Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Under hela vecka 17 kommer polisen att synas ute på de svenska vägarna

  1. #1
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305

    Under hela vecka 17 kommer polisen att synas ute på de svenska vägarna

    Under hela vecka 17 kommer polisen att synas ute på de svenska vägarna. Fokus kommer att ligga på hastighetsövervakning på de mest trafikerade vägarna men polisen kan även dyka upp på småvägar.

    http://svt.se/2.22620/1.1978876/har_...sen_i_ditt_lan

    -Vi kommer också att prioritera lite mindre och kurviga vägar där vi vet att många kör motorcykel, säger Torbjörn Carlsson, informationschef vid polisen i Örebro län.
    -Vi är ute i full styrka vilket innebär att alla våra trafikpoliser är i tjänst, säger polisen i Värmland.
    Rapport har tagit fram de olika polismyndigheternas trafik-övervakning för vecka 17. Övervakning av hastigheterna är prioriterat men även rattonykterhet och bältesanvändning kommer att kontrolleras.


    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  2. #2
    Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.

  3. #3
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.
    Håller med, skippa hastighetskontrollen med kolla alkoholen i så fall...
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  4. #4
    Yepp alkohohol och knark har jag inget emot att bli stoppad o bli kollad för. Sådana typer som är påverkade vill vi inte ha på vägarna.

  5. #5
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.
    Visst är det missbrukare som ska sättas dit men det finns fartmissbrukare också. då menar jag inte 10 för fort utan enormt mycket för fort. Norr om Vallentuna är det i regel 70 som gäller men det går mycket fortare än så, vad sägs om dubbelt eller mer. Samma hastighet hålls genom bebyggelse där folk och barn vistas, kanske på väg till buss och tåg. Att sen Vallentuna är väldigt hästrikt ställer vissa krav på vägtrafikanter, såsom att vara väldigt hänsynsfull vid passerandet av hästar i hage och kanske också ryttare i närheten av vägen. Hästar är flyktdjur och skarpa ljud och hastigt uppdykande fartfantomer ställer till det för häst och ryttare. Sådana olyckor händer och kan vara tragiskt för både trafikanter och djur.

    Hälsar en djur och hojvän.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Visst är det missbrukare som ska sättas dit men det finns fartmissbrukare också. då menar jag inte 10 för fort utan enormt mycket för fort. Norr om Vallentuna är det i regel 70 som gäller men det går mycket fortare än så, vad sägs om dubbelt eller mer. Samma hastighet hålls genom bebyggelse där folk och barn vistas, kanske på väg till buss och tåg. Att sen Vallentuna är väldigt hästrikt ställer vissa krav på vägtrafikanter, såsom att vara väldigt hänsynsfull vid passerandet av hästar i hage och kanske också ryttare i närheten av vägen. Hästar är flyktdjur och skarpa ljud och hastigt uppdykande fartfantomer ställer till det för häst och ryttare. Sådana olyckor händer och kan vara tragiskt för både trafikanter och djur.

    Hälsar en djur och hojvän.
    Jo, är de alldeles på tok för fort så är de ju inte bra heller.

    Själv kör jag ju glidarhoj i makligt tempo.

  7. #7
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Att anpassa fart till rådande förhållande som väder, väglag, trafik och andra på vägen borde ju vara en självklarhet.

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  8. #8
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Det verkar vara tvärtom här uppe i Dalarna iaf. När de går ut med att de ska ha utökad trafik övervakning så synns polisen ännu mindre ute i trafiken. Den enda polis jag sett denna vecka mar i morse och de stod parkerade på en busshållsplats mitt inne i stan. Det syntes ingen polis utanför bilen. Jag kör en av Dalarnas mest populära mc vägar till och från jobbet varje dag dvs Valsan vägen och inte har det funnits något polis där heller. Har åkt den vägen i ca 10 år nu och har endast sett en enda polis kontroll under den tiden efter den vägen. Så här är de inte så aktiva på kontroller inte.

  9. #9
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Det kan ju tänkas att polisen kör med lite av skrämsel propaganda denna vecka för att folk ska ta det lugnt. Jag åker till Göteborg idag och då ska jag kolla om det stämmer...


    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.
    Det där är nog en av dom vanligaste kommentarer som folk har då dom stoppats i en hastighetskontroll och tyder på att dom egentligen inte har en aning om vad polisen gör och hur polisarbete går till.
    Jag kan lova att om lika mycket resurser lades på trafikövervakning som på att "jaga" knarkare och rånare så skulle landets vägar översvämmas av poliser. I Norrbotten finns det t.ex ett 40 tal poliser som i princip heltid arbetar mot narkotika plus att uniformerade poliser mest hela tiden stoppar och kontrollerar kända missbrukare. Polisen är faktiskt så bra på detta så att riksdag och regering funderar på att avkriminalisera eget bruk av narkotika då kostnaden för lagföring av dessa brott blivit för dyrt.
    Trafikavdelningen i Norrbotten består av 8 man!
    Den mesta delen av dagens trafikövervakning görs av vanliga ordningspoliser som i första hand ska åka på akuta utryckningar. Finns det inga sådana för tillfället gör dom trafikövervakning istället. Utreda rån eller grövre narkotikabrott går inte då detta är svårt i uniform och dessa utredningar kräver ett långsiktigt arbete. De poliser som gör dessa utredningar syns alltså inte och då finns dom inte enligt allmänheten.
    Trafikpolisen i Sverige idag ägnar sig mest åt den lite mer avancerade trafikövervakningen. Dvs tung trafik, flygande inspektioner och annat som kräver speciell utbildning.

    Sen är det ju allmänheten som själva valt vad polisen ska syssla med då polisarbetet regleras genom regeringens regleringsbrev som behandlats i riksdagen vilken är vald genom allmänna val.

Liknande ämnen

  1. Våra hastigheter på vägarna
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 21:36
  2. Att ses och synas
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 16:49
  3. MC-vecka 2010 kommer att gå till Småland...
    Av christianka i forum Träffar & Körningar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 18:55
  4. ATT SYNAS
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 23:28
  5. Hjälp oss att synas!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •