Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 84

Ämne: Ural ?

  1. #11
    Såg på Discoery idag. Tror programmet heter 5:t gear. Där dem körde nå slags offroadkörning med en sådan ural i nå rally på skoj skull mot bilar. De verkade ha problem med spaken att lägga i 2-hjulsdriften och till slut paja kopplingen. Men reportern är ju ingen knutte så han kanske misshandlade grejorna.

    Min kompis berätta att han sett ett tv-program om ural i Sverige. Att killen som säljer dem låter folk som ska köpa göra en uppkörning åt han. Och om han inte tycker att köparen kan hantera hojen säkert så får han återvända tomhändt och återkomma en annan gång och köra upp. Är det någon fler som hört detta? Verkar ju vara en ansvarstagande försäljare som inte folk ska köra ihjäl sig för dem inte behärskar sidovagn.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Min kompis berätta att han sett ett tv-program om ural i Sverige. Att killen som säljer dem låter folk som ska köpa göra en uppkörning åt han. Och om han inte tycker att köparen kan hantera hojen säkert så får han återvända tomhändt och återkomma en annan gång och köra upp. Är det någon fler som hört detta? Verkar ju vara en ansvarstagande försäljare som inte folk ska köra ihjäl sig för dem inte behärskar sidovagn.
    Stämmer. det går tydligen till så. Stog iallafall så i reportaget i tidningen Land. Står det i tidningen är det ju alltid sant.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Stämmer. det går tydligen till så. Stog iallafall så i reportaget i tidningen Land. Står det i tidningen är det ju alltid sant.
    Ja, så var det... de var inte ett tv-program utan hans brorsa hade läst det i tidningen Land.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up Jag har provkört.

    Äntligen har det blivit av, jag har provat att köra en riktig rysshoj med sidvagn! Instämmer med Klippan att det var nog det roligaste fordon jag kört.

    Träffade GeCe i Askersund efter den sedvanliga Tivedspassagen. Försågs med kaffe och smörgås innan vi drog till skogs. På rullgrus och annat forslade vi oss mot Närkes djupaste djungler och kom fram till stället som vi först glatt seglade förbi på grund av total avsaknad av skyltning.

    Träffade Kim med son som stod och skruvade på en upphissad rysshoj.
    Vi fick en ordentlig genomgång hur man ska kombinera olka delar för att få den optimala maskinen för det egna behovet och det var inte lite man kan hitta på att göra.

    Därefter fick vi göra en provrunda på Kims egen snabbmonterade och ojusterade hoj. Den gick väl sådär(?) Märktes att förgasare och tändning i första hand skulle behöva en juteringsrunda men den gick iallafall att köra och det var bara så j - a kul.

    Började köra väldigt försiktigt och ökade lite efterhand. Varken min förmåga eller vägen lockade till att prova att köra fort men jag märkte snart att det var en helt annan sak att köra på grus med sidvagnshojen än med solo. Det var bara att vänta ut när framhjulet kanade iväg. Det är stor risk att jag kommer att skaffa mig en bara jag kommer underfund var jag ska förvara klumpen. Flinet i mitt ansikte var nog vissa stunder lika brett som ekipaget.

    Efter att jag tränat lite ensam fick GeCe äntra sidvagnen och det gjorde märkbar skillnad på stabiliteten. Därefter lämnade jag över ekipaget till honom och han kom tillbaka med ett brett leende han också. Det kommer nog att bli så att vi bjuder över varandra när det blir dags.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Äntligen har det blivit av, jag har provat att köra en riktig rysshoj med sidvagn! Instämmer med Klippan att det var nog det roligaste fordon jag kört.

    Träffade GeCe i Askersund efter den sedvanliga Tivedspassagen. Försågs med kaffe och smörgås innan vi drog till skogs. På rullgrus och annat forslade vi oss mot Närkes djupaste djungler och kom fram till stället som vi först glatt seglade förbi på grund av total avsaknad av skyltning.

    Träffade Kim med son som stod och skruvade på en upphissad rysshoj.
    Vi fick en ordentlig genomgång hur man ska kombinera olika delar för att få den optimala maskinen för det egna behovet och det var inte lite man kan hitta på att göra.

    Därefter fick vi göra en provrunda på Kims egen snabbmonterade och ojusterade hoj. Den gick väl sådär(?) Märktes att förgasare och tändning i första hand skulle behöva en juteringsrunda men den gick iallafall att köra och det var bara så j - a kul.


    Började köra väldigt försiktigt och ökade lite efterhand. Varken min förmåga eller vägen lockade till att prova att köra fort men jag märkte snart att det var en helt annan sak att köra på grus med sidvagnshojen än med solo. Det var bara att vänta ut när framhjulet kanade iväg. Det är stor risk att jag kommer att skaffa mig en bara jag kommer underfund var jag ska förvara klumpen. Flinet i mitt ansikte var nog vissa stunder lika brett som ekipaget.

    Efter att jag tränat lite ensam fick GeCe äntra sidvagnen och det gjorde märkbar skillnad på stabiliteten. Därefter lämnade jag över ekipaget till honom och han kom tillbaka med ett brett leende han också. Det kommer nog att bli så att vi bjuder över varandra när det blir dags.
    Att jag skulle bjuda över dig på en sån där hoj i dagsläget är knappast troligt så länge jag fixar att köra de hojar jag har. Men det kan ju komma sämre tider och då kanske. Men besöket var lärorikt och visst har hojarna sin charm.
    4 växlar med ett enormt vridmoment så får man bara i 4:an så behöver man inte växla så mycket mer på vanlig landsväg gissar jag. Vridmomentet lurar en att tro att hästkrafterna är mer än vad de är. Eftersom försäljningslokalerna var mitt ute i spenaten och de vägar som stod till buds var små grusvägar med god tillgång på rullgrus så tilläts det inte några högre farter.
    Intressantast var att få lära sig lite om märkena Ural, Dnepr och Kinavarianten Chang Jiang där försäljarn framhöll att den Kinesiska varianten var den kvalitetsmässigt bästa hojen med sin sidoventilare. Det mesta var bättre på den hojen som motor, bromsar mm. Köper man en Rysshoj kan man med lite otur få ett måndagsexemplar pga av dålig gjutning och där har tydligen Kineserna lite bättre koll. Dnepr var den variant som gick att få med permanent tvåhjulsdrift men inte Ural och ej heller kinavarianten. Ural saknade diff och deras variant med tvåhjulsdrift gick bara rakt fram och således bara användningsbar i terräng. Men motorerna gick tydligen lätt att flytta mellen märkena och man man sätta en Kinamotor i Dnepr t.ex och få en bättre hoj om man villa ha en med permanent tvåhjuldrift som Ove är intresserad av.
    Att dagen sen avslutades med påfyllning av korv i en massa olika varianter till reapriser direkt från fabrik i Sköllersta gjorde dagen minnesvärd.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-06-16 klockan 22:37.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Varning! Provkör aldrig något som du inte är beredd att köpa! Man kan få så konstiga funderingar och idéer.

  7. #17
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    En 500cc Japan 80 talare med sidovagn brukar ligga på ca.20-25 lappar och är en bättre hoj än ryss tjeck korean BMW-48 an. eller lägg på 10 papp till o få en 1000cc japs.
    Eller om du behöver massagen Ove, Gör som jag utöka sidovagnsbeståndet med ett HD ekipage att varva med,
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Varning! Provkör aldrig något som du inte är beredd att köpa! Man kan få så konstiga funderingar och idéer.

    Ökade på min allmänbildning bara sen fyllde Chappy på med lite intressanta synpunkter som ytterliggare förstärkning. Vem vet jag kanske kan montera sidovagn på Suzukin om jag skulle känna behovet av en sidovagnsmaskin. Kanske värt att börja undersöka!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    En 500cc Japan 80 talare med sidovagn brukar ligga på ca.20-25 lappar och är en bättre hoj än ryss tjeck korean BMW-48 an. eller lägg på 10 papp till o få en 1000cc japs.
    Eller om du behöver massagen Ove, Gör som jag utöka sidovagnsbeståndet med ett HD ekipage att varva med,
    Mjaa? Undrar om dom har den rätta känslan? Har man nu en gång fått känna på att bli ruskad av en riktig ryska, vad kan matcha det?

    Låter förnuftigt annars. Men en förnuftig man kör inte hoj, han åker väl buss?

  10. #20
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag har gav 18.000kr för min Ural -89 och har väl lagt ut ca 1600kr (nya lager till hjulen, pinnbultar, muttrar och topppackningarna till cylindrarna + ett lager i växellådan och alla packboxar) och kommer att lägga ut ca 500kr till i vinter på en ny koppling och nu kommer jag att ha en billig och en mycket rolig leksak, när jag stannar någonstans kommer folk fram och undrar om skapelsen är gammal (betydligt äldre än vad den är) och vilken sort det är och alla med ett leende på läpparna.

    Jag tycker att även om det inte är världens bästa kvalité på grejorna skulle jag inte vilja byta bort den mot en dito japan, dels pga kostnaden för själva moppen ökar markant och pga att det ÄR speciellt med en ryss.

    Jag köpte en ryss för priset låg på vad min plånbok klarade av och att dom har något speciellt över sig, vi vi har ju även tre andra motorcyklar som ska underhållas och skötas.

    Men jag skulle INTE vilja ha endast en sidovagnsmoppe i garaget för det är ju inte alls samma typ av körning.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Liknande ämnen

  1. Ural K-750
    Av Borjan i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-07-09, 08:59
  2. Svårtstartad Ural
    Av Brynar i forum Veteran
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 08:08
  3. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •