Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 65

Ämne: Med och utan ABS

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Jag hade möjligheten att välja när jag köpte hoj förra veckan, Deauvillen fanns både med och utan, skillnad i pris ca 10 000:-. Redan innan var jag inställd på att ha en hoj med ABS. Jag tycker det är värt dom pengarna för ABS på en hoj. Det känns mycket bättre att ha ABS och videon bekräftar det.

    Danne
    Jag har för mig att det är kombibromsar på Duvillen och det i kombination med ABS är kanon.
    Jan-Olov

  2. #12
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har för mig att det är kombibromsar på Duvillen och det i kombination med ABS är kanon.
    Stämmer bra, jag har både ABS och CBS...


    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  3. #13
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag med, jag noterade också att han låste båda hjulen med flit. Tror han knappast skulle låsa så där i en riktig situation.
    Håller inte riktigt med, står det en älg plötsligt på vägen är det få som hinner tänka och bromsa rätt, är det blött väglag så bromsar dom flesta så mycket att hjulen låser sig. Det räcker att hjulen är låsta en kort sträcka i en sväng för att hojen ska lägga sig ner.

    Är det grus är det ännu värre, en gång var jag tvungen att bromsa snabbt för en bil och det var lite grus just där, hade jag haft ABS hade jag nog klarat mig...

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  4. #14
    Det är dumt att inte så många glidarhojar har ABS. De jag vet är vissa HD och Kawa 1700, men kommer inte på nå fler.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Håller inte riktigt med, står det en älg plötsligt på vägen är det få som hinner tänka och bromsa rätt, är det blött väglag så bromsar dom flesta så mycket att hjulen låser sig. Det räcker att hjulen är låsta en kort sträcka i en sväng för att hojen ska lägga sig ner.

    Är det grus är det ännu värre, en gång var jag tvungen att bromsa snabbt för en bil och det var lite grus just där, hade jag haft ABS hade jag nog klarat mig...

    Danne
    Jo men varför vågar man inte visa den riktiga skillnaden? För mig framstår det som socialstyrelsens x knäckebröd om dagen. Håll käften och gör som vi säger och skaffa ABS.

  6. #16
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jo men varför vågar man inte visa den riktiga skillnaden? För mig framstår det som socialstyrelsens x knäckebröd om dagen. Håll käften och gör som vi säger och skaffa ABS.
    Vad är den riktiga skillnaden? Det kan inte illustreras bättre än videon ifråga. Det skulle då möjligtvis vara en infälld bild som visar högerhanden krampaktigt om bromsen och högerfoten på bakbromsen. Stödhjulen skulle inte vara monterade egentligen för det gör hela videon lite mindre allvarlig vad gäller händelseförloppet utan ABS. Han kan väl trilla några gånger men det gör ju å andra sidan ont att falla och det vill han väl inte.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-05-08 klockan 17:22. Anledning: tillägg

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Det är dumt att inte så många glidarhojar har ABS. De jag vet är vissa HD och Kawa 1700, men kommer inte på nå fler.
    kawa har abs standard på ALLA nya modeller triumph rocket 3 har det

  8. #18
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Det var valbart på Honda Deauville på tidigare modeller, men nu är det standard!
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    En mycket informativ video som visar skillnaden med ABS.

    Det gäller att lita på systemet vilket han ju gör efter några körningar.

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Håller inte riktigt med, står det en älg plötsligt på vägen är det få som hinner tänka och bromsa rätt, är det blött väglag så bromsar dom flesta så mycket att hjulen låser sig. Det räcker att hjulen är låsta en kort sträcka i en sväng för att hojen ska lägga sig ner.
    Det går inte att jämföra en kontrollerad bromsning med en panikbromsning.
    Precis som Danne beskriver det fungerar det i en paniksituation. Man klipper till för fullt! Det gör alla. Om man är en van förare och kör på asfalt klarar man det säkert, men inte på nylagd asfalt under regn. Är fullständigt övertygad om att jag åkt omkull om jag inte räddats av ABS:en. Ni som har ABS med möjlighet att stänga av den, testa gärna själva med och utan att ha den aktiverad, på olika underlag och se vad som händer. Det är en intressant upplevelse, speciellt på grus....
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Nybesiktad utan anmärkning
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-30, 09:29
  2. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  3. Night Rod med eller utan ABS
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 22:35
  4. Avgasknallar och går inte utan att ge gas
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 19:40
  5. För de utan mc-kort..
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •