Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Körkort begränsad effekt vilken hoj?

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Får jag fråga varför det är tur att du slipper bromsprov?

  2. #12
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Får jag fråga varför det är tur att du slipper bromsprov?
    Reflekterade på detsamma!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    10
    Tur ska jag väl inte säga ... har inte kört mc på flera år så det skulle säkert behövas. Men jag ska ta flera lektioner innan uppkörning så ev kanske jag kan be om att vi tar en tur till banan och går igenom detta ändå. Slapp i allafall de 900:- extra det provet kostar ...

  4. #14
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Kuckel Visa inlägg
    Tur ska jag väl inte säga ... har inte kört mc på flera år så det skulle säkert behövas. Men jag ska ta flera lektioner innan uppkörning så ev kanske jag kan be om att vi tar en tur till banan och går igenom detta ändå. Slapp i allafall de 900:- extra det provet kostar ...
    Fattar nada...
    Uppkörning består av fyra moment. Lågfart, högfart, bromsprov och slutligen trafik.
    Bromsprovet kommer du inte ifrån då det ingår i uppkörningen.
    Riskutbildningen slipp du ifrån vilket kostar betydligt mer än 900 spänn... Vad är det du skulle ge 900 spänn för???

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    10
    Vad jag förstår av körskolan så är det 2 moment som de kallar risk1 och risk2. Risk 1 är någon ny utbildning "lyfter fram risker som är speciella för motorcyklister och ger teoretisk kunskap om beteenden som är riskfyllda. Utbildningen ger dig kunskap och insikt om problemen med alkohol, andra droger och trötthet i samband med körning och en rad andra säkerhetsfrågor"

    Risk2 är det som jag refererar till som "bromsprovet". Risk1 kostar 2200:- och risk2 900:-. När jag tog -86 låg "bromsprovs-delen,hög-låg" för sig och uppkörningen för sig, kanske är det som du säger Linnex att det ingår i uppkörningen?

    Men jag kan ha fel ... det är info jag fått från körskolan som jag kanske tolkat fel .. låt mig återkomma i ämnet. Jag börjar köra nästa vecka

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Det är precis som Linnex säger.
    Det du slipper är de 2 riskutbildningarna. Och i dom är det inga prov.

    Men en ny uppkörning måste du göra, och i det ingår lågfart, högfart, bromsprov och trafik.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    10
    Ok så kan det vara, då stämmer det ju med körskolans uppgifter att risk1 o 2 slipper jag men får ändå bromsprovet

  8. #18
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Risk 1:an är teoretisk och risk 2:an är praktisk. Inga prov men du måste bli godkännd. Ungefär som att jämföra halkörning för bil.
    Risk 2:an är den dyrare...

  9. #19
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Och uppkörningen går till på det viset att först kördu en av lågfartsbanorna. Är du godkänd där så går du över till högfarten. Högfartsmanövern avslutas med 50 km bromsprov. Där efter får du göra bromsprov i 70 km/h och 90 km/h. Är du godkänd så tar sedan inspektören ut dig i trafiken.

    Inspektören kan avbryta uppkörningen när som om han/hon inte godkänner ett moment.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-23, 19:28
  2. Begränsad tillvaro
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 20:55
  3. Let's Riiide finns i begränsad upplaga
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 17:11
  4. A-kort, teoriprov och A begränsad/obegränsad
    Av Mickejonsson i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 20:26
  5. KÖRKORT!!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •