Sidan 3 av 25 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Varför måste så många hojar låta så mycket, ett härligt muller är inte fel! Men många hojar låter lite väl mycket, det märker man speciellt om man bor vid en större väg som jag gör, det går ju knappt att sitta ute på sommaren!
    Jag tycker en ylande sporthoj på toppvarv låter värre än det mysiga dunket från en glidarhoj ju. Men det kanske beror på att att jag föredrar glidarhojar framför sporthojar

  2. #22
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Jag tror att det beror en hel del på varvtalet också, en glidarhoj ligger på 2000 varv och sporthoj kanske på 6000 - 7000 varv...
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  3. #23
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    än så länge har jag trevliga grannar,det är nästan man ur huset när man kör ut med hojen,alla kommer för att lyssna på ljudet
    enda nackdelen är att jag inte riktigt kan lyssna det själv eftersom det går bakåt bakåm mig och det är lite svårt att åka bakom likadana hojar eftersom dom är lite sällsynta
    gillar dovt muller även om det går över nuvarande decibelgräns

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Nä det är ingen ide att förbjuda sporthojar, det finns för mycket förbud i Sverige. Det är inte hojens fel, sporthojen har utvecklats genom åren för att kunna gå snabbt och smidigt, och då har det blivit ett lämpligt verktyg som kan användas på rätt sätt men även på fel sätt på fel ställen. Det handlar om inställning, respekt för andra och sunt förnuft. Om alla skulle anpassa farten till rådande förhållanden så det bli så mycket bättre!

    Glad midsommar alla hojåkare!!!!

    Danne

    Tror visst det kan vara ide att förbjuda sporthojar. Kan man på det viset uppnå att det blir några färre idioter på vägarna som lockas av de möjligheter som sporthojen uppmuntrar en del till är mycket vunnet. Och det vinner vi alla andra som kör hoj på.

    Glad midsommar

    Kan ju utveckla det hela med att om de här människorna som inte visar respekt för andra och bär sig totalt omdömeslöst åt varför ska vi övriga trafikanter visa respekt för dem genom att uppmuntra dem med att tillåta fordon som egentligen hör hemma på en racingbana. En parallell kanske kan vara att om alla trafikanter körde med omdöme och visade respekt för andra människor och fä skulle inga trafikregler behövas. Inga hastighetsbegränsningar, ingen högerregel osv. Men nu finns det hänsynslösa människor utan respekt för någon annan än sig själva och om vi ska ha ett samhälle som fungerar måste finnas regler som i de flesta frågor som rör samhällsbygget. Och genom att förbjuda sporthojar visar vi gränsen för vad vi/samhället accepterar. Om det sen i detalj innebär att gränsen för vad en sporthoj är, t.ex. ett förhållande vikt effekt so what. Och som i många andra frågor får de som kör sporthoj med omdöme lida för ett antal som inte gör det men så funkar det ju i ett civiliserat samhälle, eller?
    Senast redigerat av GeCe den 2010-06-25 klockan 21:29. Anledning: Tillägg! Kan ju utveckla ...........
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #25
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Kan ju utveckla det hela med att om de här människorna som inte visar respekt för andra och bär sig totalt omdömeslöst åt varför ska vi övriga trafikanter visa respekt för dem genom att uppmuntra dem med att tillåta fordon som egentligen hör hemma på en racingbana.
    Tänk att det alltid ska talas om förbud på produkter som användarna använder felaktigt.
    Med detta tankesättet så ska alla Porsche, Corvetter, BMW, Volvo och Mercedes förbjudas med eftersom dessa är bilar som körs på bana? För att inte tala om knivar och yxor, de kan man ju också använda till att skada andra med?

    Hjälper ju inte att förbjuda något för de som håller i gashandtaget, eller för den delen trampar på gasen, lär nog göra det lika fullt men nån annan typ av fordon ändå.
    Även om vi skulle gå tillbaka till hästskjutsar skulle de galoppera hästarna istället för att trava dem.

    Är ju enbart attitydsändringar som gör skillnaden, om det sen kommer med åldern eller inte är ju tveksamt, speciellt när man ser på åldern på vissa bilister som ändå kör som de vore ensamma på vägen (hojåkare är ju svårare att bestämma åldern på när de kör, men finns säkert motsvarigheter där med)

  6. #26
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag håller med dig Jonas!
    Fick vi bort rötäggen på alla områden så skulle vi ha en friare värld och säkrare trafik....

    http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

    Men det är inte sporthojarna som ska bort för det hjälper inte.....
    Senast redigerat av DearHunter den 2010-06-25 klockan 23:42.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #27
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Det är bra med diskussion i ämnet fortkörning/idiotisk körning. För det går inte bara för fort ibland det körs otroligt vårdslöst på helt fel ställen med. Att jaga folk på motorväg oavsett fordonstyp är fel, - nä det är på vägsträckor där många andra oskyldiga drabbas som man ska hålla koll på.

    Sen måste man få gasa på ibland; läste idag om en kille som blev av med körkortet för att han gasade på för att kunna släppa fram ett utryckningsfordon. http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/...DD25C9D.mobila

    Kan det inte finnas lite rim och reson??

    Danne
    Hmm... Jag tillhör räddningstjänsten och det jag skriver nu är en högst personlig åsikt. Dvs inoffeciell.
    Jag tycker inte om vid utryckning när bil vid mindre lämpliga ställen släpper på hastigheten för att släppa fram utryckningsfordon. Det kan bli riktigt dumt att då köra om. Min personliga åsigt är att det är bättre att de gasar på för att sedan vid lämpligt tillfälle släppa förbi.
    Jag tycker att det är mycket bra att detta prövas samt hoppas på ett positivt utfall. Och om man läser mellan raderna så verkar ambulanspersonalen ha samma åsikt. Men som sagt. Min personliga åsikt... men jag har var med om många idiotiska omkörningar med hjärtat i halsgropen när bilar har mer eller mindre tvärstannat framför utryckande fordon.

  8. #28
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Hmm... Jag tillhör räddningstjänsten och det jag skriver nu är en högst personlig åsikt. Dvs inoffeciell.
    Jag tycker inte om vid utryckning när bil vid mindre lämpliga ställen släpper på hastigheten för att släppa fram utryckningsfordon. Det kan bli riktigt dumt att då köra om. Min personliga åsigt är att det är bättre att de gasar på för att sedan vid lämpligt tillfälle släppa förbi.
    Jag tycker att det är mycket bra att detta prövas samt hoppas på ett positivt utfall. Och om man läser mellan raderna så verkar ambulanspersonalen ha samma åsikt. Men som sagt. Min personliga åsikt... men jag har var med om många idiotiska omkörningar med hjärtat i halsgropen när bilar har mer eller mindre tvärstannat framför utryckande fordon.
    Håller med!!!!
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  9. #29
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Hmm... Jag tillhör räddningstjänsten och det jag skriver nu är en högst personlig åsikt. Dvs inoffeciell.
    Jag tycker inte om vid utryckning när bil vid mindre lämpliga ställen släpper på hastigheten för att släppa fram utryckningsfordon. Det kan bli riktigt dumt att då köra om. Min personliga åsigt är att det är bättre att de gasar på för att sedan vid lämpligt tillfälle släppa förbi.
    Jag tycker att det är mycket bra att detta prövas samt hoppas på ett positivt utfall. Och om man läser mellan raderna så verkar ambulanspersonalen ha samma åsikt. Men som sagt. Min personliga åsikt... men jag har var med om många idiotiska omkörningar med hjärtat i halsgropen när bilar har mer eller mindre tvärstannat framför utryckande fordon.
    Vart tog det sunda förnuftet vägen ?? Hade polisen grälat med sin tant ??

    Rätt kul iakttagelse. I Tyskland så är det fri fart på vissa sträckor och inom EU har vi annars 130 som standard på vägar som ligger i nivå med våra. Här i Sverige så är vi inte mogna att köra fortare än vad en Volvo 740 kombi klarar av med en närsynt dement förare med tummen i rö... ;D

    Killen borde få ett tack för att han höll undan.........
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Folk tror så mycket om vad man ska göra när det kommer ett utryckningsfordon bakom. Som jag kommenterade på DN så ska man göra vad man kan för att underlätta framkomligheten för fordonet utan att bryta mot lagen. Det innebär att man inte får köra mot rött, köra över heldragen linje eller köra för fort.

    Som jag ser det finns det tre personer som gjort helt fel i den aktuella situationen; bilföraren gjorde fel som gasade på istället för att ligga kvar i laglig hastighet och köra åt sidan på lämplig avtagsväg om en sådan fanns tillgänglig innan det blev tvåfiligt.

    Ambulansföraren gjorde fel som körde med siren på och därmed stressade bilföraren trots att det inte fanns möjlighet att köra om.

    MC-polisen gjorde fel som körde i otillåten hastighet bakom ambulansen - det är endast under pågående utryckning skyltad hastighet får överträdas.

    Sedan kan man ju tycka att sunt förnuft ska råda, men då bör man ju också beakta vad som hänt om bilföraren råkat ut för en olycka på grund av den uppkomna situationen.
    Senast redigerat av NeXTer den 2010-06-26 klockan 01:56. Anledning: komplettering

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •