Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Går ojämt när den är kall

  1. #11
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Jag ska börja med tändstift och kolla tändningen först av allt men tror nog mest på bränslesidan själv också.
    Är inte ovan att meka med motorer men hojen är nyinköpt och jag har inte rört en skruv på den (eller liknande) tidigare. Den går fint när den är varm.

    Skaffade Haynes handbok för någon dag sen...kanske dags att dra plasten av den
    En perfekt pendlarhoj att slita på och som är billig att äga och som dessutom ger härlig mc-åkning när man har fått ordning på den. Classic försäkring på Bilsport & Mc.

    Uppdatera oss gärna hur det går med mekandet och glöm inte att vrida om soppakranen rätt innan Du startar ;D
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Hej!

    Mitt första inlägg på forumet
    Har en Kawasaki Z550 -82 och den går inte på alla cylindrar när den är kall.
    Topplockspackningen svettas lite om jag kör lite hårdare. Är det förgasarna eller vad tror ni?
    Verkar som det är cylinder nr 2 som inte tänder innan den är varm.

    /Allan
    Från jag köpte hojen vid 3 400 mil till nu 1000 mil senare har jag haft följande "problem".

    Min Kawasaki från -81 med 4 cyl gör samma sak när den är kall. De två högra cylindrarna verkar inte gå igång riktigt utan först efter några minuter på tomgång. Dock så går den på alla 4 efter bara 30 sek körning om jag startar motorn kall och kör direkt.

    Om hojen står på sidostödet och jag startar motron kall med full chock så vill den inte riktigt på 1 o 2 direkt. Om jag rättar upp hojen eller låter den stå på centralstödet, slår över bränslekranen på Pri i 30 sek och vrider tillbaka den, drar full chock så går den direkt på alla 4. Detta tyder på att det inte är bränsle så det räcker i 1 o 2:s förgasare när motorn är avstängd och är kall.

    Detta "problemmet" kan jag leva med på denna gamling.

  3. #13
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Kanske jag ska testa att ställa den på centralstödet. Jag brukar bara starta den lutande och låta den gå tills den orkar gå på ca 2000 rpm. Om jag gasar så går den nog på alla cylindrar.

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Kanske jag ska testa att ställa den på centralstödet. Jag brukar bara starta den lutande och låta den gå tills den orkar gå på ca 2000 rpm. Om jag gasar så går den nog på alla cylindrar.
    Och prova starta med bränslekranen i Pri men glöm inte slå tillbaka den till normalläget.

  5. #15
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Testade att ställa den rak....och kranen på pri men det var ingen skillnad. Blir säkert att putsa förgasarna men nu vill jag bara köra medan vi har väder 8)

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Hej!

    Mitt första inlägg på forumet
    Har en Kawasaki Z550 -82 och den går inte på alla cylindrar när den är kall.
    Topplockspackningen svettas lite om jag kör lite hårdare. Är det förgasarna eller vad tror ni?
    Verkar som det är cylinder nr 2 som inte tänder innan den är varm.

    /Allan

    Brukar börja med enkla saker som att kolla tändstift och gnista om problem uppstår. Hälla i insprutning/förgasarrengöring i bensinen. I ditt fall skulle jag testa att tanka 98 oktan vilket jag varit med om gjort underverk när motorn gått illa innan den blivit varm.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Hälla i insprutning/förgasarrengöring i bensinen.
    Det ska jag prova i min. Det gäller att räkna bara så jag inte får i för mycket medel till mina 13 liter bensin.

  8. #18
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Brukar börja med enkla saker som att kolla tändstift och gnista om problem uppstår. Hälla i insprutning/förgasarrengöring i bensinen. I ditt fall skulle jag testa att tanka 98 oktan vilket jag varit med om gjort underverk när motorn gått illa innan den blivit varm.
    Menar du att jag ska hälla i sk injektorclean?

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Testade att ställa den rak....och kranen på pri men det var ingen skillnad. Blir säkert att putsa förgasarna men nu vill jag bara köra medan vi har väder 8)
    Vet hur jag skulle börja: Hälla i sånt där renskolijox i soppan och sen köra en massa mil. Brukar lösa en hel del problem. Funkar det inte så - verkstad.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Menar du att jag ska hälla i sk injektorclean?

    Visst! Injektorclean/insprutningsrenöring/förgasarrengörare sak samma! Mer konkret så har funnits på Mekonomen "Omegas 992 Insprutningsrengörare" som funkat bäst av allt jag provat. Den enda som jag märkt har lite långtidsverkan!
    Senast redigerat av GeCe den 2010-05-19 klockan 05:36.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. går ojämt
    Av Aurelius i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 00:48
  2. Kall vår - varma däck?
    Av Lottaje i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 23:51
  3. CB 1300 går ojämt; spridare?
    Av gcbossen i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 12:28
  4. Honda CBR600 1990 går ojämt
    Av Steffo256 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 16:11
  5. är det en kall sommar????
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •