Sidan 4 av 9 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 84

Ämne: Ural ?

  1. #31
    hade funderingar på att köpa en rysshoj med sidovagn dom kan man få billigt men min chefmekaniker(brorsan) avrådde mig. det är för mycket underhåll å skruvande i sånna tyckte han. så det blev en bsa golden flash 650 cc med sidovagn i stället från 1954. betydligt dyrare vart det, men den är värd varenda krona. å så fick man ju som bonus en otroligt häftig resa från arlanda å hem. jag njöt i ca 120mil, den häftigaste motorcykeltur jag varit med om

  2. #32
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Att köra med sidovagn är "inte i samma vecka", första gången jag skulle köra en längre sträcka med min var på ett rally.
    Vid start slog där en för mig okänd kille följe med mig som kunde en hel del om körning med sidovagn och vid kontrollerna gav han mig ett tips att vid höger kurvorna när man tycker det går lite fort så gasar man på lite så att sidovagnen går "tillbaka" och kurvtagningen blir som man hade tänkt sig.
    Detta tips är ju lite beroende på vad ingångshastigheten i kurvan var från början så att säga...
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #33
    Tråd rensad

    Diskussionen kring gräsklippare fick en egen tråd --> Gräsklippare

    Inlägg om kulsprutor och försäljning av motorcyklar får ni posta i lämplig avdelning, så håller vi den här tråden rysk
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag har ju aldrig kört ett sidvagnsekipage, men kan tänka mig att med drift på sidohjulet kan det nog vara kul i lera och snö.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har ju aldrig kört ett sidvagnsekipage, men kan tänka mig att med drift på sidohjulet kan det nog vara kul i lera och snö.
    Tänk på när du väljer tvåhjulsdrift att det finns två olika system. För att verkligen ta sig fram i lera och snö är den utan diff att föredra. Den kan däremot inte användas på väg för då vill hojskrället bara gå rakt fram .

    Den med diff är konstant inkopplad och minskar sneddragning vid gaspådrag och motorbroms men slirar ena bakhjulet driver inget, precis som på en bil.
    Ove

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Tråd rensad

    Diskussionen kring gräsklippare fick en egen tråd --> Gräsklippare
    Hmm, slirade över dit pga liknande mekanik, Ursäkta.
    Ove

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    En trevlig artikel om en Ural. Och jodå, den finns/fanns med kulspruta!

    http://www.ostran.se/nyheter/oeland/...ed_mycket_drag

    En artikel till: http://www.sydsvenskan.se/bil/articl...-av-lycka.html
    Senast redigerat av GeCe den 2010-09-24 klockan 04:55.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Fattade inte beskrivningen av 2 wd riktigt. Vid normal körning funkar diffen som en bil???? Vid terrängkörning driver den på båda med diffen spärrad?????

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fattade inte beskrivningen av 2 wd riktigt. Vid normal körning funkar diffen som en bil???? Vid terrängkörning driver den på båda med diffen spärrad?????
    Nä! Två typer av 2WD.

    Ural har inkopplingsbar drift på vagnen men utan diff. Ger möjlighet att verkligen komma fram där det är kläggigt för att båda snurrar med samma fart oavsett om ena hjulet står på halka. Den måste kopplas ur när du kommer på asfalt annars vill den bara gå rakt fram.

    Dnepr har ständig inkopplad drift men med differential. Ger väl inte samma terrängegenskaper men man behöver inte fundera.

    Sen har båda märkena och kinahojen Chang Jiang en massa modeller med drift bara på hojen.

    Det roliga är att mellan dom tre märkena kan man skifta bitar hej vilt.
    Ove

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fattade inte beskrivningen av 2 wd riktigt. Vid normal körning funkar diffen som en bil???? Vid terrängkörning driver den på båda med diffen spärrad?????
    En Ural har permanent 1-hjulsdrift men en diff att spärra vid behov men då går cykeln rakt fram. Till skillnad mot Dnepr som har permant 2-hjulsdrivning.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Ural K-750
    Av Borjan i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-07-09, 08:59
  2. Svårtstartad Ural
    Av Brynar i forum Veteran
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 08:08
  3. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •