Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: USB på motorcykel

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101

    USB på motorcykel

    Hade tänkt att installera ett 12v cigg-uttag på motorcykeln när jag insåg att det egentligen vore bättre med en USB-kontakt.
    De saker jag behöver ström för (intercom, telefon, GPS) kan alla bli laddade via USB, och det tar ju mindre plats och kräver mindre ström.
    Undrar därför om någon vet om man kan få tag på USB-kontakter (hona) med lock som tål lite väta (marint). Eller om någon har monterat ett uttag och kan tipsa lite om det.

  2. #2
    Jag är inte duktig på data men jag kan inte tänka mig att det är 12v utan något annat, och då måste det till elektronik för att få det att stämma. Jag skall se om jag hittar en passande länk, eller någon annan hinner före.


    Hittat. http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=12&t=488 detta gäller inte din modell utan Varadero, men lite matnyttig finner du nog.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2010-05-10 klockan 06:21.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    USB ska ha 5V, så är nog bättre med ett ciguttag och adapter för USB i den istället.

  4. #4
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Här är en variant på cig-plug med 1000mA USB.
    Finns nog flera varianter på deras hemsida.

    http://www.kjell.com/content/templat...spx?item=31983
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Att montera ett USB-uttag (för ström) är egentligen inte svårare än ett vanligt cigg-uttag, och att det är 5V vet jag redan. I bilen använder jag adapter-lösningen, men den blir så klumpig på en MC.
    Därför jag tänkte försöka hitta en USB-variant som man kan använda istället.
    Hittar jag ingen så blir det vanligt 12v-uttag.

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    När jag laddar min GPS via usb-sladden i datorn så tar laddningen hur lång tid som helst jämfört med om jag laddar den i ett cigg-uttag.

  7. #7
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    När jag laddar min GPS via usb-sladden i datorn så tar laddningen hur lång tid som helst jämfört med om jag laddar den i ett cigg-uttag.
    USB-uttagen på datorn ger bara 500 mA. Du får ut betydligt mer via ett cigg-uttag.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    När jag laddar min GPS via usb-sladden i datorn så tar laddningen hur lång tid som helst jämfört med om jag laddar den i ett cigg-uttag.
    Spelar väl ingen roll hur lång tid det tar att ladda den full, vill jag lada upp sakerna för att använda utan sladd under längre tid laddar jag det i vanligt eluttag.

    För mig är ström på motorcykeln mer menat att användas för att driva GPS m.m.
    Tar mindre plats och med en enkel USB-hubb kan man lätt koppla in fler saker vid behov.
    Och eftersom alla prylar jag kan tänkas ha med mig på resa går att ladda/driva via USB ser jag inget behov av ett stort cigg-uttag och stora kontakter med onödigt långa kablar som jag dessutom är olika beroende på vad jag vill använda.
    Tycker helt enkelt det är smidigare att bara behöva använda korta standardkablar som tar liten plats i packningen.
    Men då behövs det som sagt ett uttag också.

    Hittade just en variant som kan funka med minimal modifiering.
    http://store.mp3car.com/Automotive_M..._p/com-040.htm
    Senast redigerat av Kret den 2010-05-10 klockan 14:54.

  9. #9
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    monterade en usb-kontakt för att kunna driva gps på cykeln idag. använde ett uttag från neutrik http://www.neutrik.com/client/neutri..._619292854.jpg dom kan man köpa div lock och sånt till...

    monterade en 12v till usb vid säkringsdosan och drog usbkabel till uttaget.

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Att montera ett cigg uttag är nog det enklaste tror jag. Hade min navigator inkopplad via orginal sladden med cigg uttag gömt under sadeln eftersom det finns plats för det på en Honda cb 650.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Flygande motorcykel?
    Av BIG1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 08:37
  3. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  4. Nyare motorcykel
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:03
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •