Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Frågor rörande tändsystem, Rödqvarna

  1. #1

    Frågor rörande tändsystem, Rödqvarna

    Hej,

    Jag har några frågor rörande återmontering av svänghjulsmagnet på Rödqvarna efter byte av kondensator, tändspole och brytare.

    Någon som är bevandrad i ämnet?

    Tack på förhand,
    Mvh /Peter

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Nja; sådan mästare är jag väl inte men...

    Ny (välpassande) woodruff-kil, noggrann koll av avstånd mellan insidan av svänghjulet och tändspolens svängda delar, lite specialfett på brytarnocken, noggrann koll av brytaravstånd (först) och tändtidpunkt (sedan) är vad jag kommer på.

    Lycka till!

  3. #3
    Ah, man får tacka. Bra tips!

    Spörsmål:
    * Den nuvarande kilen ser fin och hel ut, behöver den bytas då?

    * Specialfett? Jag tänkte lägga på lite fet från fettsprutan, sådant jag vanligtvis trycker in i nipplar på Chevans framvagn. Funkar det?

    * Hur passar man in svängshjulsmagneten mot brytaren? Sköter det sig själv när man pressar på svänghjulet igen? Verkar rätt tajt där...

    * Jag är med så långt att just brytaravstånd och tändcykel ska ställas in, och tror mig hittat märket på ankarplattan och huset där de ska passas mot varandra. Men jag har inte riktigt fattat hur övriga inställningar ska göras. Finns det någon bra guide på nätet?

    Tusen tack på förhand!

    Mvh /Peter

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    -Känner du dig hundra på kilen kan den återanvändas.

    -En del brytarklackar (fiberjox) trivs inte med en del fetter. Kan du hitta speciales är det bra. Allra viktigast är förstås renhet så inte fett + smuts = slippasta.

    -Du måste hålla ut den rörliga brytaren när du monterar svänghjulet - annars mosar du klacken.

    -För att ställa in tändläget behövs (helst) ett särskilt verktyg som du sätter in i tändstiftshålet. I värsta fall kan du måtta med en blomsterpinne eller (om topplocket är avtaget) mäta med skjutmått. Glöm bara inte att brytaravståndet påverkar tändtidpunkt och därför måste ställas in först.

    Lycka till!

  5. #5
    Tackar och bockar!

  6. #6
    Noterade precis att det mitt emot brytarklacken sitter en liten filtbeklädd tingest. Efter lite luskande så inser jag att den med största sannolikhet måste vara en (väldigt skitig och ska rengöras!) fettfördelare för svänghjul och brytarklack! :-)

    Måtta med en blompinne borde väl fungera, det är ju när kolven står i topp som brytarkontaktläget ska justeras. Kan väl inte handla om nanometerprecis som närmare 60 år gamla grejer. Eller... ? :-)

    För övrigt ligger inte nya brytaren (själva armen) exakt plant mot lika nya brytarkontakten (den som justeras). Känns fel, trots att de gamla och nya grejerna är exakt samma prylar. Ska man böja lite på kontakten längst ut på brytaren? Testade på den gamla brytaren (som verkade vara justerad med handkraft), varpå en spricka i den runda kontakten uppdagades... :-/

  7. #7
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Brytarna ska öppna några millimeter innan kolven vänder och går ner,justera in ett avstånd på ca 0,4-0,5 millimeter på brytarna så borde det fungera.Du kan mäta med hjälp av en ohm meter om du tar sladden upp till dödaren precis när brytarna skiljs så kommer gnistan alltså när om mätaren ändrar till ett högre värde eller inte kontakt.Gansk noga med att tändningen kommer före kolven vänder annars blir motorn varm och svag och på en sådan behöver man all kraft som finns.

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Utan avsikt att återupprepa eller ifrågasätta akems goda svar:

    Rätt vinkel mellan brytarna får du först när allt är monterat.

    Brytaravståndet ska justeras när det är som störst (klacken mitt på nocken) till i instruktionsboken angivet värde. DÄREFTER ska tändläget ställas in på den förtändning som anges i instruktionsboken. Det är MYCKET viktigt att detta blir rätt, även på en lågvarvig lågeffektmaskin!!!!
    Om du inte känner dig hundra procent säker, bör du be om hjälp med detta sista moment!

    Och: Tändtidpunkten inträffar precis när brytaren BÖRJAR öppna, så lite att det inte syns. Använd multiinstrument enligt ovan (även om det kräver lite klurighet i kopplingen på en svänghjulsmagnet) eller stoppa in ett ultratunt papper i brytargapet och känn när det kan dras ut.
    Som akems anger, ska detta alltså inträffa vid ett bestämt tillfälle INNAN kolven når övre dödpunkt, med motorn roterad i ordinarie riktning.

    Till sist: Du kan inte gissa dig till korrekta värden - du måste absolut leta upp fabriksuppgifter! Med nya brytare monterade, behöver du göra en efterkontroll efter några timmars körning - den inledande inslitningen är påtaglig.
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2010-06-08 klockan 00:07.

  9. #9
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det jag skrev är det vi använde när jag ställde in på min gamla huskvarna i tidernas begynelse om det är rätt vet jag inte för jag hade inga fabriksuppgifter men motorcyklen körde jag en hel del med.

  10. #10
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hittade en intressant sida med uppgifter och experter:http://www.classicmotor.se/fragaexpe...icle522554.ece där du kan få en del uppgifter

    Här är tändningsdata på HVA 120cc
    Förtändning: 4,5 mm
    Brytaravstånd: 0,35 – 0,45 mm

Liknande ämnen

  1. Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?
    Av kryckan90 i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:32
  2. Lite rörande
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 20:03
  3. Husqvarna Rödqvarna
    Av Hondamannen i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 22:05
  4. Benskyd till Rödqvarna
    Av HQ_27 i forum Veteran
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 19:59
  5. Byte av packbox/axeltätning, Rödqvarna
    Av metica i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •