Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 84

Ämne: Ural ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Ural ?

    Jag har börjat fundera på Ural med sidvagn. Den har ju en del charm och kan en del som få andra klarar av. Men jag funderar på kvaliten. Är det så att man måste ha fullständig verkstad och en mekaniker i sidvagnen när man vill åka. Verkar finnas lite olika uppfattningar. Är det någon som faktiskt vet hur dom funkar?

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Nää, jag vet inte så mycket. Kopia av 30 tals BMW. Vad jag vet är att min kropp vill att jag inte kör sidovagnshoj mer. Revbenen mår inte bra när man paserar grannens fårstängsel. Charmig gammal nostalgia, men räcker det när det inte går att luta i kurvorna ?
    Jan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    ;D Kör försiktigt gamle man! Grejen är att jag stördes i vintras av att inte kunna ta mig dit jag ville. Några av modellerna har drivning på 2 hjul bak och jag inbillar mig att då kommer det i närheten av Samurajen när det gäller att ta sig fram.

    Att det är ett äventyr att köra med sidvagn vet jag om. Det gäller att verkligen tänka sig för innan man vrider styret.

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Kurvor blir en utmaning i stället för glädje. Nää de är inte min grej.
    Jan

  5. #5
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Som en relativt ny ägare av en Ural med sidovagn från -89 får jag säga att det är bland det roligaste jag köpt på länge. Nu har ju den jag köpte levt ett hårt liv innan den kom till Sverige -07 och har krävt en del reperationer, ett lager i växellådan (lätt att byta) och en cylinder som lossnade vid blocket jag har beställt topp-packningar då jag bytade kolvringar på den när jag ändå hade det isär.
    Det fanns inga låsningar på muttrarna som höll cylidern på plats och därför lossnade den.
    Jag är långt ifrån någon mekaniker men har en hel del verktyg pga "vill själv syndrom" , allting är enkelt uppbyggt men jag tror att filosofin i Ryssland fungerade som så här:
    Vi bygger en motorcykel som är billig att köpa men har ingen hög teknologi
    Vi använder material tex lager som har en lägre kvalité men det gör inget för dom är billiga att byta osv.

    Men det finns tex lager att köpa i "västkvalité" och till rimliga priser

    Mina missöde skyller jag inte på märket i sig utan mer på föregående service/underhåll men reservdelar är billiga och lätta att komma över.
    Jag gav 18.000kr och jämför jag med ett köp av en japansk dito så kan jag reparera denna för rätt mycket innan jag kommer upp i samma pris men då hade jag inte behövt övertyga folk om årsmodel och förklara vilket fabrikat det var.

    Jag för min del skulle inte vilja vara utan en tvåhjuling då det inte alls är samma typ av körning.

    Jag har en klubbkamrat som har en -06 och är väldigt nöjd med sin och har inte haft något strul med sin, mitt råd är köp en så ny som du tycker det är värt men tänk på andrahandsvärdet inte ligger på topp.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Den modell som skulle vara intressant för mig är Sportsman. Drivning på sidvagnen och förmåga att ta sig fram i klass med en fyrhjuling. Finnss ju även Rangermodellen men kaumoflage? Nej då tycker jag det är tuffare med en blommig.

    Nyare modell med startmotor är ett måste för att kicka är ett nöje för ungdomen.

    Räknar med att tekniken är enklare och kan bemästras av en "vanlig"människa utan större kunskaper i verkstadsteknik. Kan pilla lite men tappade intresset för att skruva någon gång i forntiden när jag släppte titeln "maskinist". Helst ska grejerna fungera.

    Att släppa 2-hjulingarna är inte att tänka på. Sidvagnshojen skulle kunna vara ett komplement vid väglag som inte går att köra odubbat i och för söndagsturer med folk som inte vill/kan sitta bakpå.

    Får se, det är det där med plats också.

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hmm, tur det fins olika intresse. Denna i mitt tycke klumpeduns är för mig helt ointresant, även modellen med kulspruteatrapp.
    Om dagens väder blir ok, ska jag göra en lista på Osopade vägar i närheten. Dax att klippa gräs vid Mcstugan. Sen kan ju planerna ändras under pågående verkställighet, en pensionärsrättighet.
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmm, tur det fins olika intresse. Denna i mitt tycke klumpeduns är för mig helt ointresant, även modellen med kulspruteatrapp.
    Om dagens väder blir ok, ska jag göra en lista på Osopade vägar i närheten. Dax att klippa gräs vid Mcstugan. Sen kan ju planerna ändras under pågående verkställighet, en pensionärsrättighet.
    Jag förstår att den nya klipparen inte är rysk?

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag förstår att den nya klipparen inte är rysk?
    Nää Ove, Västergötlandslän, Jonsered. Örre i huvet, bara runtirunt. Tänker på han Arne i kulan.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ytterligare ett argument för sidvagnshoj har dykt upp: Vår 60+hängaruntsupporter Kostchefen har lovat att åka med om hon får sitta i sidvagn. Sådant måste tas i beaktande när man tittar på hoj.

Liknande ämnen

  1. Ural K-750
    Av Borjan i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-07-09, 08:59
  2. Svårtstartad Ural
    Av Brynar i forum Veteran
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 08:08
  3. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •