Sidan 2 av 25 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Känner många som är allvarligt störda på sporthojsklientelet, men som knyter handen i fickan.
    Det gäller nog mänskligheten i stort, att man stör sig på något. Men vilket av det ska vi förbjuda? Jag tror generellt man ska se på sig själv med lite objektiva ögon innan man knyter näven. Det är jobbigt, vilket gör just att de allra flesta bara tycker eller retar sig på nånting som inte stämmer överens med deras egna intressen. Lagligt, lämpligt eller samhällsvänligt lägger jag ingen värdering i nu.

    Men som du skriver, knappt någon kan ju ens andas om detta utan att gå upp i varv och försvara sig. Ska vi vara specifika och stereotypa, så är ju de knutna nävarna lika många åt "andra" hållet.
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-25 klockan 11:50.

  2. #12
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Det är bra med diskussion i ämnet fortkörning/idiotisk körning. För det går inte bara för fort ibland det körs otroligt vårdslöst på helt fel ställen med. Att jaga folk på motorväg oavsett fordonstyp är fel, - nä det är på vägsträckor där många andra oskyldiga drabbas som man ska hålla koll på.

    Sen måste man få gasa på ibland; läste idag om en kille som blev av med körkortet för att han gasade på för att kunna släppa fram ett utryckningsfordon. http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/...DD25C9D.mobila

    Kan det inte finnas lite rim och reson??

    Danne
    Senast redigerat av Danne den 2010-06-25 klockan 10:17.
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  3. #13
    Jåke
    Gäst
    Oftast handla det bara om idiotiskt beteende som Danne säger, kanske i form av fart men i lika många fall på andra sätt. Förr eller senare reagerar såklart myndigheter och utdelar kollektiv bestraffning, så är det bara.

    De människor som sabbar är till stor del av en typ, adrenalinsökande män och inte motorcyklister i första hand. Det handlar om att mc'n bara är ett verktyg som är mer lättillgängligt än bergklättring. Grupptryck naturligtvis. Poängen är at köra på ett farligt sätt och trigga kickar, att säga åt dem att följa med till banan och gasa resulterar oftast i nekanden. "Dit är det ju långt, där kan man ju inte gasa". De tappar sin publik där, plus att det avdramatiseras. Alltså ointressant och därför ligger man på 'bogan som tussilago i diket istället.

    Och eftersom sporthojar faktiskt är den effektivaste hojtypen kör man såna. Förvånansvärt nog verkar det till stor del vara ett storstadsfenoomen dessutom. Det kommer att bli förbud om inte vi andra sätter ner foten och säger ifrån mot de som beter sig helt respektlöst. Och det gäller även trafikanter som inte tittar i backspegeln, inte använder blinkers, inte planerar sin körning utifrån var de faktiskt befinner sig osv osv...

    Rim och reson har tyvärr till stor del lämnat dagens samhälle, i synnerhet trafiken där det är Me, Myself and I som gäller. Som jag ser det en följd av att man fråntas alltmer ansvar med regler och begränsningar hit och dit.

    Som tur är verkar det som killen som släppte ambulansen får tillbaka körkortet. För som de sa på radion, vad gjorde polisen i olaglig fart bakom ambulansen om han hade tid att stoppa killen, inte eskortera ambulansen?
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-25 klockan 10:09.

  4. #14
    Jåke
    Gäst
    Detta får bli mitt sista inlägg här på forumet, iaf på obestämd tid. Jag och min respektlösa sambo ska gå och förbjuda oss. Tack för mig så länge

  5. #15
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Nä det är ingen ide att förbjuda sporthojar, det finns för mycket förbud i Sverige. Det är inte hojens fel, sporthojen har utvecklats genom åren för att kunna gå snabbt och smidigt, och då har det blivit ett lämpligt verktyg som kan användas på rätt sätt men även på fel sätt på fel ställen. Det handlar om inställning, respekt för andra och sunt förnuft. Om alla skulle anpassa farten till rådande förhållanden så det bli så mycket bättre!

    Glad midsommar alla hojåkare!!!!

    Danne
    Senast redigerat av Danne den 2010-06-25 klockan 10:38.
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Är ju dessutom för övrigt högst sannolikt att ett förbud enbart resulterar i att andra hojtyper börjar missbrukas av dessa mindre mogna individer istället. Var ska man dra gränsen? Förbud mot motorcyklar över 125 kubik som var på tapeten när SMC bildades?

    Tror den bästa lösningen är tätare poliskontroller på vägar som är speciellt utsatta, kanske inte i form av fartkontroll utan att polisen patrullerar sträckan på oregelbundna tider så det inte finns något schema man kan lära sig. Vårdslöshet är ju ett större problem än hastigheten i sig.

    Men i brist på polisiära resurser fungerar ju Trafikverkets plan med att göra om roliga vägar till grusvägar och spridning av rullgrus i kurvorna riktigt bra. Inte nog med att det blir såphalt att köra, folk håller dessutom avståndet för att undvika sprutet från framförvarande!

  7. #17
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Inte heller jag tror på ett förbud, men det behövs ibland en provocerande rubrik för att få igång en livgivande diskussion.

    Många som kör sporthojar är unga killar med en massa testosteron, men utan den livserfarenhet och trafikvana som vi som hunnit bli lite till åren har samlat på oss. Bland det som stör mig mest är när dessa sporthojsförare visar total brist på respekt för andra. T.ex. kör igenom byar och samhällen i 130 knyck eller som när vi stod uppradade på den smala 225:an nära Skanssundet, efter att Leffa kört omkull, så for samtliga sporthojar förbi i full fart utan att sakta in. Andra hojåkare och bilister saktade farten och höll avstånd. Symptomatiskt.

    Jag avstod själv från att ta mc-kort när jag var ung, då jag visste att jag troligen skulle köra som en tok. Det var illa nog att man buskörde med bilen. Kanske skulle det vara en idé att höja åldergränsen för att köra hojar med t.ex. 1000 cc eller mer till åtminstonde 25 år?

    Sen ser jag gärna fler poliser ute på vägarna, särskilt om de är så trevliga som de som kom till olycksplatsen vid Skanssundet häromdagen. Hellre några målade bilar än livsfarligt rullgrus eller skårade vägytor som förstör för alla som älskar att köra hoj.

    Sen tror jag att det är viktigt att vi vågar säga ifrån när vi vår tillfälle och inte bara knyter handen i fickan.

    Fort kan man visst få köra inom vissa gränser, men absolut inte vettlöst utan empati för andra levande medvarelser.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Många som kör sporthojar är unga killar med en massa testosteron, men utan den livserfarenhet och trafikvana som vi som hunnit bli lite till åren har samlat på oss. Bland det som stör mig mest är när dessa sporthojsförare visar total brist på respekt för andra. T.ex. kör igenom byar och samhällen i 130 knyck eller som när vi stod uppradade på den smala 225:an nära Skanssundet, efter att Leffa kört omkull, så for samtliga sporthojar förbi i full fart utan att sakta in.
    Att förbjuda sporthojar hjälper ju inte det beteendet någonting.
    Samma personer kommer då att åka på samma sätt fast på andra typer av motorcyklar.
    Vilket antagligen skulle resultera i fler allvarliga olyckor.

    Och sporthojar är nog ett större problem i storstäder än ute i obygden.
    Själv irriterar jag mig mer på alla de offroad (enduro) som kör förbi vårat hus i 70+ och väcker barnen på kvällarna. Att polisen vet om det spelar ingen roll, dom kör bara ut på en stig så är dom borta. Nej, förbjud alla offroad och fyrhjulingar.

    För att inte tala om dessa enerverande customs med sina obefintliga ljuddämpare. Dessa tenderar dessutom att vilja framföra dom på högt varv så att ljudet ska vara så högt som möjligt.

    Tyvärr verkar tankegångarna att förbud är det enda som gäller redan finnas i och med det aktuella 100-hästars-förbudet. Själv tror jag mer på farthindrande åtgärder på drabbade sträckor funkar bättre.

  9. #19
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Kret Visa inlägg
    Att förbjuda sporthojar hjälper ju inte det beteendet någonting.
    Samma personer kommer då att åka på samma sätt fast på andra typer av motorcyklar.
    Vilket antagligen skulle resultera i fler allvarliga olyckor.

    Och sporthojar är nog ett större problem i storstäder än ute i obygden.
    Själv irriterar jag mig mer på alla de offroad (enduro) som kör förbi vårat hus i 70+ och väcker barnen på kvällarna. Att polisen vet om det spelar ingen roll, dom kör bara ut på en stig så är dom borta. Nej, förbjud alla offroad och fyrhjulingar.

    För att inte tala om dessa enerverande customs med sina obefintliga ljuddämpare. Dessa tenderar dessutom att vilja framföra dom på högt varv så att ljudet ska vara så högt som möjligt.

    Tyvärr verkar tankegångarna att förbud är det enda som gäller redan finnas i och med det aktuella 100-hästars-förbudet. Själv tror jag mer på farthindrande åtgärder på drabbade sträckor funkar bättre.
    Varför måste så många hojar låta så mycket, ett härligt muller är inte fel! Men många hojar låter lite väl mycket, det märker man speciellt om man bor vid en större väg som jag gör, det går ju knappt att sitta ute på sommaren!
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  10. #20
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Varför måste så många hojar låta så mycket, ett härligt muller är inte fel! Men många hojar låter lite väl mycket, det märker man speciellt om man bor vid en större väg som jag gör, det går ju knappt att sitta ute på sommaren!
    Förmodligen kör de med öronproppar och har ingen aning om hur deras brist på ljuddämpare förstör sommaridyllen. Ett dovt muller låter dock gott!

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •