Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 65

Ämne: Med och utan ABS

  1. #21
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Bra tips. Lite mer intressant info om ABS på hojar hittar ni här:
    http://www.cisionwire.se/folksam/fol...iga-mc-olyckor

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Vad är den riktiga skillnaden? Det kan inte illustreras bättre än videon ifråga. Det skulle då möjligtvis vara en infälld bild som visar högerhanden krampaktigt om bromsen och högerfoten på bakbromsen. Stödhjulen skulle inte vara monterade egentligen för det gör hela videon lite mindre allvarlig vad gäller händelseförloppet utan ABS. Han kan väl trilla några gånger men det gör ju å andra sidan ont att falla och det vill han väl inte.
    Han låser ju med flit, ja jag tror säkert att 9 av 10 förare bromsar bättre med ABS men likafullt är det fråga om manipulation då ha inte ens försöker sig på en seriös bromsning utan ABS och sådant stör mig.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Han låser ju med flit, ja jag tror säkert att 9 av 10 förare bromsar bättre med ABS men likafullt är det fråga om manipulation då ha inte ens försöker sig på en seriös bromsning utan ABS och sådant stör mig.
    I ett panikläge så blir det nog lätt hänt så att man låser bromsarna

  4. #24
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Killen i filmen fortsätter låsa bakhjulet, han släpper inte ens lite på bromsverkan bak. Jag hade gärna sett honom bromsa utan stödhjulen och utan ABS, han hade säkert inte bromsat på samma sätt då.

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror nog att det man vill visa med filmen är vad som händer vid en panikbromsning med låsta hjul.


    Håller med om att en jämförelse med en kontrollerad bromsning hade varit intressant som jämförelse. Dessvärre hade nog riskerna för den som kör varit i största laget utan stödhjulen. Är det riktigt halt låser man hjulen nästan direkt, även om man är försiktig. Som sagt ut och pröva själva på olika underlag, med och utan ABS....


    Var på en gruskurs för ett antal år sedan där vi fick testa på att bromsa på grusväg, med och utan ABS. Min kompis som aldrig kört utan ABS testade med sin BMW 650 Dakar. Han hade sitt inlärda beteende att det bara är att hålla in bromsen så fixar elektroniken resten. Så var det inte längre när den var avstängd. Slutade i en jättevurpa i ett stort dammoln. Han höll kvar frambromsen och svängde samtidigt. Ingen bra kombination kan jag säga.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Personligen tror jag att ABS skulle rädda många situationer. Det här med att bromsa till ordentligt samtidigt fram och bak i en nödsituation råkade jag ut för nyligen. En peronbil tvärbromsade framför mig. Jag hårdbromsade med följden att jag åkte fram på dynan och kunde inte meddetsamma reglera bakbromsen. Där hade nog ABS kunnat vara bra att ha.
    Tror att vanliga mcåkare inte törs prova på att broms fullt förrän det behövs och blir då överraskade hur hojen uppför sig. Ta som exempel min hoj , en Transalp. Vid mycket hård bromsning på asfalt så dyker framänden ner mycket pga att det är ganska lång fjädringsväg
    och då åker man framåt på dynan och trampar ju samtidigt hårdare på bakbromsen. Tar ju någon sekund att hinna reagera och släppa efter på bakbromsen och reglera handbromsen så inte framhjulet låser sig. ( på grus ).
    Har bekanta som kör BMW och de vill absolut inte vara utan ABS.

  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    Har bekanta som kör BMW och de vill absolut inte vara utan ABS.
    Att hitta något lite äldre i mc-väg med ABS som det inte står BMW på är inte lätt. En gång ABS och känslan över hur bra det går att bromsa hårt och kontrollerat och man vill nog inte köra utan ABS.

  8. #28
    Mc-Bosse
    Gäst

    Reptilhjärnan

    Idiotsäkra och reptilhjärnevänliga bromsar skulle vara bra att ha på alla mc.

    Tycker att nästa steg när det gäller bromsning med mc ska vara att oavsett med vilket bromsreglage man drar i/trycker på så ska båda hjulen bromsa och då med ABS naturligtvis. Kombibromsar finns ju men det är bara det ena bromsreglaget som aktiverar båda bromsarna.

    För att krångla till det för reptilhjärnan än mer så finns de ju mc-scootrar som alla har två bromshantag och inget för fötterna att göra.

    Allt är lugnt så länge det inte blir panik när fordonet ska bromsas för då hinner man tänka men det kan bli panik och då reagerar man utan att tänka.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-05-09 klockan 11:45. Anledning: tillägg

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Personligen tror jag att ABS skulle rädda många situationer. Det här med att bromsa till ordentligt samtidigt fram och bak i en nödsituation råkade jag ut för nyligen. En peronbil tvärbromsade framför mig. Jag hårdbromsade med följden att jag åkte fram på dynan och kunde inte meddetsamma reglera bakbromsen. Där hade nog ABS kunnat vara bra att ha.
    Tror att vanliga mcåkare inte törs prova på att broms fullt förrän det behövs och blir då överraskade hur hojen uppför sig. Ta som exempel min hoj , en Transalp. Vid mycket hård bromsning på asfalt så dyker framänden ner mycket pga att det är ganska lång fjädringsväg
    och då åker man framåt på dynan och trampar ju samtidigt hårdare på bakbromsen. Tar ju någon sekund att hinna reagera och släppa efter på bakbromsen och reglera handbromsen så inte framhjulet låser sig. ( på grus ).
    Har bekanta som kör BMW och de vill absolut inte vara utan ABS.
    Jag brukar träna att klippa till hårt så ofta jag konmmer åt, jag brukar vara försiktig med bakbromsen dock och försöka se till så jag har marginal, den extra bromsverkan man får är inte avgörande anser jag. Bättre ligga 99/100 Fram 90/100 back än låsa.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Tycker att nästa steg när det gäller bromsning med mc ska vara att oavsett med vilket bromsreglage man drar i/trycker på så ska båda hjulen bromsa och då med ABS naturligtvis. Kombibromsar finns ju men det är bara det ena bromsreglaget som aktiverar båda bromsarna.
    Hondas kombibromsar funkar som jag har förstått. Bromsoken har tre kolvar vardera och drar du handtaget så påverkas två kolvar på vardera framoken samt en kolv på bakbromsen. Fotbromsen då påverkas två kolvar baktill och en kolv på vardera framoken. Som jag har upplevt bromsarna så är dom kanon.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Nybesiktad utan anmärkning
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-30, 09:29
  2. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  3. Night Rod med eller utan ABS
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 22:35
  4. Avgasknallar och går inte utan att ge gas
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 19:40
  5. För de utan mc-kort..
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •