Sidan 15 av 25 FörstaFörsta ... 51314151617 ... SistaSista
Resultat 141 till 150 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #141
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    2
    Ja håller med dej Nina. Man ska prata med dom. Inte sitta o gnälla. Haha vad ja skrattade när ja började läsa den här tråden. Bara för att man har blivit omkörd av nån som kört fort kan man väl inte lägga ut spikmattor?? Det var likadant med mitt ex. Ja sa det direkt. Det är prostatan. Det finns inga gnälligare gubbar än dom som fått prostatan. O dom som glömt att dom vatt unga själva. Det finns bra medicin nuförtiden. Prata med pojkarna. O så sök för det. Men spikmattor vill vi INTE ha!

    Bli inte för galna nu. En stor kram från Gullan.

  2. #142
    Den här frågan diskuteras även på Bikes forum:
    http://www.bike.se/forum/thread.php?t=10711

  3. #143
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Intressant o läsa kommentarerna där!

  4. #144
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    En av de otäckaste incidenterna jag var med om på sistonde var att bli omkörd när jag själv låg och körde om en karavan med bilar med en offroad-hoj som de flesta vet inte är speciellt kursstabil speciellt som det blåser lite. Kanske låg i 115 mitt i vänster vägbana när någonting smet förbi mig på min vänstra sida i en djäkla fart som är svårt att uppfatta men fort gick det som tusan. Hade jag vinglat till en aning åt vänster vad hade inte kunnat hänt då.
    Det vara bara ett av flera exempel på vad jag råkat ut för bland ett flertal där man utsatts för vansinniga omkörningar på vägar med obefintlig sikt och i vägkorsningar bl.a.
    ok.. du kör i 115 km/h i vänster körfält?
    Vad var hastighetsbegränsningen?, vad var det för typ av väg? ... låter som om du kört över vad som var tillåtet, och så blir du irriterad på att nån mer än dig kör olagligt?
    Hade du nån koll i backspegegeln vad som kom bakom dig?

    Men förstår dig så väl, varit med om det själv. På gång att köra om nån med bil och så går den bilen ut för att köra denom framförvarande samtidigt så vi hamnade 3 bilar i bredd..... ja, det var mitt fel men ändå skrämmande... inget jag är stolt över men vi kanske ska förbjuda Volvo, var en sån jag körde.
    Råkade även ut för ett gäng på customhojar som kom rätt snabbt bakom mig på en 90 väg, och eftersom jag själv är hojåkare tänkte jag vara snäll och var precis på väg att ge dem lite utrymme genom att gå ut i vägrenen när jag upptäckte att 3 av dem var på väg att passera mig på höger sida? Hade jag inte upptäckt dem så hade jag troligen haft dem i bakluckan eller knuffat dem av vägen.

    Vem är det som gör fel var??... och vems fel är det?.. hojtypen eller föraren?

  5. #145
    Ja, de var ju intressanta kommentarer på Bikes forum. Kan tänka mig att det finns en större del sporthojsåkare som är på det forumet.

  6. #146
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man drar parallellen mc contra sportbil så fdår man det resultatet att sporthoj = BMW eller AUDI.
    Har upplevt ett flertal gånger bla. vid turer i Norge att de kör som skållade råttor. I Sverige märks de ju inte lika mycket eftersom trafikrytmen här är mycket högre. Det är väl samma sinnelag hos sprthojsåkaren som sportbilsföraren. Jag tycker väl att de kan få köra lite häftigt bara de inte utsätter andra för fara.
    Tror dock inte att problemet sitter i prostatan som Gullan påpekar här ovanför. Är man "born to be wild", så är man. Hade själv en sportig hoj för några år sedan, men hade svårt med tung högerarmbåge, så jag gick över till offroadhoj i stället.

  7. #147
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Så då har jag också skrivet ett inlägg på Bike´s forum.

    http://www.bike.se/forum/thread.php?t=10711&p=1#r110320

    För er som inte orkar klicka på länken, så lyder det såhär:

    "Jag startade själv en tråd med rubriken "Stopp för sporthojar" på forumet www.hojen.nu och det har bitvis varit en givande diskussion med en hel del livgivande inlägg i sommar.

    Först ett klargörande, jag tror egentligen inte på ett förbud, men ville ruska om och skapa debatt med rubriken och så blev det. Just nu 15 sidor.

    Anledningen till mitt inlägg var att jag liksom många andra som kör i Stockholm med omnejd, särskilt på Bulten och Bogan, fruktat att få möte med dem som kör där på tid eller i hastigheter som är åt helvete med flera dödsfall som följd. Det som verkligen triggade mig var när jag fick ett möte med en supersporthoj som kom över ett krön i extremt hög fart, kom över i min körbana och touchade mig med kanske 20-30 cm luft. Snacka om att se döden i vitögat. Hade jag kört en bil eller traktor hade föraren (och troligen även jag) inte kunnat uppleva denna härliga sommar. Eller någon mer sommar.

    Flera hojvänner har liknande berättelser från just främst Bulten och Bogan. Och det är just supersporthojarna som jag ser som det största hotet mot säkerheten där, men också att det är de som framför hojarna på detta vansinniga sätt, som får vägarna att plöjas upp, spåras och bulas. Till alla andra hojåkares förtret och irritation.

    Ja, jag vet att även andra hojtyper/förare kan köra illa, men de är väldigt få, i alla fall på nämnda vägar, som jag sett som problem där.

    Vidare fattar jag att det finns en tjusning i att köra fort, men enligt mig är att köra fort inte farter över 120-230 som inte sällan förekommer. Det är bara en galenskap som triggar andra, läs främst yngre, att slå rekord i dumhet.

    Jag skulle vilja ha ett konkret svar av er som kör sporthojar på ovan beskrivet sätt hur ni tänker när ni med förhöjd risk riskerar livet på inte bara er själva utan även på andra hojåkare, bilister, cyklister, gående, ryttare, barn etc?

    Nu lär det inte dröja länge innan även Bulten får en ny vägbana likt den på Bogan. Tack för det!

    Avslutningsvis vill jag bara åter förtydliga att jag inte tror på ett förbud. Jag tror på utbildning och sanering inom de egna leden. Äldre sporthojsåkare måste sätta ned foten och ta ut de killar och tjejer som är adrenalinsugna till en bana och säga stopp när de kör som vettvillingar på allmänna vägar och gator.

    Och säg nu inte att jag kan undvika Bulten och ta andra vägar till Rosenhill om jag vill slippa sporthojsåkarna. Bulten är en allmän väg och som uppskattas även av oss som ligger mellan 60-100 km/h och njuter av dess kurvor och natur."

  8. #148
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Utmärkt Jonas!
    Blir intressant att se vilka kommentarer det blir på det inlägget. Förhoppningsvis kan det komma något gott ur det och inte bara kommentarer om att man inte ska åka där, att man bara gnäller på andra etc, utan något mer genomtänkta synpunkter.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #149
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Och jag måste ju anses vara en gris av yppersta klang som är på väg att köpa en sporthoj.

    Men jag tycker att Jonas hade en väldigt bra debatt på SMC's forum angående scooters på bana. Han verkar gilla att debattera så varför inte ta kaffekoppen på Rosenhill och sätta sig vid sporthojförarnas bord och öppna upp en dialog med dem om framförandet av sporthojarna?
    Och även ta upp en diskussion på deras forum sporthoj.com, det känns inte rätt att starta en tråd här och leva ut över vissa förare när man också sitter på samma fik som dem. Och sen bör man nog ha en lapp med sig som avsäger sig sporthojförares skattemedel om man hamnar på sjukan, de ska inte behöva betala för hans sjukhusvistelse om inte han vill bekosta deras.

    Ja nu blir somliga skitförbannade på mig över mitt inlägg men det är helt okej, jag gillar er i alla fall. :-*
    Nina, du har uppenbarligen problem med att läsa eller ta kritik. Du lägger fram saker på ett sätt som gör det trist och frustrerande att ens fortsätta en någorlunda konstruktiv diskussion. Jag menar vad är detta: "jag måste ju anses vara en gris av yppersta klang som är på väg att köpa en sporthoj."

    Sedan när kallade jag sporthojsåkare för grisar? Eller vill du bara på ett osmakligt sätt insinuera att jag tycker att sporthojsåkare är svin? Men jag är tyvärr inte förvånad. Varje gång som det skrivits något här har du på något sätt tagit det som personlig kritik och vänt på allt.

    Du skriver vidare: "Och sen bör man nog ha en lapp med sig som avsäger sig sporthojförares skattemedel om man hamnar på sjukan, de ska inte behöva betala för hans sjukhusvistelse om inte han vill bekosta deras. " Trams, Nina! Ryckt ur sitt sammanhang där jag skrev i ett annat inlägg att jag inte hade lust att betala sjukvårdskostnaderna för kamikazepiloter på allmänna vägar.

    Nu är det som så att vi har flera sporthojsåkare som kör i det trevliga gäng som jag kör tillsammans med, och de och andra som kör ansvarsfullt, får gärna ta av mina premier om de skulle komma till skada. Gladeligen. Men så har vi det där med sjukvårdskostnaderna. En invalidiserad eller svårt skadad kamikazepilot kostar samhället enorma summor som jag hundrafallt hellre skulle lägga på forskning kring cancer, ofrivillig barnlöshet, diabetes, psoriasis, allergier eller bara för att hjälpa någon som blivit svårt sjuk och som behöver resurser. Men visst, jag betalar som alla andra skattebetalare även för andra som måste få vård. Inklusive sporthojsförare som kört i 200 på 70-väg. Så är det ju.

    Vidare har jag inte det minsta problem med att diskutera kamikazeproblemet på framförallt Bulten och Bogan med sporthojsåkare på Café Rosenill, men jag är inte där för det ändamålet. Dit åker jag för att träffa mina vänner och för att få en stunds avkoppling. Och som sagt i vårat hojgäng, som växer för varje vecka med nya härliga människor, så finns sporthojsåkare representerade. Och skulle någon av dem, eller oss andra som kör andra hojtyper, köra kamikazestil så är jag tämilgen säker på att gänget skulle säga ifrån med största allvar. Men det lär aldrig hända, då vi i princip alltid på våra körningar pratar om just riskmedvetenhet och säkerhet och vi gillar att vara föredömen i trafiken. Och då är gänget en salig blandning förare i åldern 20-55.

    Den enda gång som en körning gick fel av cirka 50 körningar, var när du, Nina, klantade dig och valde att gå din egen väg ur en formation och tog en genväg för att du "skulle skoja lite", vilket slutade med att gruppen fick stanna fick åka tillbaka och leta efter dig i dikena/skogsbrynet en bra bit tillbaka på körsträckan innan du sen dök upp från annat håll. Helt förkastligt och oacceptabelt.

    En hel del vettigt har sagts i den här lite provocerande tråden och många har ventilerat sig. Kul. Men jag kommer troligen att välja att diskutera annat ett tag framöver. Och köra hoj med Stockholms härligaste hojgäng!!

  10. #150
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Suck… Du verkar missuppfatta mig oavsett vad jag skriver, Jonas. Du drar upp gamla grejer jag redan bett er alla om ursäkt för och dessutom fått accepterad. Du skrev ett förbannat ödmjukt e-mail till mig för några dagar sedan, fick ett lika ödmjukt svar tillbaka och nu kom ett riktigt vedervärdigt e-mail från dig i dag bara för att jag tycker du kan agera framför att sitta och klaga på ett forum klientelet i fråga knappast besöker. Vill du ha en förändring i deras körsätt – gör något.

    Jag vet helt ärligt inte vad jag ska tänka om ditt beteende.

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •