Sidan 25 av 25 FörstaFörsta ... 15232425
Resultat 241 till 244 av 244

Ämne: Stopp för sporthojar

  1. #241
    Citat Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg
    Det hade begränsat möjligheterna för den absoluta majoriteten av alla hojälskare att införskaffa en sporthoj pga de ekonomiska villkoren. Jag gillar inte idén att enbart krösus sorkar ska få möjligheten till att köra sporthoj.

    Men att ändra försäkringssystem kan vara en bra idé. Tex att mc-erfarna, olycksfria personer kan slippa vissa restriktioner gällande sporthojar, eller nått liknande.
    Fast det är ju mer eller mindre det systemet som vi redan har i dag.

    De som, baserat på olycksstatistiken/skadekostnaderna, är de största riskgrupperna betalar mycket stora försäkringspremier(kan i extrema fall vara sexsiffriga belopp per år). Och de som är de minsta riskgrupperna betalar mycket små försäkringspremier.

    Man behöver således inte vara krösus sork för att köra sporthoj, man behöver "bara" tillhöra en, baserat på olycksstatistiken/skadekostnaderna, mindre riskgrupp. En sporthoj blir förvisso ändå dyrare att försäkra, men för de mindre riskgrupperna är det ändå hanterbara kostnader. Som exempel betalade jag drygt 4000 kr/år för en helförsäkring på min förra sporthoj(130 hk/225 kg fulltankad, boendes i Malmö).

  2. #242
    Min kommentar var baserad på uttalandet om "ett par hundra tusen" om året i förskringspremier.

    Idag kostar det gigantiskt mycket för en yngling i storstan att äga en sporthoj, eftersom personen i fråga ingår i kategorin som är inblandade i tillbud oftare än andra och som lök på laxen så är sporthojen extremt stöldbegärlig i storstan. Hade de ekonomiska villkoren gällt alla ynglingar oavsett geografiskt läge hade det varit mycket svårare för dessa att äga sporthoj.

    Fast då har man fortfarande inte kommit runt problemet med olämpliga förare. Inget säger att rika personer är lämpligare sporthojsförare än fattiga personer, utan man koncentrerar sig istället att begränsa antalet sporthojar i trafiken genom dessa ekonomiska villkor. Dessutom går det ju att skriva försäkringen på farsan istället....
    Sammanfattningsvis kvarstår problemet med fartmarodörer på vägarna.

  3. #243
    Citat Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg
    Fast då har man fortfarande inte kommit runt problemet med olämpliga förare.
    Att helt komma runt detta problem uppfattar jag som att de flesta inläggen här är överrens om att det är omöjligt.

    Men genom att beakta så många parametrar som möjligt i befintlig statistik när försäkringspremien beräknas "straffas" i alla fall i mesta möjliga mån de största kålsuparna. Att ett antal ansvarsfulla sporthojsägare också dras över samma kam är förstås olyckligt, men ett 100-procentigt system är som sagt knappast möjligt att nå.

    Grundtipset för de som tillhör de största riskgrupperna men ändå vill ha sporthoj är att börja med äldre hojar som är minst 10 år gamla, typ CBR 900 Fireblade, innan man gjort sig "förtjänt" av att ha en nyare/värre sporthoj. Då räcker det sannolikt med halvförsäkring också.

    Somliga måste nog helt enkelt acceptera att en ny sporthoj inte är en rättighet i samhället..


    I extremfallen där vi pratar om försäkringspremier med sexsiffriga belopp per år, tecknas knappast några försäkringar eftersom marknadsvärdet på hojen snabbt passeras. Då är det nog endast trafikförsäkring som gäller. Eller att begå brott(läs: försäkringbedrägerier).
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-08-02 klockan 14:27.

  4. #244
    För övrigt tycker jag att sporthojar är ett icke-problem, även om ett fåtal kör som idioter.
    Det finns fler idiotiska bilförare i trafiken som kör omdömeslöst och för snabbt. Bättre och koncetrera sig på försöka höja folks medvetenhet och trafikvett rent generellt.

Liknande ämnen

  1. Stopp i bränslekranen?
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 22:21
  2. Många sporthojar på vägarna.
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •