Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Körförbud bil!

  1. #1
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249

    Körförbud bil!

    Hepp, ska ev. låna en kompis vw buss för att lasta hoj och prylar och köra till gelleråsen på Onsdag.

    Dessvärre har den körförbud p.g.a. att den inte gick igenom besiktningen, hur drabbar det mig om jag ändå lånar bilen och kör dit och hem och skulle bli stoppad?

    /Jonas
    KTM 950SM

  2. #2
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    tror det är böter 1500:-
    är den skattad? annars kan du nog få en tusenlapp för det också

    men det jobbigaste är ju att dom inte kommer låta dig kära därifrån, du får gömma dig i skogen tills dom åkt

  3. #3
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Det värsta som kan hända eftersom det inte är din bil är väl böter så vitt jag vet. 1800 spänn tror jag.
    Skall inte uppmuntra dig att köra en avställd bil, men om jag skulle bli stoppad med en lånad bil så skulle jag bestämt spela dum och hävda att kompisen jag lånat den av inte hade sagt nåt om det. Spela lurad helt enkelt.
    For those about to rock - We salute you!

  4. #4
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Mmm...spela dum e ju ett alternativ....den är försäkrad o skattad så där är det ju lugnt....
    Alternativet att köra hojen till och från banan vill jag slippa, brukar vara helt färdig efter en bandag.
    KTM 950SM

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Det värsta som kan hända eftersom det inte är din bil är väl böter så vitt jag vet. 1800 spänn tror jag.
    Skall inte uppmuntra dig att köra en avställd bil, men om jag skulle bli stoppad med en lånad bil så skulle jag bestämt spela dum och hävda att kompisen jag lånat den av inte hade sagt nåt om det. Spela lurad helt enkelt.
    Du klarar dig men kompisen din får böta för att ha tillåtit dig att köra bilen. Hävdar du att han inte kände till att du tog fordonet så har du gjort dig skyldig till olovligt brukande, ev stöld, och hävdar kompisen att det gör inget att du tog bilen så har ni ju ju en form av avtal och kompisen får böta i alla fall... Men det värsta med att köra med en körförbudsbelagd bil är att inga försäkringar gäller och föraren får stå för alla kostnader om han orsakar en olycka. Skadas en annan människa kan det bli en väldigt massa pengar då inte heller trafikförsäkringen gäller.
    Typexemplet på detta är väl killen som var underårig och körde en moped med trafikförsäkring. Problemet var, förutom åldern, även att den var trimmad och alltså ingen moped längre utan en mc vilket sammantaget gjorde att trafikförsäkringen inte gällde. Han körde på en liten flicka som blev rullstolsbunden och fick ett skadestånd i miljonklassen.

    Det är ju alltså upp till det egna samvetet men risken finns ju alltid att man råkas ställa till något i trafiken. Ev böter är inte det värsta...

  6. #6
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Hyr en bil eller ett släp.

  7. #7
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Hyr en bil eller ett släp.

    Det e det jag ska göra....sen är det ju extra kul att 1% av ens polare har bil med krok
    KTM 950SM

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av ducati snubben Visa inlägg
    Det e det jag ska göra....sen är det ju extra kul att 1% av ens polare har bil med krok
    Hmm? Vad har man för användning av en bil utan krok? Själv brukar jag köpa dragkrok med bil

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •