Sidan 20 av 25 FörstaFörsta ... 101819202122 ... SistaSista
Resultat 191 till 200 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #191
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Visst är det logiskt. Det är ju därför jag retar mig på det. Att det i 9 fall av 10 blir allvarligare konsekvenser av att krocka med mc fattar väl en efterbliven skorpion. Är det den typen av slutsatser som kostar skattekronor?
    Läggs tyvärr förvånande mycket pengar på att komma fram till liknande självklarheter....
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #192
    Jag är 30+ och kör sporthoj, det har jag gjort sen jag var 21.
    Stundtals bränner jag på i kurviga landsvägar där trafiken lyser med sin frånvaro, dock är jag noga med att hålla hastigheten i stan eller när man rullar in i ett samhälle. Man har så pass mycket erfarenhet och trafikvett att man undviker vansinneskörningar bland sina medmänniskor och sparar dessa till Falkenberg eller Anderstorp istället.

    Anledningen till att jag föredrar sporthojar framför andra tvåhjuliga fordon är helt enkelt för att det är snygga, snabba och jag älskar ylandet från de raka rören.
    Om detta gör mig till en ond människa, så är jag väl djävulen själv.

    Att tala om förbud för sporthojar luktar för mycket gubbe och Östtyskland och dessutom desperation precis som regskyltar fram.

  3. #193
    Mc-Bosse
    Gäst
    Att tala om förbud för sporthojar luktar för mycket gubbe och Östtyskland och dessutom desperation precis som regskyltar fram.
    "Stopp för sporthojar" är fel rubrik. Skulle väl snarare vara "Stopp för idioter på mc"

    Rubriken kan bli lite missvissande 20 sidor framåt om man inte lusläser alla inlägg.

    Trådskaparens intentioner var att få igång en diskussion om att få bort de som kör som idioter utan respekt för andra, inte sporthojar. Trådrubriken är missvisande vilket jag påtalat flera gånger och även trådskaparen har skrivit att den sattes bara för att få fart på diskussionen. Dock först i ett inlägg flera sidor framåt.

    Och regskylt fram är väl ok tycker jag. Alla andra fordon har det ju (traktorer ej medräknade då tror jag) så varför inte en mc? En liten snygg skylt skulle inte skada. Fartkameror ska väl gälla även mc. Eller?

    Ps: 3 inlägg till och jag når 1 000 inlägg!

  4. #194
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    …den sattes bara för att få fart på diskussionen. Dock först i ett inlägg flera sidor framåt.
    Mmm, vilket säger en hel del.

  5. #195
    Medlem skälsmaras avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    ingarö
    Inlägg
    3
    ojojoj!vilken galen tråd!den enda som har en hum om vad detta handlar om e gullan skulle jag tro.....
    mvh jesse

  6. #196
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av skälsmara Visa inlägg
    ojojoj!vilken galen tråd!den enda som har en hum om vad detta handlar om e gullan skulle jag tro.....
    mvh jesse
    Lite smågalen blev tråden ja....

  7. #197
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Undrar om trådskaparen är nöjd med svaren på Bike och Sporthoj.com?

  8. #198
    Härligt med lite debatt!

    Har tittat igenom tråden, nu är jag rätt emot att moderera och ta bort inlägg om det inte är absolut nödvändigt. Därför tänker jag låta tråden vara som den är.

    Några synpunkter dock:
    - Att sätta en rubrik för att väcka känslor och skapa debatt är helt OK! Dock får man vara beredd på att ta en och annan "smäll" som resultat.
    - Ta inte upp gammalt groll i en tråd där de inte hör hemma, speciellt inte personliga dilemman! Det blir bara rörigt och svårt för andra att hänga med.
    - Hojen.nu är öppet för alla som gillar motorcyklar, oavsett typ! Detta innebär också att det är tillåtet att diskutera motorcyklar, oavsett typ!

    Ingen nämnd, ingen glömd. Tänk på hur ni skriver och vad ni väljer att ta upp.

    Flyttade diskussionen på slutet angående regskylt fram till egen tråd -->
    Regskylt fram
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  9. #199
    Bra att rensa bort OT! Lätt att komma på sidospår.

    För att återgå till on topic tycker jag att trådskaparen har tagit upp ett intressant ämne.

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Sticker ut hakan nu, men jag är trött på rena sporthojar som far fram som idioter på vägarna. Respektlöst mot lagar och boende. Allvarligt, det finns inget berättigande för dessa nakna sportmaskiner som är strippade för att köras på bana. De som kör dessa hojar är överrepresenterade när det gäller olyckor och att ge fan i folk som bor utmed kurviga vägar. Vidare tycks de allmänt ge fan i allmänt trafikvett.
    Det är lätt at förstå varför folk tröttnar på sporthojsåkare som kör respektlöst i trafiken och ibland rent livsfarligt. Farten lockar och när man kör dessa hojar får man helt enkelt göra en avvägning mellan fartupplevelsen och säkerheten. Detta gäller alltså för dom som överträder hastigheter ofta.

    Men hur får man folk att upphöra med detta beteende?
    Det får man inte helt, kommer alltid att finnas folk som gör detta för spänningen skull - inte ens fler motorbanor hade löst problemet helt och hållet, men det hade nog hjälpt.
    Bättre utbildningar och höjning av körkortsåldern för dessa hojar? Tja, kanske men det hade inte tagit bort problemet med körkortslösa förare som agerar självmordsmissiler på vägarna. Dessutom hade vi fått en stor besviken skara bra killar och tjejer som inte för köra sporthojar förrän långt senare.

    Jag är ofantligt trött på hojåkare som snuddar mig på Bulten när de kommer i 150 knyck över ett krön eller av bli omkörd i svindlande hastighet just som jag påbörjat en omkörning. Jag är den förste att applådera fler poliskontroller och spikmattor om nödvändgt. Hellre det än att vägverket förstör våra (alla hojåkares) vägar för några rötäggs skull.
    Har hört massa skräckhistorier om galningar på Bulten. Om problemet är så stort borde ordningsmakten kunna konsolidera sina resurser med tätare fartkontroller och polisnärvaro där ute. Har aldrig kört på Bulten, men jag skulle vilja, det verkar var en fin motorcykelväg.

    Vidare är jag jäkligt trött på alla som klankar på bilister i trafiken. I kanske 75% av fallen, bil och mc, är det, enligt min erfarenhet, motorcykelns förare som beter sig som en idiot. Vi bör absolut rannsaka oss själva. Inte minst sporthojsförare som många gånger beter sig kriminellt farligt. Personligen fattar jag inte berättigandet av sporthojar på vanliga vägar helt enkelt, men antar att någon kommer att tala om det för mig här snart...

    Sorry, men ni som kör sporthojar, eller andra hojar för den delen, på ett respektlöst sätt har jag ingen respekt för. Alls.
    Den statistiken stämmer inte med verkligheten.
    Jag håller med dig att vi bör rannsaka oss själva, bli mer medvetna om riskerna som finns där ute när man kör hoj snabbt men även andra saker olycksfaktorer som trötthet, onykterhet, omdömeslöshet etc. Det är lätt att stirra sig blind på endast hastighet även om det är en stor faktor. Dessutom blir sporthojarna snabbare och bättre. Förhållandet mellan vikt och hästkrafter förbättras men det gör också säkerheten med ABS, strydämpare m.m. Att göra sporthojar långsammare tror jag inte fungerar när marknadskrafterna är så pass starka. Strypning av sporthojsmotorer hade bara spridit sig att att inkludera alla motorfordon så småningom. Ajöss med sportbilen i garaget alltså.

    Hoppas du inte drar alla över en kam och klankar ner på random sporthojsåkare på fiket, även om du är förbannad på att vissa inte sköter sig.

  10. #200
    Citat Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg

    Om problemet är så stort borde ordningsmakten kunna konsolidera sina resurser med tätare fartkontroller och polisnärvaro där ute.
    Fast ibland hjälper ju inte det heller

    http://www.youtube.com/watch?v=xPVbVc-5mUU

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •