Sidan 9 av 25 FörstaFörsta ... 789101119 ... SistaSista
Resultat 81 till 90 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #81
    Det verkar ju inte vara så svårt att ställa hojåkare mot varandra, bogvisirsmaffian verkar inte ha något problem med att kasta sporthojsåkarna åt vargarna (både de skötsamma och mindre skötsamma) i hopp om att få vara ifred. Det ska ni veta att förbudsivrare aldrig är nöjda. När vi är borta tar det inte många år innan de kommer efter er också...

  2. #82
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Förbjuda viss typ av hoj? Till vad nytta? Förbjuder man sportmaskiner kommer det att bli cliponstyren på vanliga touringjärn med sprängtrimmade motorer. Den som vill kan. Så har det alltid varit och kommer det väl att bli. För övrigt går det att busköra med vad som helst - från moppe till den största glidaren.

    Vad göra? Vissa individer kan dessvärre bara lära sig den smärtsamma vägen, men andra kanske det går att helt enkelt snacka med om vad som är ett acceptabalt uppträdande i trafiken. Jag drar en parallell till ungdomars utveckling till mogna vuxna inom arbetslivet där de äldre är föredömen och rådgivare på ett bra sätt, oftast utan att vara medvetna om att man faktiskt bidrar med fostran.

    Ett tips till dom som behöver köra av sig på riktigt - skaffa licens och kör på bana och tävla mot likasinnade istället för att försöka impa på tanter och gubbar som är ute och söndagsåker i lilla bilen

  3. #83
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Som trådskapare är jag mer än nöjd med responsen. Som jag skrivit tidigare valde jag en provokativ rubrik med en baktanke. Nämligen att skaka om och skapa en debatt och det fungerade uppenbarligen bra. Synd bara att några här missat den detaljen och tror att jag är för att förbjuda sporthojar. Kategoriskt.

    Vidare är det beklagligt att några få här uppfattat att hojen.nu (pga tråden?) inte längre är ett forum för ALLA hojåkare och alla hojtyper. Hur tänker man då? Är ni verkligen så lättkränkta? Gör istället som de flesta andra och delta i debatten med konstruktiva idéer och förslag.

    Forum är ju bland annat till för att likasinnade ska kunna diskutera sitt intresseområde och det är ju det vi gör här. Det vore väl fruktansvärt trist om alla bara höll med om allt? Vi kan väl fortsätta ha högt i tak och diskutera allt mellan himmel och gjord? Det är ju det som är grejen med detta forumet och varför jag föredrar hojen.nu framför andra hojforum. Den sköna blandnngen av hojar och hojåkare som kan prata för sin vara.

    Så sakteliga kommer denna tråden (har redan börjat luta åt det hållet) troligen mynna ut i något konstruktivt som att vi diskuterar körbeteenden och utbildning etc. Men är man konflikträdd och lättkränkt kanske man ska hålla sig enkom till sitt märkesforum.

  4. #84
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Att vi mc-åkare skall förbjuda andra mc-åkare??
    Trodde i min enfald att vi höll ihop som grupp?

    Under alla mina år på mc så har jag aldrig haft några som helst problem att samsas
    med sporthojarna på vägarna.

  5. #85
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om vi som en stor grupp mcåkare skall respekteras av andra trafikanter, så måste vi ju uppträda så vi inte onödigtvis stör andra medtrafikanter. Ett oerhört störande är dessa som öppnar eller bygger om sina avgassystem på glidarna. Man tycker ju nästan att de skulle kunna väcka döda. Sportfånarna som kör med wheelies och liknande inne i samhällen.
    Även alla andra som kör alldeles för fört inom tättbegyggda områden. Och seda de som kör olovandes på crosshojar på allmäna vägar.
    Om vi kunde enas om att försöka bli lite mjukare i vår framtoning, så skulle vi respekteras bättre och därmed så blir kanske bilförarnas attityd lite mindre ogin. Vill ju inte dra alla över en kam med det finns ju rötägg på båda sidor. Vill man åka fort så går det ju att göra på andra håll än inne i samhällen.
    Skulle vilja få en ärlig förklaring till varför bygga om en custom till att låta illa, så folk blir verkligt störda av oljudet. TÖRS NÅGON SVARA??????????

  6. #86
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om vi som en stor grupp mcåkare skall respekteras av andra trafikanter, så måste vi ju uppträda så vi inte onödigtvis stör andra medtrafikanter. Ett oerhört störande är dessa som öppnar eller bygger om sina avgassystem på glidarna. Man tycker ju nästan att de skulle kunna väcka döda. Sportfånarna som kör med wheelies och liknande inne i samhällen.
    Även alla andra som kör alldeles för fört inom tättbegyggda områden. Och seda de som kör olovandes på crosshojar på allmäna vägar.
    Om vi kunde enas om att försöka bli lite mjukare i vår framtoning, så skulle vi respekteras bättre och därmed så blir kanske bilförarnas attityd lite mindre ogin. Vill ju inte dra alla över en kam med det finns ju rötägg på båda sidor. Vill man åka fort så går det ju att göra på andra håll än inne i samhällen.
    Skulle vilja få en ärlig förklaring till varför bygga om en custom till att låta illa, så folk blir verkligt störda av oljudet. TÖRS NÅGON SVARA??????????
    Tycker det är okej beroende på system, ett dovt mullrande är bara vackert och många icke hojkörare som jag träffat stör sig inte så mycket på det. Dock finns det system som i princip är raka rör och bara åstadkommer en serie skarpa smällar vilket även jag tycker låter illa.

  7. #87
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Vem vet jonas.
    Kanske har du fått någon att tänka till att köra lugnare. Att tänka på säkerheten oavsett om man kör bil, mc, cykel eller annat fordon är oerhört viktigt då alla offer medför tragedier för familjer och vänner.

  8. #88
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Vem vet jonas.
    Kanske har du fått någon att tänka till att köra lugnare. Att tänka på säkerheten oavsett om man kör bil, mc, cykel eller annat fordon är oerhört viktigt då alla offer medför tragedier för familjer och vänner.
    Förhoppningsvis kan tråden fungera så också. Dämpande, då man ser att en klar majoritet av oss andra bikers är emot vårdslös körning på allmän väg. Att vi andra hojåkare inte tycker att det är coolt att köra i 150-200 km/h på landsvägar bland andra trafikanter och medmänniskor. Med sporthoj eller glidare.

  9. #89
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg
    Att vi mc-åkare skall förbjuda andra mc-åkare??
    Trodde i min enfald att vi höll ihop som grupp?

    Under alla mina år på mc så har jag aldrig haft några som helst problem att samsas
    med sporthojarna på vägarna.
    Helt riktigt MR Peter.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  10. #90
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Helt riktigt MR Peter.
    Då har ni aldrig kört på vägarna "Bulten" eller "Bogan" här i Sthlm där vägarna ibland används som rena racerbanor och som andra trafikanter skyr av rädsla över att få in en 250 kg tung hoj + förare in i sin front.

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •