Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?

  1. #1
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47

    Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?

    Tjenare!

    Ja, det är var jag själv funderar på. Jag kan förstå att vi gamlingar som är födda på 50-talet hellre lyssnar till gamla Beatles, Stones, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Pink Floyd, Doors, Deep Purple, Bowie, Dylan, Black Sabbath med Ozzy mfl. Men jag blir lite förvånad när majoriteten av tonåringarna på ex Ungdomar.se som har flest medlemmar mellan 13 - 19 år hellre lyssnar till gamla Led Zep, Purple o Stones m fl!?!?

    Kan den enkla anledningen vara att Pop- o Rockmusiken VAR bättre förr!?

    ROCK ON!

  2. #2
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Hmm.
    Jao.
    Det har kommit en hel bunt med bra rockband numera också. Sen är det lite beroende var man drar gränsen mellan hårdrock och rock.

  3. #3
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    ...men visst, jag lyssnar ex även på Nightwish, Rammstein, Finntroll o Pink.

  4. #4
    Jag tror att musikbranchen idag är så kommersiell så att attityd, image och utseende går före musikalitet. Hellre en halvdan sångare eller gitarrist som har rätt look än en skicklig som ser ut som harry potter...

    Med tanke på att 60, 70 och 80 tals band håller fortfarande så måste dom ju ha varit väldigt bra. Vem minns Pink och Britney Spears om 50 år...

  5. #5
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Otrolig skillnad på musikalisk kvalitet. Lyssnat på Uriah Heep hela förmiddagen och slås hela tiden av hur skickliga de var. Går inte att hitta något motsvarande band idag.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag tror att musikbranchen idag är så kommersiell så att attityd, image och utseende går före musikalitet. Hellre en halvdan sångare eller gitarrist som har rätt look än en skicklig som ser ut som harry potter...

    Med tanke på att 60, 70 och 80 tals band håller fortfarande så måste dom ju ha varit väldigt bra. Vem minns Pink och Britney Spears om 50 år...

    Den analysen tycker jag verkar ganska mitt i prick.
    Den gamla rockmusiken var iallafall mer melodiös, trallvänlig och mindre teknikberoende och annorlunda än vad som gäller idag.

    ( Och om man tittar ännu längre tillbaks i tiden före 50-talet var det jazz som gällde och då kunde man verkligen tala om musiker i många fall. )
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    60 tal va min musik, kan det bero på att man va i rätt ålder?
    Jan

  8. #8
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    de gamla var/är helt enkelt bättre! man säger ju "det var bättre förr" hehe
    sen tror jag att Pink kommer vara mer aktuell om 50 år än Brittan Spjut kommer vara

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag lyssnar på det mesta i musikväg, är allätare av stora mått. Nightwish, Within Temptation, Sirenia, Epica, Camelot, Deep Purple, Thin Lizzy, Whitesnake, Saga, Ozzy, Pink Floyd, Amy MacDonald, Yello, led Zeppelin, The Darkness, Nazareth, black Sabbath, Europe, guns n roses, Sarah Brightman, operamusik, klassiskt, Madonna, Haley Westenra, Glenn miller för att nämna några få.

  10. #10
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Det går inte att säga att rockmusik var bättre förr. Däremot skulle jag tro att de band som blev kända förr, blev kända just för att dom var bra. Idag räcker det med en myspace-sida för att ge ut låtar, oavsett hur kass du är.
    Som exempel, om utbudet på bra musik förr var 400 av 500 band så är det fortfarande kanske fortfarande 400 band som är bra, men det totala utbudet är kanske 50.000 band. Det är bara att leta, dom bra nya banden finns där ute. =)
    For those about to rock - We salute you!

Liknande ämnen

  1. Svar: 66
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 07:43
  2. Bättre och bättre dag för dag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 04:56
  3. Nu är jag bättre.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 18:41
  4. Byggde man hus bättre förr?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:48
  5. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •