Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Personlig utrustning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38

    Personlig utrustning

    Hej alal glada.

    Jag har äntligen fått tummen ur och ska försöka att mckörkort här i sommar.
    Har köpt en gammal mc (z750 ) att öva på, så den biten är iaf avklarad.

    Det som däremot inte är avklarat är alla andra saker som behövs för att köra mc. Jag har varit och tittat lite på hjälmar på handelsboden. Verkar vara en vetenskap att hitta rätt form och rätt modell. Skulle ni kunna köpa en plasthjälm eller är det glasfiberhjälmar man bör satsa på om man ska vara säker?

    Eftersom jag har varit student i en massa år så är kontot inte så fett, så hur bör jag göra med skyddskläder tycker ni? Blocket fullkomligt svämmar över med beg kläder. Att köpa ett gammalt skinnställ är det ett alternativ? Eller är det bara att knata in på någon mcbutik och lägga ut en 4-6 000 kr för att få något som man kan känna sig någerlunda säker i?

    Ett gammalt skinnställ för 500-1500 kr skyddar iaf bättre än inget? Stövlar och handskar, bad bör man tänka på där?

    Ryggskydd?

    Tacksam för ett svar.

  2. #2
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    http://www.hojen.nu/forum/showthread...skyddskl%E4der

    Lämplig tråd som nog svarar på en del av dina frågor

  3. #3
    Hej och välkommen! Jula och Biltema säljer billiga mc-kläder. Har själv inte provat dom.

  4. #4
    Välkommen...
    Det där med vilken och hur dyr utrustning man ska ha finns det lika många åsikter om som det finns motorcyklister. Själv återupptog jag hojåkandet i våras och tänkte först köpa de lite dyrare märkesvarorna. Kom dock på att jag inte riktigt visste vad jag ville ha och ville därför inte spendera 12 - 20 tusen på utrustning som jag sen kanske inte använder.

    Så jag köpte ett billigt första kit bestående av:
    -Hjälm från Biltema för 700 kr. Faktiskt ganska bekväm men en del turbulens.
    -Jacka och byxor från Sharkspeed för totalt 1900 kr. Nöjd med plaggen förutom dragkedjan som är av sämre kvalitet.
    -Stövlar från North Ride för 600 spänn som funkar.
    -Handskar hade jag redan.

    Totalt alltså 3200 kronor.

    Min tanke är att kolla vad jag vill ha ut av utrustningen och sedan köpa bättre och därmed dyrare grejer då jag hunnit prova dom i butik. Stället ska jag byta ut mot ett ställ som saknar löstagbart foder då jag har så pass mycket underställ, fleecetröjor och annat som är bättre under och mellanlager än de ganska mediokra material som sitter i de löstagbara fodren. Det viktigaste är att stället är hyfsat säkert och vattenresistent då det till syvende och sist är ytterlager.
    Hjälmen byter jag ut till en Schubert C3 då jag vill ha en tyst och ändå öppningsbar hjälm.
    För att spara pengar väntar jag dock till hösten då reorna kommer igång.

    Jag tror att begagnat också är ett bra alternativ och inget man ska vara rädd för.
    Så mitt tips är att prova lite billigt i början så att du vet vad du vill ha innan du satsar mer pengar. Det verkar vara många som t.ex byter ut skinnställen mot textilställ då dessa är bekvämare.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Ett gammalt skinnställ för 500-1500 kr skyddar iaf bättre än inget?
    Det vet du inte, sömmar och skinn åldras så det behöver inte vara bättre än ett par jeans om du har otur. Kom ihåg också att det är ganska noga med storleken, så att ev. skydd sitter kvar där de ska vara. För stora kläder gör att skydden rör sig och hamnar de på fel ställe kan det vara sämre än inget skydd alls. Allt enligt Murphy's lag

    Oavsett om du hittar begagnat, Biltema eller nåt annat som passar plånboken ska grejerna sitta såpass att du bara kan ha underställ eller t-shirt under. Får du plats med tjocka tröjan eller liknande är det för stort. Kläder mot kyla sätter man utanpå den utrustning som innehåller skydden!

    Lycka till med lappen, och välkommen hit!
    Senast redigerat av Jåke den 2010-05-25 klockan 12:32.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Kläder mot kyla sätter man utanpå den utrustning som innehåller skydden!
    Är risken inte stor att fukten blir kvar på kroppen då, då den inte kan vädras ut som är tänkt om man sätter ytterligare ett lager kläder på ytterkläderna. Jag har själv ett textilställ som sitter tajt och då vädret kräver det ett tunt underställ närmast kroppen och på det ett mellanlager bestående av slimmade haglöfs byxor (kalsonger) och tröja i microfleece. Dessa ställ är tillsammans tunnare än det löstagbara fodret som följer med.
    Jag kan däremot hålla med om att en bylsig fleecetröja tar för mycket plats.

  7. #7
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Viktigaste punkterna är väl egentligen testade och godkända produkter, bra passform och kvalitet (vid ev. beg.köp). Om det sedan står BILTEMA överallt eller om hjälmen är köpt på Lidl spelar väl ingen större roll, bara det känns bra.

    En sak du ABSOLUT skall ha utöver alla nödvändigheter är ett par varmare, fodrade handskar. Även om du bara tänkt köra när det är varmt kommer du någon gång bli kvar hos kompisen lite längre än planerat och köra hem när det är 10-15 grader och fuktigt. Då blir det snabbt kallt om fingrarna!
    Senast redigerat av Figurehead den 2010-05-25 klockan 13:58.
    For those about to rock - We salute you!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    Ok. Tackar för era synpunkter, Så ett skinnställ ska alltså sitta slimmat?
    Så ett par tighta jeans under är inget man bör ha? Tshirt och sådant måste väl få plats under?

    http://www.mc-depan.com/index.asp?ac...menu=4&id=4846
    Är det någon som vet något om detta ställ? Det är ju löjligt billigt, samtidigt är det nytt och kanske en bättre affär än att köpa ett begagnat som kanske inte blivit omhändertaget på rätt sätt? Dock har jag ju inte här möjligheten att prova det på. Går det säga något generellt om storlekerna på sånna där ställ, eller är det som skor att det varier kraftigt beroende på märke?

    tack för alla svar

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag kan däremot hålla med om att en bylsig fleecetröja tar för mycket plats.
    Det är det jag menar.

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Så ett skinnställ ska alltså sitta slimmat? Så ett par tighta jeans under är inget man bör ha? Tshirt och sådant måste väl få plats under?
    Ja, köper man nytt ska det vara 1/2 storlek för litet eller så att man knappt får det på sig. Det töjer sig. Köper man begagnat är tshirt, underställströja och långkalsonger allt du bör ha under. Gäller även textilställ även om de som nya inte töjer sig likadant.

    Köper du kläder utan inbyggda skydd är detta såklart inte alls lika viktigt

Liknande ämnen

  1. Säljes: Mc-utrustning.
    Av pentti01 i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-25, 20:09
  2. Ny utrustning 2013?
    Av Nina i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 11:50
  3. Ny personlig utrustning 2012?
    Av pewa i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 21:56
  4. Ny mc-utrustning 2011?
    Av pewa i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 20:03
  5. Ny utrustning
    Av Jonas76 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •