Sidan 23 av 25 FörstaFörsta ... 132122232425 SistaSista
Resultat 221 till 230 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #221
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    ...kanske dags att göra om hela försäkringssystemet, där t ex klass 1–5 innebär att de flesta har råd att köra en mc men de får inte framföra en supersporthoj. De som däremot har klass 10, den högsta försäkringsmöjligheten får köra dessa maskiner men då kostar det ett par hundra tusen i året men man får köra precis vilken hoj man vill oavsett kraft.
    Det hade begränsat möjligheterna för den absoluta majoriteten av alla hojälskare att införskaffa en sporthoj pga de ekonomiska villkoren. Jag gillar inte idén att enbart krösus sorkar ska få möjligheten till att köra sporthoj.

    Men att ändra försäkringssystem kan vara en bra idé. Tex att mc-erfarna, olycksfria personer kan slippa vissa restriktioner gällande sporthojar, eller nått liknande.

  2. #222
    funderade på en sak , e det hojarna eller de som kör som idioter ni vill komma åt ????

  3. #223
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    Oavsett fordon så är det föraren som styr och tro mig dom på två hjul sköter sig bäst i trafiken, jag har som yrke att framföra ett 25,5 meter långt fordon och ser både det ena o andra på vägen och inte är det hojarna som är värst.
    Dont worry be happy8)

  4. #224
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg
    Det hade begränsat möjligheterna för den absoluta majoriteten av alla hojälskare att införskaffa en sporthoj pga de ekonomiska villkoren. Jag gillar inte idén att enbart krösus sorkar ska få möjligheten till att köra sporthoj.

    Men att ändra försäkringssystem kan vara en bra idé. Tex att mc-erfarna, olycksfria personer kan slippa vissa restriktioner gällande sporthojar, eller nått liknande.
    En tanke bara.

  5. #225
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag med, jag gillar dom också. De får gärna finnas, jag har inget emot dem på vägarna heller och jag köper gärna en sporthoj. Kanske dags att ta fram en hårdare försäkring? Att ta bort avställningsmöjligheten gjorde föga nytta, kanske dags att göra om hela försäkringssystemet, där t ex klass 1–5 innebär att de flesta har råd att köra en mc men de får inte framföra en supersporthoj. De som däremot har klass 10, den högsta försäkringsmöjligheten får köra dessa maskiner men då kostar det ett par hundra tusen i året men man får köra precis vilken hoj man vill oavsett kraft.
    Men Nina har inte redan unga sporthojsförare hiskeliga försäkringspremier?
    De får ju inte kosta mer än hojen,då blir det väl bara en massa oförsäkrade och oskyltade hojar på vägarna?

  6. #226
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den här tråden, men en sak slår mig som lite förbryllande. Nämligen att somliga tycks rättfärdiga sin "forcerade" körning med att "det är ju ändå bara mig det skadar om jag kör av". Kör man på bana så är väl detta i det närmaste helt sant.

    Men...

    det stämmer väl förvisso så sett att om man skulle råka köra av i, säg, 200 km/h (det är alltså 56 meter per sekund.. för att sätta det i perspektiv) och glida ut i spenaten i en vänsterböj så kommer man sannolikt vara den enda som dör (eller förolyckas kraftigt).

    Vad som däremot slog mig nu är att även om man håller sig i sitt körfält, även om man håller sitt avstånd till framförvarande och även om man håller god uppsikt bakåt så skulle följande kunna ske:
    Högerböj. Hög fart med ett flott nedlägg, släpp på bakhjulet, highside och rätt vad det är möte samtidigt. Förare glider av vägbanan i tangentens riktning och slipper inspektera bilen med gräsklippning som bästa konsekvens, men bågen får studs och dundrar in i mötande bils vindruta. Bilpassagerare/förare får ~200 kilo metall över sig - som ett brev in genom brevlådan.

    Det är klart att det kan ske även i 70 km/h, men risken att det sker ökar ju i samband med att farten ökar. Förarens kompetens må vara en faktor, men inte den enda. Sen är det väl helt klart så att fordonet man framför har olika fysiska förmåga att rätta in sig efter det föraren begär baserat på fordonets utformning.

  7. #227
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Gunther: när jag pratar om bankörning så menar jag just dessa övningar ordnade under SMC's regi. De handlar mer om att lära sig hantera sin mc på ett bättre sätt och bli en säkrare förare, mer ett med sitt fordon. Dessutom får man ju feedback från duktiga instruktörer vilket man inte får på en allmän väg. Detta är något jag planerar att köra inom en snar framtid och gärna med den nya hojen som jag tror är bra för dylika körningar.

    Mr.Peter: Hi hi, jag stack ut hakan lite grann så nu blir det livat? Nej självklart menar jag inte att vi SKA HA detta system! Men något bör göras och detta tog jag som ett exempel men jag tror det är svårt att hitta en bra balans så att alla är nöjda. Givetvis finns det alltid nån som inte är det, det brukar alltid vara så oavsett inom vilket område det än är.

  8. #228
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Gunther: när jag pratar om bankörning så menar jag just dessa övningar ordnade under SMC's regi. De handlar mer om att lära sig hantera sin mc på ett bättre sätt och bli en säkrare förare, mer ett med sitt fordon. Dessutom får man ju feedback från duktiga instruktörer vilket man inte får på en allmän väg. Detta är något jag planerar att köra inom en snar framtid och gärna med den nya hojen som jag tror är bra för dylika körningar.

    ...
    Jag har också för avsikt att delta i SMCs kurser för att bli bättre, men vilken bankörning som avses (SMCs eller licensbelagda road racing event) är ju egentligen irrelevant för scenariot som kan inträffa på den allmänna vägen jag beskrev tidigare.

    - edit -
    mina inlägg berör f.ö. inte försäkringsfrågan ö.h.t. - det handlar bara om trafiksäkerheten.
    Senast redigerat av gunther den 2010-07-30 klockan 18:56. Anledning: förtydligande

  9. #229
    Jag tror ju för min del att om vi nu leker med tanken , förbjud sporthojar , tror ni inte att vissa kommer att köra som fan även med mindre hojar . och för er som inte tror det kan jag upplysa om att det går att höra fort med alla hojar

  10. #230
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den här tråden, men en sak slår mig som lite förbryllande. Nämligen att somliga tycks rättfärdiga sin "forcerade" körning med att "det är ju ändå bara mig det skadar om jag kör av". Kör man på bana så är väl detta i det närmaste helt sant.

    Men...

    det stämmer väl förvisso så sett att om man skulle råka köra av i, säg, 200 km/h (det är alltså 56 meter per sekund.. för att sätta det i perspektiv) och glida ut i spenaten i en vänsterböj så kommer man sannolikt vara den enda som dör (eller förolyckas kraftigt).

    Vad som däremot slog mig nu är att även om man håller sig i sitt körfält, även om man håller sitt avstånd till framförvarande och även om man håller god uppsikt bakåt så skulle följande kunna ske:
    Högerböj. Hög fart med ett flott nedlägg, släpp på bakhjulet, highside och rätt vad det är möte samtidigt. Förare glider av vägbanan i tangentens riktning och slipper inspektera bilen med gräsklippning som bästa konsekvens, men bågen får studs och dundrar in i mötande bils vindruta. Bilpassagerare/förare får ~200 kilo metall över sig - som ett brev in genom brevlådan.

    Det är klart att det kan ske även i 70 km/h, men risken att det sker ökar ju i samband med att farten ökar. Förarens kompetens må vara en faktor, men inte den enda. Sen är det väl helt klart så att fordonet man framför har olika fysiska förmåga att rätta in sig efter det föraren begär baserat på fordonets utformning.
    Vilket väljer man att få på sig,en sladdande mc eller en sladdande personbil eller varför inte en genande lastbil i en kurva?

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •