Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: 4000 varv men inge mer!!!

  1. #1
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    4000 varv men inge mer!!!

    Efter att jag monterat tillbaka förgasaren och alla andra delar så tog jag mig en liten provtur. Rasslet som jag pratade om tidigare är totalt borta vilket är fint. Dock så har det uppstått ett nytt problem.

    Hojen klarar inte av att varva över runt 4500 varv. lite skillnad beroende på växel. Tror ni jag kan ha sabbat något när jag monterade tillbaka förgasaren.

    Den gick ganska fint upp till 4000 varv och sedan drog den inte mer. Drog jag på gasen Bröölade den men varvade inte mer för det. Låg jag och körde runt 4000 varv så kändes det som den inte tände riktigt hela tiden. mer som att den ryckte lite.

    Så nu är det tillbaka på ruta ett och greja med hojen igen. Behöver naturligtvis mer tipps av alla er mer erfarna mekare.

  2. #2
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Har du fått dit alla vakumslangar rätt? Jag funderar på tändningjusteringen. Vet inte hur det är på motorcyklar men gamla bilar var tändningsläget vakumstyrd. Dvs vid högre varv skall tändningen ske tidigare.

  3. #3
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Vet inte hur det är med just den modellen men för mej verkar det vara som om vaccum klockan i förgasaren har hängt sej,kolla om den glider lätt.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Som sagt, kolla att alla slangar sitter i luftburken och framförallt tanken igen! Saknar du tryck-/vakuum-slangen till tanken får hojen ingen soppa...
    Kolla dessutom att du fick in förgasarna helt i insugsgummina och att det är tätt där. Låter som att den drar rejält med tjyvluft eller inte får soppa, alternativt sitter tändhattarna fel... men de var du väl inte av med?

  5. #5
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Som sagt, kolla att alla slangar sitter i luftburken och framförallt tanken igen! Saknar du tryck-/vakuum-slangen till tanken får hojen ingen soppa...
    Kolla dessutom att du fick in förgasarna helt i insugsgummina och att det är tätt där. Låter som att den drar rejält med tjyvluft eller inte får soppa, alternativt sitter tändhattarna fel... men de var du väl inte av med?
    tack för tippsen

    Nu har jag testat att spraya startgas runt gummina/hållarna mellan motorn och förgasaren under tomgång men eftersom den inte varvar upp något antar jag att jag att det är tätt. Dock så har jag medan förgasaren varit borta fixat till så att det är tätt åt andra hållet. alltså in i luftburken. DVS all luft går via luftfiltret. Innan så var luftburken i sig inte tät och jag antar att filtret inte hade någon funktion över huvud taget.

    När jag körde hojen till garaget idag passade jag på att känna på grenrören. 3 av dessa var jättevarma medan ett var ljumet. Gissar att den inte går på en cylinder heller. Men att det skulle påverka kraften på ett sådant sätt finner jag inte så troligt även fast det också är ett problem.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Såg på annan plats att sträckaren var ursprungliga bekymret... är du säker på att kamkedjan fortfarande ligger rätt? Det gör den iofs om du bara plockat ur och satt tillbaka sträckaren utan att i övrigt röra motorn.

  7. #7
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Ganska säker på att det inte har blivit fel men vem vet. För att fixa till kamkjedjesträckaren så tog jag ur den ur motorn. Naturligtvis så blev kedjan genast mycket slakare men eftersom jag inte lossade något på någon av kammarna eller det lilla kugghjulet i mitten av kammarna tror jag inte att den kuggat över.

    Gissar jag rätt om jag säger att drevet på vevaxeln har hälften så många kuggar som drevet på kammarna (Eftersom den är 4takt). I sådana fall är det drevet ganska litet och kanske skulle kunna kuggat över.

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    I sådana fall är det drevet ganska litet och kanske skulle kunna kuggat över.
    Nejdå, ingen fara så länge du inte dragit runt motorn alltför mycket. Men som sagt, sitter tändkablarna rätt? (om du nu varit av med dem)

    Gamla Suzuki är luriga på det, då de går ändå eftersom det kommer tändpulser även på avgascykeln lika som Kawasaki körde (stiften tänder 2 och 2). Jag tror tändningsordningen är 2341 på GS-motorerna. Annars är det tillbaka till förgasarna, men det känns lite knepigt med tanke på att den går bra på 3 burkar.
    Senast redigerat av Jåke den 2010-06-23 klockan 20:10.

  9. #9
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Blir nog att jag gör ett komptest när jag har tid att meka.
    På en gammal hoj kan nog tändkabeln eller tändhatten gått sönder ifall jag varit lite ovarsam. Är ganska övertygad att jag inte satt dem fel då jag är mycket noga med att märka ut saker jag plockar isär. Märkningen sitter kvar än så jag ska kolla upp det med.

    Dock måste jag jobba 4 dar i sträck nu så det får mekas lite senare.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Kan vara även att den får för mycket soppa.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-09-20, 14:05
  2. Gixxern går dåligt under 300 varv
    Av gixxersnubben i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 01:02
  3. Xtz660 dör på låga varv
    Av Kanonkula i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 21:01
  4. Blöddrar på låga varv/tomgång
    Av janne08 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 20:44
  5. Effekten kommer o går i högre varv
    Av Vallejos i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •