Sidan 4 av 25 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #31
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Vart tog det sunda förnuftet vägen ?? Hade polisen grälat med sin tant ??

    Rätt kul iakttagelse. I Tyskland så är det fri fart på vissa sträckor och inom EU har vi annars 130 som standard på vägar som ligger i nivå med våra. Här i Sverige så är vi inte mogna att köra fortare än vad en Volvo 740 kombi klarar av med en närsynt dement förare med tummen i rö... ;D

    Killen borde få ett tack för att han höll undan.........
    Håller helt med dig, vad kan det ha varit för polis? Annat med dom vi träffade ute vid Skanssundet, dom var av rätta virket och goda representanter för ordningsmakten! Har träffat på en del genom åren...långt ifrån alla har låtit sunt förnuft råda.....
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #32
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Och som i många andra frågor får de som kör sporthoj med omdöme lida för ett antal som inte gör det men så funkar det ju i ett civiliserat samhälle, eller?
    Nej. Att förbjuda allt man tycker illa om är ociviliserat kommunist-tänk. Man kan förbjuda allt motordrivet över 50cc och fortfarande helt missa kärnproblemet; de som kör som idioter. De kommer ändå fortsätta att hitta på nya sätt att riskera sina och andras liv. De enda som blir lidande av förbud är de som respekterar lagen, ganska logiskt när man tänker efter.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #33
    Jag är oxå motståndare till förbud på olika sorters fordon. Vem vet nästa gång kanske de förbjuder alla hojar över 1000 cc och då kan man inte köpa en mullig HD eller Boss Hoss fastän man glider sakta och förståndigt.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Tänk att det alltid ska talas om förbud på produkter som användarna använder felaktigt.
    Med detta tankesättet så ska alla Porsche, Corvetter, BMW, Volvo och Mercedes förbjudas med eftersom dessa är bilar som körs på bana? För att inte tala om knivar och yxor, de kan man ju också använda till att skada andra med?

    Hjälper ju inte att förbjuda något för de som håller i gashandtaget, eller för den delen trampar på gasen, lär nog göra det lika fullt men nån annan typ av fordon ändå.
    Även om vi skulle gå tillbaka till hästskjutsar skulle de galoppera hästarna istället för att trava dem.

    Är ju enbart attitydsändringar som gör skillnaden, om det sen kommer med åldern eller inte är ju tveksamt, speciellt när man ser på åldern på vissa bilister som ändå kör som de vore ensamma på vägen (hojåkare är ju svårare att bestämma åldern på när de kör, men finns säkert motsvarigheter där med)

    Det är bara det att har man som jag vid ett flertal tillfällen råkar ut för dessa dårar och själv kunnat råkat illa pga av dem så tänker man ett steg längre när hjärtat sitter i halsgropen som man brukar säga. Bilarna du räknar upp har inte ett skvatt med detta att göra och jag har då aldrig vad jag kan minnas hamnat i någon allvarlig situation tack vare sportbilar. Fast det är klart jag har bara haft körkort i 40 år så jag har kanske inte hunnit med och sett allt. Hotad med kniv och yxa har jag aldrig blivit heller.
    Visst, det är aldrig trevligt med förbud men sporthojsförarna tycker jag bäddat för ett sånt själva själva genom den hänsynslösa attityd en del visar. Är det attitydsförändringar det handlar så är det hög tid att sporthojsförarna tar tag i frågan.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #35
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Senast idag kom en kollega in till mig och undrade hur det stod still med sporthojsförarna. Igår klippte han gräsmattan som går ända ut till en liten väg (50 km/h) i Roslagen. När han gick med klipparen utmed vägkanten såg han hur det kom ett gäng med sporthojar. Han tänkte att de saktar nog ner snart men en sekund senare blåste de förbi honom i över 100 km/h. En av dem var så nära att han kände hur skjortan närapå sögs med. Hade han vänt på klipparen just då och kanske vänt rumpan ut mot vägen en dm hade han troligen blivit påkörd enligt hans grannar som blev vittnen. Total respektlöshet.

    Jag passade på att fråga honom om vilka fordon som störde honom mest där ute i Roslagens idyll och han svarade utan tvekan att sporthojsförarna inte bara störde honom mest utan att hela samhället där han bor ogillade dessa "kamikazepiloter". Bland annat har han blivit rädd att låta sina barn gå över vägen själva.

    Så ska det verkligen inte behöva vara. Om inte sporthojsåkarna själva tar ett betydligt större ansvar för hur de kör och beter sig mot sina medmänniskor kommer medmänniskorna snart nog tröttna och besluta om åtgärder som drabbar alla hojåkare kollektivt.

    Förbud tror jag dock inte heller på. Rubriken, är som jag sagt tidigare, tillspetsad.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Senast idag kom en kollega in till mig och undrade hur det stod still med sporthojsförarna. Igår klippte han gräsmattan som går ända ut till en liten väg (50 km/h) i Roslagen. När han gick med klipparen utmed vägkanten såg han hur det kom ett gäng med sporthojar. Han tänkte att de saktar nog ner snart men en sekund senare blåste de förbi honom i över 100 km/h. En av dem var så nära att han kände hur skjortan närapå sögs med. Hade han vänt på klipparen just då och kanske vänt rumpan ut mot vägen en dm hade han troligen blivit påkörd enligt hans grannar som blev vittnen. Total respektlöshet.

    Jag passade på att fråga honom om vilka fordon som störde honom mest där ute i Roslagens idyll och han svarade utan tvekan att sporthojsförarna inte bara störde honom mest utan att hela samhället där han bor ogillade dessa "kamikazepiloter". Bland annat har han blivit rädd att låta sina barn gå över vägen själva.

    Så ska det verkligen inte behöva vara. Om inte sporthojsåkarna själva tar ett betydligt större ansvar för hur de kör och beter sig mot sina medmänniskor kommer medmänniskorna snart nog tröttna och besluta om åtgärder som drabbar alla hojåkare kollektivt.

    Förbud tror jag dock inte heller på. Rubriken, är som jag sagt tidigare, tillspetsad.
    Bra inlägg!

    Själv tillhör jag dem som är hjärtligt trött på dessa sporthojs-idioter och vill se en förändring. Tålamod finns det inte mycket kvar av från min sida.

    Ett förbud är aldrig trevligt så kan någon presentera ett trovärdigt alternativ så anammar
    jag det gärna. Men något måste göras.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #37

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Hmm... så kan man se det. Tänkte faktiskt inte dit, men du har rätt.
    Jag var mer inne på att kringå störande element. Min tanke var att "världen händer, vare sig jag tycker om det eller inte". Utifrån den synvinkeln var det logiskt att undvika något jag för tillfället inte kan göra något åt, jag kan ha roligare på annat håll än att envist hävda min rätt just i den situationen.

    Kalla mig konflikträdd, effektiv eller filosofisk, vad som känns bäst.
    Jag håller med om detta. Också.

    De motorcyklister som inte har några begränsningar över huvud taget och fullständigt skiter i allt och alla bara de får göra som de vill kör nog ofta sporthojar. Helt enkelt av den anledningen att deras behov att köra fullständigt utan begränsningar tillfredsställs i en högre grad på denna typ av hoj. Det är ju bara att ägna en stund till att läsa i forumet på t.ex. www.sporthoj.com för att förstå att det faktiskt är ett under att det inte sker fler olyckor än vad det gör med tanke på hur mycket idioter det finns på vägarna.

    MEN, det innebär inte att samtliga sporthojsägare är fullständigt hämningslösa trafikligister. Problemet är att de som är det helt enkelt skulle välja någon annan hoj att leka med om inte sporthojar fanns. Det spelar alltså ingen roll vad man gör, man kan ändå inte ändra på det faktum att dessa personer alltid kommer att finnas i trafiken omkring oss. Oavsett vad man tycker om det. För sin egen skull får man då välja andra vägar än de som buskörningar förekommer på så mår man bäst själv. Och att alltid förutsätta att alla andra trafikanter är idioter. Då har man stora möjligheter att må bra på turen, både fysikt och psykiskt.

    Ses på vägarna
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-06-28 klockan 20:30.

  8. #38
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    För sin egen skull får man då välja andra vägar än de som buskörningar förekommer på så mår man bäst själv. Och att alltid förutsätta att alla andra trafikanter är idioter. Då har man stora möjligheter att må bra på turen, både fysikt och psykiskt.
    Ska jag flytta på mig? Ska jag inte få åka på fina vägar som Slingerbulten, Bogan eller på andra underbara landsvägar för att sporthojsförarna ska få fara fram på vägar som de valt som sina racingvägar där de kan slå personliga rekord i tid och idioti. På just Bulten mötte jag förra sommaren en förare som kom över ett krön i kanske 170 km/h och som kom över på min körbana och "missade mig" med kanske trettio centimeter. Den upplevelsen fick mig att börja fundera över mentaliteten hos många sporthojsförare. En riktigt obehaglig upplevelse. Hade jag kört en bil eller en traktor hade han/hon också varit en siffra i dödsstatistiken på Bulten.

    Jag varken vill eller tänker flytta på mig. Jag säger istället vad jag tycker och har inte det minsta problem med att ta den matchen om det så är här eller på Rosenhill. Seriösa sporthojsförarna måste jobba aktivt med en attitydförändring på t.ex Sporthoj.se och andra forum. Fotografer på Bulten borde också vägra att ta bilder på de som kör galet fort.

    Fort kan man köra på lämpliga vägavsnitt, men INTE vårdslöst eller respektlöst. Och 170 km/h på en 70-väg anser jag är långt ifrån respektfullt.

  9. #39
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag har aldrig kört Slingerbulten men om jag riskerar att få en sporthoj i 170 över på min sida av vägen skulle jag ju i varje fall funderat över någon annan väg att köra till mitt mål.

    Säger jag som inte ens tycker om att köra på E22 i motorvägsfart i rusningstrafik med min hoj.

  10. #40
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Bra diskussion!

    Jag tror som många andra att vi motorcyklister måste inordna oss i övriga samhällets syn på vad som är en sund kultur i allmän trafik. Där hör vare sig buller, lek, bus eller racing hemma. Dålig kultur och obefintlig hänsyn, helt enkelt.

    Delar dessutom oron för vad som ska hända med vår kära hobby om vi fortsätter "blåsa snuten" och på ett moraliskt plan gör gemensam sak med 1%-arna (=väljer själva vilka lagar vi följer).

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •