Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Storlek kontra körklädje

  1. #11
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Många 600 är lagomhojar för solokörning ,pendling, förstahojar till rimligt pris.
    Det funkar bra med 500 cc med

    Här i Spfanien där jag sitter och jobbar just nu så ser man skotrar modell större.
    BMW är mer populärt här i Mad-ride än i Tok-holm kan jag säga.....Såg en asasnygg modell just nu.....blänkte i solen som ett par snygga kvinnoben på en badstrand eller en pilsner mitt ute i Sahara.

    Touring hojar är vanliga här.
    /
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  2. #12
    Vi svenskar är som europas amerikaner, vi ska ha stora bilar och mc ju...

  3. #13
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Stora hojar med många kubik är som sagt populära. I Sverige.. Tittar man söderut så ser det inte ut så, där är de mindre modellerna mycket mer populära. Har vi kanske mindre k*kar i Sverige?
    En förklaring kan ju vara hur vägnäten ser ut på olika ställen. Svenska vägar är långsträckta, breda och saknar kurvor, avstånden är stora. De små hojarnas körglädje dödas av raksträckornas tristess. Jag är dock en anhängare av små och lagom stora hojar. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    En förklaring kan ju vara hur vägnäten ser ut på olika ställen. Svenska vägar är långsträckta, breda och saknar kurvor, avstånden är stora. De små hojarnas körglädje dödas av raksträckornas tristess. Jag är dock en anhängare av små och lagom stora hojar. =)
    Nåja, man kan välja väg efter hojtyp. Fins mycket vägar som inte heter nr.
    Jan

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nåja, man kan välja väg efter hojtyp. Fins mycket vägar som inte heter nr.
    Man inte bara kan välja väg....man bör välja väg för att slippa tristessen på de stora vägarna! ;D
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-05-07 klockan 14:42.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Du har en poäng. Fast samtidigt har Kawasakis ER6a varit mest sålda hojen dom senaste år, har jag för mig. Och det är en 650are, så rätt "klen".
    Sant.

    Men, förvisso utan att ha någon fakta i form av marknadsundersökning eller motsvarande, jag tror dock att det helt enkelt beror på de skenande nypriserna. Och skenande försäkringspremier på motorstarka hojar. Många svenskar köper därför numera hojar av typ ER6 istället, även om en hel del av dessa svenskar egentligen fortfarande suktar efter storkubikshojar.

    Personligen gillar jag att KÖRA hoj och äger därför ingen hoj med tjänstevikt över 215 kg Fast även om jag är oerhört nöjd med min 998 kubiks hoj så skulle en ännu större 1198 kubiks hoj(läs: Ducati 1198s) inte vara fel heller. Kanske är min k*k också för liten? Men 1198 kubiks hojen väger å andra sidan faktiskt 20 kilo mindre "trots" fler kubik.

  7. #17
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Lightbulb

    Slutsatsen blir att om man bantar tillräckligt så räcker det med 500 kubik ...

    Kanske en bantningskur åt hela forumet skulle öka körgläden. ha, ha...;D
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Man inte bara kan välja väg....man bör välja väg för att slippa tristesseen på de stora vägarna! ;D
    Skulle kunna vara mitt motto

    Själv har jag fastnat på 650 cc. Skulle kunna tänka mig en maskin med max 800 cc. Har provat en del grova maskiner och efter en stund börjar jag undra "varför sitter jag på den här?" Över den volymen och vikten över 200 torr så står min körglädje i omvänd propotion och det känns bara bökigt.

    Maskinen ska kunna ta mig dit jag vill och det kan innebära ganska små vägar och då krävs lite frihöjd och hanterlighet.

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nåja, man kan välja väg efter hojtyp. Fins mycket vägar som inte heter nr.
    Ja i trakterna runt Linneryd kanske, här uppe har vi inte mycket att välja på. Tror det finns ca 3-4 sköna kurvor utan tjälskott a la krondike i hela norrlandsdistriktet.

    (om man inte har en grushoj förståss..)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #20
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Sant.

    Men, förvisso utan att ha någon fakta i form av marknadsundersökning eller motsvarande, jag tror dock att det helt enkelt beror på de skenande nypriserna. Och skenande försäkringspremier på motorstarka hojar. Många svenskar köper därför numera hojar av typ ER6 istället, även om en hel del av dessa svenskar egentligen fortfarande suktar efter storkubikshojar.
    Absolut, priset/billig försäkringspremie lär vara en anledning till att den har sålts så mycket. Det spelade iaf in för mitt beslut=) Sen är det än av dom billigaste (nyare) hojar som går att få med ABS också, kanske spelar in också.

    Det är nog många som har en Er6a som första hoj och som sen uppgradera till ngt större. Kommer jag nog också göra ngn gång, men helt ärligt har jag svårt att se mig själv på ngt större/tyngre än en 750a. Jag vill kunna hantera hojen också och inte behöva be folk om hjälp när jag har tappat den=)

    Sen beror det hela ju naturligvis också på vad man ska använda hojen till. En riktig touringbåge vill nog gärna ha lite större motor kan jag tänka mig..

Liknande ämnen

  1. Mindre storlek på G
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 10:20
  2. typ och storlek på gäng?
    Av Lådman i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-07-02, 15:15
  3. drivpaket(storlek på drev)..
    Av mybba i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:55
  4. Vikt på förare kontra storlek på hoj
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 18:46
  5. storlek på sportster?
    Av Brutus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •