Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 56789 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 84

Ämne: Ural ?

  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Skulle vara kul att pröva att köra ett så´nt ekipage någon gång. Har aldrig haft tillfälle att testa hur det är. Kan tro att det skiljer sig rätt markant från det man är van vid!
    Skiljer nog en hel del!

    Provkörde endast på halvskaplig grusväg tyvärr annars hade det varit intressant att se hur den gått på asfalt för att få en bättre uppfattning om motorgången. Uppfattade dock mycket vibrationer/skakningar från motorn som trots ett blygt antal Hk hade ett djäkla vrid. Men det sägs ju att lämplig marscfart ska vara ca. 80 km.
    Hade en bekant med mc-firma som åkte på en sån här men han tröttnade på att skruva jämt på hojen det fick han nog av på jobbet.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Skulle vara kul att pröva att köra ett så´nt ekipage någon gång. Har aldrig haft tillfälle att testa hur det är. Kan tro att det skiljer sig rätt markant från det man är van vid!
    Skulle tro att körstilen liknar den man hade då man körde trimmad packmoped. Man fick verkligen agera burkslav för att inte stjälpa. Moppen hade ju stjälpningstendenser åt båda hållen, men mc.n har ju bara åt ena.

  3. #63
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    5
    Kul å meka lite när man jobbar med datorer annars iaf

    Tagit bort massa gummipackningar idag, borrat några hål i botten på den den nya batterilådan som är ditsvetsad men jag fick inte isär stötdämparna, men det får bli imorrn när man fixat ett järnrör som hävarm

    Själv skaffade jag inte uralen så mycket för sidovagnen men för utseendet gillar verkligen den typen av motorcyklar, nästa blir väl En Zündapp ks750 om man nånsin hittar en man har råd med

  4. #64
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Skulle tro att körstilen liknar den man hade då man körde trimmad packmoped. Man fick verkligen agera burkslav för att inte stjälpa. Moppen hade ju stjälpningstendenser åt båda hållen, men mc.n har ju bara åt ena.
    Hade en kompis i ungdomen som hade en "Flaka", som dom kallades i Stockholm när jag var ung, med en Kawasaki 125 crossmotor i. Vågade aldrig köra den, men fort gick den. Fullständigt livsfarlig!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    gislaved
    Inlägg
    3

    Thumbs up Ural mc

    Jag har erfarenheter av Ural,Dneper och k750 Hojar.Jag kan säga att Ural är bäst utav dom.Motor ex. är byggt som 60 tals bmw(rullagrad behöver ej nåt vidare oljetryck),större oljetråg är att föredra särskilt sommartid då blir motor inte så varm.Utväxling till bakaxel (lägre) finns alla fall tre olika,dock ej modeller med sidovagnsdrivning.Jag har delar till dessa hojar om någon behöver!

  6. #66
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    I dag har jag varit ute och provat den "nya" motorn och med tanke på att även vi här nere har fått snö blev det lite extra kul...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  7. #67
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    I dag har jag varit ute och provat den "nya" motorn och med tanke på att även vi här nere har fått snö blev det lite extra kul...
    Snöplog i tillvalslistan ?
    Jan

  8. #68
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Välkommen på forumet! Fin hoj du har!

    Funderar ju själv på att skaffa en men har ännu inte träffat den rätta.
    Många förfasar sig över att dom har "dålig" kvalitet men dom som har rysshojar och förstår sig på dom har en annan uppfattning. Visst kräver dom en del men ger också en massa tillbaka. Känslan av att köra Mc med sidvagn kan nog inte bli "mera" med någon annan hoj.

    Ang. besiktning har det tydligen blivit nya regler och sök svar på SMC-forumet där jag har sett att frågan varit uppe.
    Citat därifrån: SFRO och SMC kontaktades och SFRO har gett förslag till ny text som gör det möjligt att även i framtiden få en motorcykel med sidvagn godkänd i Sverige. Texten lyder " För att kunna betraktas som permanent montering av sidovagn ska dom fästen som tillförs från sidovagnen till ramvrerket på motorcykeln låsas på ett sådant sätt i bultförbandet att det ej lätt kan demonteras, detta kan ske genom att infästningar/klämförband låses med insexskruvar där skallen fylls med kemisk metall eller liknande hård härdplast. Dom infästningar/klämförband som har till uppgift att justera sidovagnen över tiden för bättre väghållning alternativt ändrade viktförutsättningar behöver ej låsas med lim."

    Det har alltså varit en del problem med att få sidovagnshojar godkända tidigare, kanske det är därför det finns så många hojar som står utan registrering. Lycka till!
    Kostnaden för en FRO-besiktning för sidovagn kostar idag 2700:- tillkommer
    registreringsbesiktning 680:- vägning 300:-
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  9. #69
    ni som funderar på ett sidovagnsekipage mitt råd är slå till. det är fruktansvärt roligt att köra med sidovagn när man lärt sig tekniken. det tog några kilometer innan man börja känna sig lite säkrare å efter en mil kändes det riktigt bra, å även tomten här uppe i norrbotten kör med sidovagn

    http://www.hojen.nu/forum/picture.ph...pictureid=2351

  10. #70
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    5
    Ser trevligt ut där i snön, själv har jag precis fått tillbaka ramen från pulverlackningen, ser verkligen fram emot att prova spinna loss lite i snön nästa vinter

    http://ural-m67.blogspot.com/2010/12...inted-now.html
    En länk med ett bearbetat däck och ett oberarbetat däck, blir lite skillnad

Liknande ämnen

  1. Ural K-750
    Av Borjan i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-07-09, 08:59
  2. Svårtstartad Ural
    Av Brynar i forum Veteran
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 08:08
  3. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •