Sidan 19 av 25 FörstaFörsta ... 91718192021 ... SistaSista
Resultat 181 till 190 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #181
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Seriöst! Är det ingen som klarar av värmen längre? Den ena efter den andra floppar ut totalt!
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  2. #182
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    När du hittade till samma statistik två gånger (15/7 + 22/7), finns ingen nyare, den är 3 år gammal?
    Den senaste statistiken finns här

  3. #183
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Kret Visa inlägg
    Den senaste statistiken finns här
    Den var detaljerad och bra!
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  4. #184
    Risken att omkomna *sic* eller skadas svårt per olycka minskar i pb men inte på mc.

    Sen blandar man ihop mc och moped i samma grupp på nästa sida och vad är svårt skadad? Dessutom blandar man friskt mellan årtal så rapporten blir osammanhängande.

    Äre det någon jävla PRAO som gjort rapporten?

  5. #185
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Varför inte bara acceptera.. Jag kör sporthoj för att den kan gå fort. När det går fort går det oftare åt helvete. Att strutsen stoppar ner huvudet i sanden är tydligen en skröna. Sporthojsåkare?

    Att var fjärde dödsolycka med mc beror på droger är väl något som ingen av oss kan acceptera.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  6. #186
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg
    Seriöst! Är det ingen som klarar av värmen längre? Den ena efter den andra floppar ut totalt!
    Jag har inga problem med värmen. Ac här hemma, i bilen och på jobbet i bussen. Mc:n får vara när det är för varmt.

  7. #187
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tyvärr så kommer det alltid komma nya varje år och problemet finns inte bara här inom 2-hjulingarna utan även inom motorsporten på fyra hjul. Vi har under en hel del år försökt få streetraceförarna att komma till en bana utan att lyckas. Man t o m arrade Blackrace; körning på gata men under kontrollerade former, Tullinge flygfält fanns till förfogande men icke, somliga körde i alla fall på gatan och utsatte sig själva och andra för fara. Det är ett enormt problem inom båda lägren och svårt att nå till vissa förare och praktiskt taget en omöjlig uppgift, tyvärr. Det är så många som försökt och inte lyckats genom åren och det är också många som likt TS klagat på olika forum utan att lyckas få till en förbättring.
    Jag tror dock på kommunikation bara man lyckas komma fram till dem, det är kortaste vägen mellan två människor.

  8. #188
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Tyvärr så kommer det alltid komma nya varje år och problemet finns inte bara här inom 2-hjulingarna utan även inom motorsporten på fyra hjul. Vi har under en hel del år försökt få streetraceförarna att komma till en bana utan att lyckas. Man t o m arrade Blackrace; körning på gata men under kontrollerade former, Tullinge flygfält fanns till förfogande men icke, somliga körde i alla fall på gatan och utsatte sig själva och andra för fara. Det är ett enormt problem inom båda lägren och svårt att nå till vissa förare och praktiskt taget en omöjlig uppgift, tyvärr. Det är så många som försökt och inte lyckats genom åren och det är också många som likt TS klagat på olika forum utan att lyckas få till en förbättring.
    Jag tror dock på kommunikation bara man lyckas komma fram till dem, det är kortaste vägen mellan två människor.
    Det där med kommunikation är kört då en del av tjusningen för både Blackraceförare och tokdårar på motorcyklar just är den olagliga delen. En del av hela idèn med att köra på bakhjulet i 150 på allmän väg är ju att väcka uppmärksamhet och få reaktioner. Vad det kan bero på kan jag inte uttala mig om men det kan vara ett fruktansvärt självhävdelsebehov och behov av att synas. En del Customåkare lider av samma behov men får utlopp för det på ett sätt som inte är farligt för andra. Om man nu räknar bort "Outlaws klubbarna" som egentligen inte har så mycket med mc att göra.
    Det är inget fel på sporthojar men tyvärr är det den typen av hoj som lockar till sig flest förare som egentligen inte alls borde köra mc. Det som är ännu mer synd är att vissa form just förstärker bilden av sporthojsförare som "the bad and wild and crazy" och lockar till sig ännu mer folk som strävar efter den stämpeln.
    Så vad gör man? Då förebilderna är de som gör längsta Wheelien och bränner av den krokiga vägen på den snabbaste tiden så får vi nog leva med problemet.
    Men sporthojarnas fel är det alltså inte utan vissa förares...

  9. #189
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Risken att omkomna *sic* eller skadas svårt per olycka minskar i pb men inte på mc.
    Tycker jag känns ganska logiskt. Bilarna blir antagligen allt säkrare med krockkuddar, gardiner, stolar som ska minska risken för whiplashskador, med mera. Vi som är oskyddade på våra hojar slår oss ganska rejält även i mopedfart, om olyckan är framme. Har väl inte gjorts så mycket på hojsidan, förutom krockkudde på GoldWing, såvitt jag känner till.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #190
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tycker jag känns ganska logiskt. Bilarna blir antagligen allt säkrare med krockkuddar, gardiner, stolar som ska minska risken för whiplashskador, med mera. Vi som är oskyddade på våra hojar slår oss ganska rejält även i mopedfart, om olyckan är framme. Har väl inte gjorts så mycket på hojsidan, förutom krockkudde på GoldWing, såvitt jag känner till.
    Visst är det logiskt. Det är ju därför jag retar mig på det. Att det i 9 fall av 10 blir allvarligare konsekvenser av att krocka med mc fattar väl en efterbliven skorpion. Är det den typen av slutsatser som kostar skattekronor?

    Sen vidhåller jag att rapporten är en stor röra med hopblandade årtal, luddiga definitioner och dåliga källhänvisningar. Ett hafsverk helt enkelt.

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •