Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Kamera

  1. #1

    Kamera

    Har köpt mig en liten kompaktkamera idag. Den stora systemkameran är för klumpig ha med sig på hojen. Det blev en Canon Ixus 100 IS till extrapris.

    http://www.cyberphoto.se/?http://www...00silvermajpac

  2. #2
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag har en Ixus 80 och den är ett bra komplement till systemkameran när man snabbt vill ta bilder när man är ute och hojar.

  3. #3
    Ja, perfekt storlek. Och de testbilder jag tagit verkar bra.

  4. #4
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Thumbs up

    Japp, japp, japp..... De små prylarna blir hela tiden bättre och bättre. En liten pryl av god kvalitet som följer med ner i fickan är bättre än världens bästa kamera som stannar hemma pga att den känns klumpig och att man är rädd om den.

    Kör själv med en liten Lumix och är Canon-nöjd, sålänge ljusförhållandena är ok
    Mina gamla analoga spegelreflexkameror samlar damm medans hårddisken fylls av trevliga bilder som man sdan kan skriva ut och sätta upp på väggen eller maila öve till polarna.

    En annan detalj som jag brukar ha med mig ut i Naturen är en liten Leica kikare. Knivskarp bild och otroligt fin upplösning trots 8X20 formatet. När det gäller optik så väljer jag alltid det jag trivs med. En engångsinvestering. Rekommenderas:

    http://www.opticsplanet.net/leica-binoculars.html
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #5
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Knivskarp bild och otroligt fin upplösning trots 8X20 formatet. När det gäller optik så väljer jag alltid det jag trivs med. En engångsinvestering.
    Kan lära ut ett rätt enkelt men bra sätt att kolla kvaliteten på en kikare.

    Vänd kikaren så ni har okularet (det ni tittar i) ifrån er och håll kikaren på armlängds avstånd eller så mot en ljuskälla.
    Titta sen genom kikaren från den sida ni i vanliga fall har ifrån er. Då ska ljusringen man ser vara så rund som möjligt, är det sämre optik kan den vara nästan fyrkantig.

    Så ut och prova nu, kikare har man mycket nytta av :-)
    Senast redigerat av oban den 2010-05-27 klockan 20:10. Anledning: missade en del av beskrivningen

  6. #6
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Kan lära ut ett rätt enkelt men bra sätt att kolla kvaliteten på en kikare.

    Vänd kikaren så ni har okularet (det ni tittar i) ifrån er och håll kikaren på armlängds avstånd eller så mot en ljuskälla.
    Titta sen genom kikaren från den sida ni i vanliga fall har ifrån er. Då ska ljusringen man ser vara så rund som möjligt, är det sämre optik kan den vara nästan fyrkantig.

    Så ut och prova nu, kikare har man mycket nytta av :-)
    Tack för tipset. Men kan den bli något annat än rund? Oavsett prisläge!? Sprang genast efter min kanske 25 år gamla "KOBICA 12X50" o sprang ut i trädgården o kollade, o visst var de exakt klotrunda. Har iof sig inget minne av hur mycket kikaren kostade...

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Ölänningen Visa inlägg
    Tack för tipset. Men kan den bli något annat än rund? Oavsett prisläge!? Sprang genast efter min kanske 25 år gamla "KOBICA 12X50" o sprang ut i trädgården o kollade, o visst var de exakt klotrunda. Har iof sig inget minne av hur mycket kikaren kostade...
    Du kanske snodde den eller så prutade du för mycket för att minnas....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Ölänningen Visa inlägg
    Men kan den bli något annat än rund? Oavsett prisläge!?
    Jodå, den kan se annorlunda ut.. men kanske ska förtydliga mig själv, är den lilla ljuspricken man ser igenom kikaren jag menar alltså ...och oftast är det så att man ser att den är fyrkantig, eller fyrkantiga skuggor runt om den på enklare (billigare?) optik.

    men är den rund på din kikare är det bara att gratulera

  9. #9
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Du kanske snodde den eller så prutade du för mycket för att minnas....
    Nej, stjäla har aldrig varit min bag så det är helt uteslutet. Prutat skulle väl idag varit mycket möjligt men för 25 år sedan hade jag mycket bättre ekonomi än vad jag har idag o behövde väl varken pruta eller fråga vad något kostade.

  10. #10
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Jodå, den kan se annorlunda ut.. men kanske ska förtydliga mig själv, är den lilla ljuspricken man ser igenom kikaren jag menar alltså ...och oftast är det så att man ser att den är fyrkantig, eller fyrkantiga skuggor runt om den på enklare (billigare?) optik.

    men är den rund på din kikare är det bara att gratulera
    Det låter ju snarare som jag missuppfattat alltihop. Det är ju inte direkt någon "liten ljusspringa" jag snackar om utan lika stort som själva kikaren är i den änden... dvs ca 6 cm "rund bild" i diameter. Jag skulle tom kunna hålla kikaren framför mina utslagna stora björkar o fota björkarna med en kamera... dvs den runda bilden som syns i denna ändan genom kikaren. Ända förändringen blir att bilden blir mindre!?!?

    Kan man trycka upp bilder direkt på Hojens server kan jag ta några bilder så får du se resultatet!? Det är ju bara att "fota genom kikaren". Du förstår säkert vad jag menar.
    Senast redigerat av Ölänningen den 2010-05-28 klockan 14:32.

Liknande ämnen

  1. Kamera
    Av Hondamannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-25, 11:32
  2. GoPro kamera
    Av Hondamannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 01:49
  3. Om man ändå hade en kamera i pannan
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 18:52
  4. Kamera till hojen - del 2
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 03:02
  5. Kamera till hojen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •