Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 65

Ämne: Med och utan ABS

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Otrolig skillnad.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Mycket bra video! ABS = trafiksäkerhet

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Precis så där funkade det när jag fick tvärbromsa för en älg, på motsvarande våta underlag. Skulle ofelbart lagt omkull hojen utan ABS, och troligen klippt benen på älgen som skulle ramlat över mig. Mycket tur skulle till om jag skulle överlevt en sån smäll!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-05-07 klockan 22:31.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Ush! har hört skräckhistorier om hur älghår nålar sig in i huden vid en trafikolycka.
    Bara att hoppas man slipper nödbromsa innan man har råd med ABS hoj

    Skulle gärna gå någon trafiksäkerhetskurs för MC där man samlat in erfarenheter från riktiga fall och gör något nyttigt av dem.

    Det är faktiskt riktigt otäckt hur snabbt saker kan gå. Senast idag råkade en fågel komma framför bilen. Hade ingen chans att varken väja eller bromsa och i backspegeln var det bara ett moln av fjädrar. Helt plötsligt kom fågeln flygande från sidan och var mitt i fronten på bilen innan man visste ordet av. För min del var det tur att det var en fågel och inget tyngre som ett rådjur eller älg.

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hade man inte vetat bättre hade man trott att det var trolleri eller trickfilmning på mc:n med ABS.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Hade man inte vetat bättre hade man trott att det var trolleri eller trickfilmning på mc:n med ABS.
    Så dramatisk är skillnaden. Tror att alla förstår att man inte gärna vill vara utan den extra säkerheten.

    Bara löjligt med alla som tror sig vara bättre bromsare än ett ABS-system. Finns fortfarande sådana som hävdar att kan man inte bromsa ska man inte köra hoj etc.

    Ingen, absolut ingen bromsar bättre och säkrare, i en paniksituation än ABS:en. Filmen visar det med all önskvärd tydlighet!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Jag hade velat se hur lång bromssträckan varit om han bromsat så gott han kunde även om den varit dubbelt så lång. Nu låste han ju med flit bara för att ge tyngd åt sitt argument.

  9. #9
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Så dramatisk är skillnaden. Tror att alla förstår att man inte gärna vill vara utan den extra säkerheten.

    Bara löjligt med alla som tror sig vara bättre bromsare än ett ABS-system. Finns fortfarande sådana som hävdar att kan man inte bromsa ska man inte köra hoj etc.

    Ingen, absolut ingen bromsar bättre och säkrare, i en paniksituation än ABS:en. Filmen visar det med all önskvärd tydlighet!
    Jag hade möjligheten att välja när jag köpte hoj förra veckan, Deauvillen fanns både med och utan, skillnad i pris ca 10 000:-. Redan innan var jag inställd på att ha en hoj med ABS. Jag tycker det är värt dom pengarna för ABS på en hoj. Det känns mycket bättre att ha ABS och videon bekräftar det.

    Danne
    Senast redigerat av Danne den 2010-05-08 klockan 00:48.
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag hade velat se hur lång bromssträckan varit om han bromsat så gott han kunde även om den varit dubbelt så lång. Nu låste han ju med flit bara för att ge tyngd åt sitt argument.
    Jag med, jag noterade också att han låste båda hjulen med flit. Tror han knappast skulle låsa så där i en riktig situation.

Liknande ämnen

  1. Nybesiktad utan anmärkning
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-30, 09:29
  2. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  3. Night Rod med eller utan ABS
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 22:35
  4. Avgasknallar och går inte utan att ge gas
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 19:40
  5. För de utan mc-kort..
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •