Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Vad är tillåtet? (besiktning)

  1. #1
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245

    Vad är tillåtet? (besiktning)

    Skall i sommar in på besiktning med min lilla chopper. Förre ägaren hade strippat cykeln på allt vad "onödig" elektronik heter, så jag har nu åter installerat blinkers, tuta, hel/halvljusomvandlare mm.
    Nu till min fråga: Vart kan jag hitta vilka bestämmelser som gäller för montering av ex. blinkers och bromsljus? Vad som är minsta tillåtna storlek, smalast tillåtna placering osv.

    Eller är det någon här som kan detta i huvudet?

    Har även bak/bromsljus kvar att installera, då jag misstänker att de två minilampor jag har troligtvis inte är godkända. Såg en rätt snygg diodmodell på Biltema av alla ställen, men är dioder godkända i bakljus?
    For those about to rock - We salute you!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Skall i sommar in på besiktning med min lilla chopper. Förre ägaren hade strippat cykeln på allt vad "onödig" elektronik heter, så jag har nu åter installerat blinkers, tuta, hel/halvljusomvandlare mm.
    Nu till min fråga: Vart kan jag hitta vilka bestämmelser som gäller för montering av ex. blinkers och bromsljus? Vad som är minsta tillåtna storlek, smalast tillåtna placering osv.

    Eller är det någon här som kan detta i huvudet?

    Har även bak/bromsljus kvar att installera, då jag misstänker att de två minilampor jag har troligtvis inte är godkända. Såg en rätt snygg diodmodell på Biltema av alla ställen, men är dioder godkända i bakljus?
    Jag har dioder på min Hva och besiktningen har inte sagt nåt om det.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag hade diodlyse bak på min Yamaha TTR. Inga problem vid besiktningen, förutom att de påpekade att det lyste lite svagt i dagsljus. Syntes dock bra när man bromsade!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    ska besiktiga min bobber nu på tisdag, har biltemas led blinkers med inbygda bromsljus som syns väldigt bra, dock blinkar de lite snabbare än vanligt
    Bak o bromsljus kommer säkerligen inte att gå igenom då jag har en sån här som verkar inte vara E märkt. Sidomonterat dessutom...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gawriel Visa inlägg
    ska besiktiga min bobber nu på tisdag, har biltemas led blinkers med inbygda bromsljus som syns väldigt bra, dock blinkar de lite snabbare än vanligt
    Bak o bromsljus kommer säkerligen inte att gå igenom då jag har en sån här som verkar inte vara E märkt. Sidomonterat dessutom...
    Coolt bromsljus, är det nytillverkat? Just det där med E-märkt verkar väldigt viktigt ibland....
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-05-14 klockan 21:42.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    På min sitter två små (ca2.5 cm) röda lyktor bak, sidomonterat över avgassystemet. En för broms, en för konstant rött sken. Det lär ju inte vara godkänt, men räcker det med att komplettera med ett större, godkänt bromsljus, eller måste den vanliga baklyktan också vara av större modell?
    For those about to rock - We salute you!

  7. #7
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Mats, den är inhandlat från www.bikeline.se
    Stop.

    Retro-inpirerat baklyse med texten "Stop". Hus i svart plåt. 73 mm i diameter och 37 mm djup.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    43
    Det beror på när din bike är reggad vad som är godkännt eller inte.

    Ex. min 72:a har ju självklart inte ett E-godkännt baklyse så om jag skulle byta så behövs inte det men den måste lysa så man ser det på ett vist avstånd osv.

  9. #9
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Skall i sommar in på besiktning med min lilla chopper. Förre ägaren hade strippat cykeln på allt vad "onödig" elektronik heter, så jag har nu åter installerat blinkers, tuta, hel/halvljusomvandlare mm.
    Nu till min fråga: Vart kan jag hitta vilka bestämmelser som gäller för montering av ex. blinkers och bromsljus? Vad som är minsta tillåtna storlek, smalast tillåtna placering osv.

    Eller är det någon här som kan detta i huvudet?

    Har även bak/bromsljus kvar att installera, då jag misstänker att de två minilampor jag har troligtvis inte är godkända. Såg en rätt snygg diodmodell på Biltema av alla ställen, men är dioder godkända i bakljus?
    Hej alla lampor ska va eu godkända Biltemas är godkända sen höjd vet inte men det ska synas väl är det krav dom kan ha lyckat till mvh fistkiller;D

  10. #10
    Medlem GasseLurras avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    12
    Här finns det regler för hur olika årsmodeller ska vara utrustade enl EU:s och vägverkets byråkratiska författningssamling.
    http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm

    lite info som fastnat i mitt huvud är att det ska vara minst 240mm mellan blinkers hö + vä sida.
    Sedan tror jag att E-märkning på glas bak är lite som besiktningsmannen själv tycker, att lyser det bra är det ok, så länge det inte är fråga om reg besiktning.
    Senast redigerat av pewa den 2010-05-15 klockan 17:35.
    Det är inte målet som räknas, utan färden 8)

Liknande ämnen

  1. Katastrofal besiktning
    Av swedan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 10:30
  2. Färdig för besiktning.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:42
  3. Silvertail och besiktning
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:42
  4. Tidig besiktning.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 18:36
  5. Besiktning
    Av pea_72 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •