Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Storlek kontra körklädje

  1. #1

    Storlek kontra körklädje

    Stora hojar med många kubik och även i många fall många kilo är ju populära. Men ilband har jag funderat om det istället är så att en mindre hoj är körgladare eftersom den är mera varvvillig och smidig att köra och hantera. Hur resonerar ni?

  2. #2
    Oj, slant med tangenten det ska ju stå körglädje och inte körklädje :-)

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    En del i körglädjen är definitivt mobiliteten. Sen ska man naturligtvis anpassa till ändamålet. Tex att ha passagerare eller packning kräver extra kraft och storlek.

    Men när jag var på provkörningsdagarna tyckte jag de två mindre av de 4 hojarna jag körde var aningen roligare. Dock så ska man sitta bekvämt också.

    Trevligt att du tog upp detta ämne. Ska bli kul att se vad människorna på forumet säger.

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    För att göra det enkelt. Så gör man ett val = att köra på varv eller på kraft. Stor motor har bra vrid vid ganska lågt varv. Lilla motorn måste ha varv för att ge vridet. Det hänger inte så mycket på kg hojen väger utan vridet i motorn.
    Jan

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är så avhängigt av vad man vill göra och hur man vill köra just för tillfället. Min KTM är skitkul att köra aktivt på smala krokiga vägar, oavsett underlag. Den är dock värdelös på att åka exempelvis två på och med packning. Min Pan European är precis tvärsom, fantastisk att åka på touring med, packning och passagerare påverkar inte nämnvärt! Inte lika kul på den smala, krokiga vägen.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Stora hojar med många kubik och även i många fall många kilo är ju populära. Men ilband har jag funderat om det istället är så att en mindre hoj är körgladare eftersom den är mera varvvillig och smidig att köra och hantera. Hur resonerar ni?
    Stora hojar med många kubik är som sagt populära. I Sverige.. Tittar man söderut så ser det inte ut så, där är de mindre modellerna mycket mer populära. Har vi kanske mindre k*kar i Sverige? Och vad den jämförelsevis pyttelilla marknaden i Sverige köper väger inte tungt hos mc-tillverkarna, i många år var t.ex. Yamaha Virago 535 den överlägset mest sålda hojen. Men inte i Sverige..

    En stor och blytung hoj behöver förstås mer kubik för att orka med. Samma sak om man oftast kör med passagerare och packning. Då blir det jobbigt med för lite kubik.

    I ren körglädje är däremot små hojar överlägsna, "trots" mindre kubik.

    Men i vanlig ordning gäller förstås att smaken är som baken, det är ju upp till respektive ägare att avgöra vilka egenskaper som är viktigast på sin hoj.

  7. #7
    Undra om många av de hojar man ser till salu med ytterst få mil på mätaren är felköp av folk som köpt stor hoj för att imponera men sen var de inget kul att köra när de inte kunde hantera den stora hojen.

  8. #8
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Stora hojar med många kubik är som sagt populära. I Sverige.. Tittar man söderut så ser det inte ut så, där är de mindre modellerna mycket mer populära. Har vi kanske mindre k*kar i Sverige? Och vad den jämförelsevis pyttelilla marknaden i Sverige köper väger inte tungt hos mc-tillverkarna, i många år var t.ex. Yamaha Virago 535 den överlägset mest sålda hojen. Men inte i Sverige..
    Du har en poäng. Fast samtidigt har Kawasakis ER6a varit mest sålda hojen dom senaste år, har jag för mig. Och det är en 650are, så rätt "klen".

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Många 600 är lagomhojar för solokörning ,pendling, förstahojar till rimligt pris.
    Jan

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Många 600 är lagomhojar för solokörning ,pendling, förstahojar till rimligt pris.
    Håller med. En smidig 600:a är skoj. Har själv ägt Honda CBX 550.

Liknande ämnen

  1. Mindre storlek på G
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 10:20
  2. typ och storlek på gäng?
    Av Lådman i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-07-02, 15:15
  3. drivpaket(storlek på drev)..
    Av mybba i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:55
  4. Vikt på förare kontra storlek på hoj
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 18:46
  5. storlek på sportster?
    Av Brutus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •