Ett exempel: När jag sökte som Sporthojsinstruktör blev jag inte antagen för att jag inte körde en "sporthoj". Vid tillfället en TDM850 med säkert hela 75 hkr på bakhjulet. Med den körde jag åttor runt flertalet så kallade sporthojar typ GSXR, ZX-R osv.
    Året efter blev jag antagen, då hade jag bytt hoj. Till en TRX850 vilket är betydligt sportigare än TDM. Men den har samma motor fast trimmad till närmare 77 hkr på bakhjulet... Sporthoj att förbjudas?

    Var går gränsen? Borde vi inte samtidigt förbjuda dessa överviktiga customlok som i jämförelse med en vanlig Volvo nästan saknar bromsar att hejda framfarten med, oavsett hastighet? Eller hojar overlag som varandes helt olämpliga att framföra i trafik? Farliga rent av...

    Hur trygga måste vi vara?
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-24 klockan 23:29.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    De som kör dessa hojar är överrepresenterade när det gäller olyckor
    Halvsanning om ens det. "De" är ungefär 10-15% av alla hojar men står för drygt hälften av kostnaderna pga olyckorna blir ganska allvarliga. Den större mängden olyckor står okunnighet för, oftast på andra hojtyper. Dock inte alls samma kostnad.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag är ofantligt trött på hojåkare som snuddar mig på Bulten när de kommer i 150 knyck över ett krön eller av bli omkörd i svindlande hastighet just som jag påbörjat en omkörning.
    Dito, men det är ett resultat av vårt samhälle. Inte motorcykelns effekt, kör inte där.
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-24 klockan 23:30.

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Har faktiskt aldrig sett en sporthoj fara fram alldeles själv utan förare, varken för fort eller på annat sätt. Inte annan hoj heller för den delen eller ens moped.

    Jag tror du förstår vad jag menade.

    Nu kan jag hålla med dig, vi pratar om personer som beter sig som idioter här, inte maskiner. Tyvärr finns ingen attityd- eller annan vettig lämplighetskontroll för körkort utan det ses mer som en rättighet. Frågan är om vi ens vill ha det egentligen, för börjar vi med attitydkontroll för körkort är steget inte långt till nästa instans...
    Jag menar att det är berättigat med fler kontroller t.ex. vid Bogan och Bulten, med flera ställen ute i landet, för att sätta dit fartmarodörerna. Hellre det är att trafikverket grusar alla fina landsvägar för oss som älskar hojåkning på kurviga vägar i relativt legal hastighet.

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag menar att det är berättigat med fler kontroller t.ex. vid Bogan och Bulten, med flera ställen ute i landet, för att sätta dit fartmarodörerna. Hellre det är att trafikverket grusar alla fina landsvägar för oss som älskar hojåkning på kurviga vägar i relativt legal hastighet.
    Det är nog sant, men det är fortfarande en isolerad åtgärd mot ett symptom som kommer från ett annat håll. Lika lite en lösning som det otroligt puckade alternativet att grusa vägarna. Men visst, "problemet" försvinner från just den punkten... Vägverket var aldrig kända för långsiktiga och hållbara lösningar, Trafikverket för tyvärr den traditionen vidare med flaggan i topp.

    Visst förstår jag också vad du menar tidigare, min poäng var att ingen gillar att bli dragen över en generell kam pga hojval, musikstil, klädval eller hudfärg. Inte ens jag, som nog är en av de få respektlösa och icke berättigade sporthojspiloterna på detta forum och faktiskt resonerar mer än tar åt mig
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-24 klockan 23:42.

  8. #8
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Dito, men det är ett resultat av vårt samhälle. Inte motorcykelns effekt, kör inte där.
    Va?? Förklara närmare? Ska JAG som anpassar mig till samhällets regler anpassa mig efter ett fåtal lagbrytare?? Hur tänker du nu?

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Va?? Förklara närmare? Ska JAG som anpassar mig till samhällets regler anpassa mig efter ett fåtal lagbrytare?? Hur tänker du nu?
    Hmm... så kan man se det. Tänkte faktiskt inte dit, men du har rätt.
    Jag var mer inne på att kringå störande element. Min tanke var att "världen händer, vare sig jag tycker om det eller inte". Utifrån den synvinkeln var det logiskt att undvika något jag för tillfället inte kan göra något åt, jag kan ha roligare på annat håll än att envist hävda min rätt just i den situationen.

    Kalla mig konflikträdd, effektiv eller filosofisk, vad som känns bäst.
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-24 klockan 23:50.

  10. #10
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Uppskattar JÅKE´s svar. Exakt vad jag önskade uppnå. En saklig diskusson i ämnet. Tyvärr tror jag att många, av någon märklig anledning, inte vågar uttrycka sig här eller någon annanstans där man inte kan vara anonym. Känner många som är allvarligt störda på sporthojsklientelet, men som knyter handen i fickan.

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •