Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hej alla erfarna! I behov av råd...

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2

    Hej alla erfarna! I behov av råd...

    Jag heter Johan, en go 23-årig göteborgsk hamnarbetare som äntligen bestämt sig för att göra slag i saken och skaffa mig ett A kort.
    Tanken är att jag via körskola ska utbilda mig nu under maj-Juni, förhoppningsvis bli godkänd och därefter köpa mig en egen hoj.
    Slutmålet är att under tidiga hösten ge mig iväg på en långresa ner mot södra Europa, eventuellt vidare genom mindre asien eller möjligtvis nordafrika (ej helt bestämd än).

    Jag skulle nu bli grymt tacksam för råd och tips inför vilken hoj jag ska köpa och gärna andra tips av folk som gjort liknande reserutt tidigare.
    Tanken är att jag ska köpa mcn direkt efter godkänt förarprov och sedan "Värma upp" med kortare resor inom Sveriges gränser för å skaffa lite härdat skinn på bakdelen så jag klarar mig.
    Till hösten kommer jag inte direkt ha bråttom, utan antagligen stanna en hel del vid intressanta platser på vägen.

    Så frågorna är som följer: Jag söker en begagnad, billig och pålitlig mc som ska vara lätt att reparera och klara sig på sämre underhållna vägar.
    Den behöver inte vara särskilt fräsig eller stark, eftersom jag inte är erfaren eller särskilt fåfäng.
    Det viktigaste är prisvärdhet och enkel att underhålla/reparera. Vad har ni för tips till en nybörjare? Vilka märken/modeller är aktuella? Något jag kanske borde tänka extra mycket på vid en sådan här resa?

    Skulle verkligen uppskatta svar, Tack på förhand!

    -Johan B

  2. #2
    Hej och välkommen! Den hoj jag kommer att tänka på är ju Honda Africa Twin. Men det finns ju även några andra hojar som är lämpliga: BMW Paris Dakar som är en enstånka eller varför inte Yamaha Tenere.

  3. #3
    En BMW 1100 GS låter som den perfekta hojen för dig.

    I stort sätt skottsäker motor trots måmga mil, likaså en robust hoj.

    Nått sånt här kanske. Se länkar.

    http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_....htm?ca=11&w=1

    http://www.blocket.se/halland/Bmw_11....htm?ca=11&w=3
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  4. #4
    Det finns ju många hojar. Själv skulle jag välja en BMW R 1200 GS eller Adventure. Nackdelen är väl att de är ganska tunga och klumpiga så kan man åka lite mindre komfortabelt finns Africa Twin som föreslogs ovan eller varför inte en Transalp. KTM Adventure 640 eller 990 är ett annat alternativ.

    Tvärr blir det en kompromiss mellan komfort och smidighet.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Newbie Visa inlägg
    …som ska vara lätt att reparera
    Hej och välkommen!

    Av egen erfarenhet vet jag att just BMW som föreslagits är lite knepiga att meka med. Ska man få loss nånting i baken på den får man nästan börja i fronten, den är så knepigt ihopsatt att halva cykeln måste isär för att man ska kunna skruva loss nåt. Jag har själv en BMW F650 GS där jag behövde byta en liten plastdel baktill på den, halva hojen måste isär för att få det där lilla handtaget utbytt. I övrigt är det en väldigt bra hoj med bra service från BMW för de vårdar verkligen sitt märke, inga missnöjda kunder & brukare här inte men de har tyvärr en dyr storservice. Ser du i folks annonser på t ex Blocket hittar du oftast ”storservicen gjord” eller annan liknande formulering i annonsen.
    1000-milaservice: 5000 kr. Det är nästan 3000 kr dyrare än 1000-milaservicen på min Triumph.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag kan ge lite input om BMW110GS.

    Körde en sådan under sex år och drygt 9.000 mil. Min erfarenhet är att det är en mycket robust och i många avseenden enkel hoj att meka med. Hade den som enda hoj under sex år och den fick vara med om en hel del. Funkade utmärkt som tourer på långa Autobahnetapper med massa packning och passagerare, som grusvägshoj både i Sverige och på rejält branta grusvägar i Norge. Allt klarade den av på ett utmärkt sätt. Körde den t.o.m två mil i ett endurospår. Det gick men var något jag aldrig mer gjorde om.

    Den svaga punkten på dessa hojar anser jag vara kopplingen. Det är en torrkoppling med bara en lamell. Väldigt lätt att bränna den om man är oförsiktig. Byte av koppling är ganska komplicerat och kostar därmed mycket pengar att få åtgärdat. Om man ändå byter koppling rekommenderar jag att man byter till en keramisk lamell. Säljs av bland andra Touratech. En annan svag punkt, lämplig att åtgärda samtidigt, är en packbox vid kopplingen som ibland kan ge sig. Inte ovanligt att både packbox och koppling är slut någonstans kring åtta, niotusen mil. Om båda dessa saker är åtgärdade innan man ger sig iväg skulle i varje fall inte jag vara orolig att ge mig iväg på en resa liknande den du beskriver. I övrigt anser jag den vara enkel att meka med. Ventiljusteringen sker exempelvis med skruv och mutter i stället för shims. Betydligt enklare att fixa på egen hand. Inga specialverktyg behövs. Det löpande underhållet utgör för de flesta inga större problem. Ingen slump att många Globetrotters använder BMW:s stora GS-modeller. Tusenmilaintervaller för service är också bra när man ger sig ut på långtur.

    Är bra sugen på att sälja två av mina hojar för att köpa en BMW 1200 GS Adventure nästa gång. Min Triumph vill jag behålla men en BMW kunde göra samma jobb som mina två andra, fungera som tourer och grushoj!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2

    Tack!

    för alla grymma svar! Ni är skönt hjälpsamma människor hela bunten . Det blir till att googla och söka på blocket på dessa modeller de kommande månaderna!



    -Johan

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Hej och välkommen!

    Här är ett par länkar till resebloggar som kan vara inspirerande:

    http://flyvardagen.nu/

    http://www.govertical.nu/xafrica/

    http://russolivant.blogspot.com/

    När det gäller hoj låter det som att du ska ha en stånka. En XT är inte direkt hisnande maskinellt men är väldigt krångelbefriad, folk har färdats kors och tvärs över jorden på XT och teneré. Det var någon som sa att servicebehovet ökar linjärt med antalet cylindrar, kan kanske stämma. BMW's encylindriga 650 är ett alternativ. En mindre hoj är lättare att resa när (inte om) du lägger den, och vurpor brukar inte bli lika kostsamma och kritiska.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det blir lite att fundera över vad gäller hojval.

    Mer kraft, större komfort och förmåga att klara mycket last ska ställas mot svagare motor, mindre komfort, sämre förmåga att bära last men å andra sidan större smidigthet och enklare service. Allt är en fråga om vad man prioriterar. För mig skulle BMW:n vara förstvalet, du kanske gör en helt annan prioritering utifrån dina önskemål.

    Om jag skulle välja en stånka skulle jag välja en Yamaha XTZ Teneré av den nya generationen. KTM skulle jag välja bort för egen del. För min del är dom inga hojar man ska ge sig ut på långa resor med. Anser dom vara mer av racemaskiner och inga hojar för långfärd, inte minst på grund av bristande komfort. Yamahan är däremot närmast skottsäker om man bara ser till att byta olja och serva den ordentligt. Det klart bästa alternativet enligt min erfarenhet.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Var är alla?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-02, 16:27
  2. Hej alla glada!
    Av Midnightman i forum Ny på forumet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 01:19
  3. Hej alla!
    Av rickee7 i forum Ny på forumet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 15:13
  4. Var är alla??
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 16:38
  5. Alla var på IKEA
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •