Sidan 5 av 25 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #41
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Jag tycker att det också är viktigt att se till de personer som sköter sig. Många bryr sig inte alls om vad som finns på eller vid sidan av vägen.

    Jag försöker till exempel alltid slå av på gasen om jag åker förbi en hage med djur i. (även om det mest blir meka och mindre köra)

  2. #42
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Det är helt enkelt för lätt för vilken idiot som helst att skaffa sig en racinghoj. Bara han har råd med den vansinniga försäkringspremien.

    Körning med racinghoj bland vanlig trafik kan ju jämföras med att vissa busade omkring med F1-bilar på allmänna vägar.

    Någon påpekade att andelen olyckor med sporthojar inte var särskilt hög, utan att det bara var kostnaderna och skadorna som stack ut.

    Man skulle kunna jämföra det med tex luftvapen med begränsad räckvidd, och vapen med krutpatron som kan ställa till med mycket allvarligare konsekvenser. Du får "leka" med ett luftvapen nästan var som helst bara du fyllt 18 år medans det krävs en licens för att bruka skarpa vapen, och inte ens då får du skjuta prick var som helst utan hålla dig till speciella avlysta områden.

    Jag menar alltså att det även borde krävas en licens för att få framföra motordrivna projektiler. Ingen borde kunna få köpa ett sådant lpotentiellt livsfarligt fordon bara att användas som "leksak".

  3. #43
    En annan märklig sak är den attityd som många av dessa vansinnespiloter har till försäkringspremier och liknande. De har inte tillräckligt med pengar för att ha råd att köpa en ny värstingsporthoj, än mindre att försäkra den. Men de tycker att mc-handlare och försäkringsbolag är idioter allihop eftersom det kostar för mycket att äga en sådan hoj??

    De hävdar alltså att det är deras rättighet att få vilken hoj de vill. Men de har inget ansvar att betala vad det kostar att köpa och äga den..

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv har jag två gånger denna säsong fått möten på min sida i kurvor, en gång på Bogesundsvägen och en gång på Bulten. Kan lova att det är en rejält skrämmande upplevelse. Bara ren tur att det gått bra. Hade jag kört bil hade det varit fontalkrock. Nu klarade det sig tack vare att jag kastade mig ut till höger så mycket det gick. Hade det kommit en likasinnad i stället för mig hade det garanterat varit "Game over"". Det har redan hänt en gång att två stycken kört ihop på Bulten. Den påkörande avled omedelbart medan den påkörde överlevde med svåra skador. Lång rehab väntar! Vet inte hur många som dött på denna runt tio kilometer långa sträcka i år, men minst fyra är det i alla fall enligt vad jag hört talas om på Rosenhill. Känns inte otroligt att det kommer att sluta på tio stycken innan säsongen är över.....

    De som skrivit här har bilden av sporthojsåkaren ganska klar för sig, rätt eller fel. Hittade en motbild till den bilden på en blogg. Där framförs en åsikt om att det är vi som inte kör sporthoj som ska hålla oss därifrån. Det är vi andra som är farliga, genom att vi inte håller tillräcklig uppsikt omkring oss. Vidare anses det vara en liten, liten klick av sporthojsförarna som beter sig på det här viset. Det beskrivs vidare att de allra flesta sporthojsåkarna kör med hänsyn och respekt. Dom kör makligt, vrider inte på i kurvor och använder inte våra vägar som roadracingbanor.


    Kan säga att jag inte delar den ståndpunkten, utan har en motsatt erfarenhet utifrån det jag ser dagligen i Stockholm. Inte minst efter att på en sjuttiosträcka på Nynäsvägen för en kort tid sedan, för andra gången denna säsong, blivit omkörd mellan filerna när jag kör bil. Tror att det varit samma gäng båda gångerna. Runt tio hojar, varav två med skjuts, kör om i uppskattningsvis den dubbla tillåtna hastigheten. Ett ögonblicks ouppmärksamhet från någon av bilisterna och dödsolyckan är ett faktum. Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett till någon av den stora majoriteten som, enligt blogginlägget, kör makligt och med hänsyn. Kan garantera att jag skulle notera en sporthojsåkare som kör enligt den beskrivningen. Intressant hur olika vi uppfattar tillvaron....

    Självklart går det inte att förbjuda, men något drastiskt måste till för att vända utvecklingen. Frågan är bara vad. Har en släkting som ingått i ett gäng som kör på det hänsynslösa sättet. Att flera kompisar kraschat och skadat sig avskräcker inte. " Dör jag så dör jag lycklig!" har jag fått till svar. Antar att det är en uppfattning som delas av flera i sporthojskollektivet....

    Förtydligande: Dom som jag tänker på kör Yamaha R1, Suzuki GSX 1000, Honda Freblade och liknande hojar. Vi kanske måste definiera vilken grupp vi talar om för att få lite balans i det hela. Fel att tala om "Sporthojar" allmänt. Övriga kör mycket riktigt för det mesta, som de flesta. På ett ansvarsfullt sätt. Är detta problem ett storstadsfenomen, eller är det liknande över hela landet? Utanför Stockholm kanske man kör sin Yamaha R1 på ett helt annat sätt, så som beskrivits.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-07-04 klockan 02:06.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Alltför många sporthojsåkare är spänningssökare som inte vågar klättra i berg, djuphavsdyka, hoppa fallskärm eller göra något annat riktigt adrenalinframkallande. Dom tar istället den enkla vägen och köper en hoj dom inte kan hantera och anser att dom ska lära sig hantera den i vansinnesfarter på allmänna vägar. Tyvärr så drabbar detta oskyldiga som inte har något med deras adrenalinsökande att göra.
    Samma typ av oansvarigt adrenalinsökande ser vi hos många av våra ungdomsbrottslingar eller de sk huliganerna som förpestar supporterklackarna till våra fotbolls och hockeylag. Dom tar också den enkla vägen...

  6. #46
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Skulle man våga köra en sväng på bulten eller bogan om man skulle åka förbi där någon gång. Låter ganska farligt. man vill inte bli en organdonator pga att någon är en idiot. Har skrivit på om olyckan skulle vara framme men livet är mig kärt.

  7. #47
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vidare anses det vara en liten, liten klick av sporthojsförarna som beter sig på det här viset. Det beskrivs vidare att de allra flesta sporthojsåkarna kör med hänsyn och respekt. Dom kör makligt, vrider inte på i kurvor och använder inte våra vägar som roadracingbanor.


    Kan säga att jag inte delar den ståndpunkten, utan har en precis motsatt uppfattning. Inte minst efter att på en sjuttiosträcka på Nynäsvägen för en kort tid sedan, för andra gången denna säsong, blivit omkörd mellan filerna när jag kör bil. Tror att det varit samma gäng båda gångerna. Runt tio hojar, varav två med skjuts, kör om i uppskattningsvis den dubbla tillåtna hastigheten. Ett ögonblicks ouppmärksamhet från någon av bilisterna och dödsolyckan är ett faktum. Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett till någon av den stora majoriteten som, enligt blogginlägget, kör makligt och med hänsyn. Kan garantera att jag skulle notera en sporthojsåkare som kör enligt den beskrivningen. Intressant hur olika vi uppfattar tillvaron...
    Nu måste jag nog ta och ifrågasätta logiken i den här debatten som för länge sedan lämnat det sakliga stadiet och blivit ett forum för att ventilera egna åsikter nästan utan sans.

    Du skriver att:
    1: Någon påstår att det är ett fåtal sporthojsåkare som kör som idioter, resten kör "som folk".
    2. Du inte delar den åsikten för att du aldrig sett de som kör "som folk"
    3. De du ser kör som idioter och är enligt dig själv "tror det är samma gäng"

    Hur får du ihop det att samma gäng på tio personer flera gånger blir en större del av en grupp?
    Hur tror du att du skulle kunna se de som inte utmärker sig, de kommer ju inte köra om dig eller möta dig på ett obehagligt sätt. Snarare håller de ditt tempo och ni ser förmodligen inte varandra?
    Har du i något annat sammanhang lagt märke till det som INTE utmärkts sig, framför det som faktiskt stuckit ut?

    Om vi räknar generellt och lågt finns det 200000 mc i trafik samtidigt i landet. Kan man anta att 20% av dessa är så kallade sporthojar. Det är 40000 fordon. Mats här tycker att större delen av dessa kör som idioter för att han råkat ut för de 50-100 som befinner sig på de roligaste vägarna söder som huvudstaden. Mestadels tillhörande Potatoes MC om de finns i livet fortfarande. Ok säg 200 st då, så har vi 5 promille!!

    Det är verkligen något att basera en ståndpunkt på.

    I princip kan man säga att flera här är nånting på spåren. Utvecklingen har skenat och kanske borde det åtminstone vara licens på hojar med över 150 hkr? Eller 100? Kanske körkort? Enda sättet är nog tyvärr att vi förbjuder oss själva eller inför någon slags begränsning, för tro inte att jag försvarar det fullständigt idiotiska beteendet!

    Som instruktör och coach sedan 10 år går det inte liksom, men jag anser att man ska diskutera problemet inte gruppen utifrån några procentare... Speciellt inte på ett forum där man faktiskt har gott om tid att tänka över det man skriver eftersom man just skriver det.

    Så, nu skrev jag här igen iallafall fast jag lämnat stället. Förmodligen inte så bra då jag nu kommer att bli måltavla som varandes en minoritet, en livsfarlig, respektlös, vårdslös sporthojsåkande sådan. Som kör enbart på vägarna söder om Stockholm...
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-30 klockan 08:10.

  8. #48
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Håller fullständigt med Jåke,även i det att det kanske borde va nån "extrakurs" i att köra sporthoj sporthojar inbjuder ju till en helt annan körning än vad en custom gör så det gäller att föraren kan kontrollera när hornen börjar växa i pannan.

  9. #49
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Intressant diskussion, men jag håller inte med om att dom flesta sporthojsåkare kör som idioter. Är mer inne på Jåkes spår och tycker tvärtom att dom allra flesta kör vettigt och med hänsyn. Tyvärr är dom få som inte gör det som sticker ut och ger ett dåligt rykte till resten av gruppen, men så är det ju alltid. Tittar man på nyheterna kan man få intrycket av att alla fotbollfans är hooliganer och vill slåss, vilket jag har lite svårt att tro. (Sen är det så att jag har noll fotbollsintresse själv, jag kanske har missat ngt och det är så det är?)

    Förbjud mot sporthojar i allmänhet - nej.
    Förbjud mot hojar över 150hk - kanske vettigt, kanske inte. Jag är nog inte rätt person att bedömma det. Personligt har jag svårt att se syftet med såpass mycket "powaaaaar" (som Top Gear-folket skulle säga), men detsamma gäller ju även för en stor del av bilar som finns på gatan numera.

    Jåke: jag kanske har missat ngnting i tidigare tråder, men jag hoppas att det inte är den här diskussionen som har fått dig att ge upp. Det vore mer än trist. Jag har svårt att tro att du skulle bli en måltavla i det här forumet och även om jag inte känner dig som person är "respektlös" def inte ett ord som jag skulle förknypa med dina forumsposter som tvärtom brukar vara rätt genomtänkta.


    /Just my two 2 cents.

  10. #50
    Det som är bra med detta forumet är ju att det finns alla typer av hojar / knuttar. Samtidigt som vi debatterar olika avarter så får vi vara försiktiga att inte döma folk efter vilken typ av hoj dem kör.
    Senast redigerat av erkagn den 2010-06-30 klockan 10:19.

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •