Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Kamera

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Ölänningen Visa inlägg
    Kan man trycka upp bilder direkt på Hojens server kan jag ta några bilder så får du se resultatet!? Det är ju bara att "fota genom kikaren". Du förstår säkert vad jag menar.
    Klart du kan, och om du talar om vad du använder för kamera är den här tråden nästan on-topic igen.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Kan lära ut ett rätt enkelt men bra sätt att kolla kvaliteten på en kikare.

    Vänd kikaren så ni har okularet (det ni tittar i) ifrån er och håll kikaren på armlängds avstånd eller så mot en ljuskälla.
    Titta sen genom kikaren från den sida ni i vanliga fall har ifrån er. Då ska ljusringen man ser vara så rund som möjligt, är det sämre optik kan den vara nästan fyrkantig.

    Så ut och prova nu, kikare har man mycket nytta av :-)
    Nu har jag kollat i mina kikare, ingen har fyrkantig bild. Inte ens en som jag fick gratis med en tidning. Lotus heter den kikaren.

  3. #13
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Nu har jag kollat i mina kikare, ingen har fyrkantig bild. Inte ens en som jag fick gratis med en tidning. Lotus heter den kikaren.
    Hmm.. förstår att ni inte får det att fungera, var ju mitt minne som slog slint.
    Instruktionen stämmer med den "lilla" skillnaden att ni ska se igenom kikaren rättvänt men på ca: armlängds avstånd... så ser ni det jag beskriver
    Borde ha provat själv innan jag skrev ur minnet

    Sorry till alla som plockat fram era kikare

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Klart du kan, och om du talar om vad du använder för kamera är den här tråden nästan on-topic igen.
    Molgan, räknas det som OT då jag förvärvat mig kunskapen under det decennium jag jobbade inom fotobranchen? ;-)

  4. #14
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Klart du kan, och om du talar om vad du använder för kamera är den här tråden nästan on-topic igen.
    Vad ska det vara för storlek på bilderna för att platsa på Hojens server. Pixelstorlek... längd x bredd?

    For your info har två Canon videokameror, en gammal XM1 o en nyare XM2. Båda används av SVTs lokalTVstationer för mobilt bruk så det är bra kameror.
    Vad beträffar digitalkameror... en Nikon Coolpix o en Sony Cyber-shot. Båda med gedigna aluminium chassin.

    De analoga systemkamerorna hoppar jag över då de känns "lite gamla" i en tråd som handlar om digitalkameror.

  5. #15
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Hmm.. förstår att ni inte får det att fungera, var ju mitt minne som slog slint.
    Instruktionen stämmer med den "lilla" skillnaden att ni ska se igenom kikaren rättvänt men på ca: armlängds avstånd... så ser ni det jag beskriver
    Borde ha provat själv innan jag skrev ur minnet

    Sorry till alla som plockat fram era kikare
    Inga problem... kikaren står alltid framme eftersom jag bor ända nere vid Kalmarsund o kollar in fåglar dagligen. Mest havsörnar som är ute o jagar mat.

    Den enda skillnaden med att vända kikaren rätt men hålla den på armlängds avstånd blev att nu blev ju "gluggen" pytteliten... bara ett par mm stor... men fortfarande klotrund!

  6. #16
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag kör också med Canon Ixus 100 IS och som mc-kamera är den helt underbar.
    Det viktigaste är ändå digital-konceptet; att komma hem med många hundra bilder i stället för 48 asdyra är en ren revolution.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Sony Ericssons 3,2 Mpixelkamera i modellen K800i duger bra för mig. Alla egna bilder jag lägger upp kommer från denna kameran.


Liknande ämnen

  1. Kamera
    Av Hondamannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-25, 11:32
  2. GoPro kamera
    Av Hondamannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 01:49
  3. Om man ändå hade en kamera i pannan
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 18:52
  4. Kamera till hojen - del 2
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 03:02
  5. Kamera till hojen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •