Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: FMCK?

  1. #11
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Hur fungerar utbildningen till trafikpost som jag läst om att FMCK utbildar ordonnanser i? Hur lång är utbildningen, vad innehåller den mm?
    FMCK har två mål.
    Dels att öka trafiksäkerheten och dels att utbilda ordonnanser.

    För att kunna bli ordonnans krävs lite olika saker
    (1) Fullgjord värnplikt eller hemvärnets grundutbildning.

    (2) Har uppfyllt ovanstående så är utbildningen till att bli ordonnans 2 veckor lång. Den innefattar allt från att verka som ordonnans till att kunna skruva isär ordonnansmotorcykeln i beståndsdelar och sen ihop igen. Naturligtvis inkluderas felsökning.

    Stor vikt läggs på körningen och det spenderas många timmar på sadeln. Efter fullgjord utbildning så kommer gruskörningen kännas mycket säkrare.

    Naturligtvis så blir det en hel del teori både civila och militära regler.

    Man får också en mycket omtyckt första hjälpenutbildning.

    Under utbildningen får man sgi (sjukdomsgrundande inkomst) vilket är ungefär 90% av lönen du får på ditt vanliga jobb.

    (3) För att kunna verka i hemvärnet som ordonnans ska man också gå en hemvärnsitroduktion på några kvällar eller en helg.

    Ordonnanser gör mycket nytta i fredstid eftersom man tar sig fram överallt i terräng såväl som staden. Man kan bland annat delta i eftersök efter försvunna personer då man snabbt kan överblicka stora områden.


    Kursen var något av det roligaste och nyttigaste jag gjort.



    ------------------
    Tyvärr vet jag inte mycket om trafikpostutbildnignen eftersom jag inte har den än.
    Senast redigerat av Gurrag den 2010-08-21 klockan 01:20.

  2. #12
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Är själv placerad i nationella skyddsstyrkorna (som det nu så vackert heter, fd insatskompanierna) men som sjukvårdare, känner kanske att man bör prova på detta. Dock så är väl MC 258 på 250cc har jag för mig en kollega sa, känns lite väl puttigt?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Dock så är väl MC 258 på 250cc har jag för mig en kollega sa, känns lite väl puttigt?
    Nej det tycker inte jag, jag har själv en MC 256 (föregångaren med manuell låda) och de räcker gott och väl.

  4. #14
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Är själv placerad i nationella skyddsstyrkorna (som det nu så vackert heter, fd insatskompanierna) men som sjukvårdare, känner kanske att man bör prova på detta. Dock så är väl MC 258 på 250cc har jag för mig en kollega sa, känns lite väl puttigt?
    iofs är det 2 taktare så den kan nog räknas lite högre och visst, några topphastigheter på motorvägen är inte att prata om. Till plussidan är automatväxeln vilket gör att man kan fokusera på terängen bättre.

    Är själv placerad i nationella skyddsstyrkorna (som det nu så vackert heter, fd insatskompanierna) men som sjukvårdare, känner kanske att man bör prova på detta?
    O här försöker man locka dig med förstaklassig förstahjälpenutbildning. =) hur som hellst ofta så blir man skitigare och blötare än alla andra men det gör i inget för oavsett hur skitig och blöt man är så man är alltid gladaste pricken ^^
    Senast redigerat av Gurrag den 2010-08-21 klockan 11:00.

Liknande ämnen

  1. FMCK/MTE
    Av Susie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 00:02
  2. FMCK/Militärhojar
    Av kilimanjaro i forum Offroad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •