Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Ska ta MC-kort nu - Tips behövs!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Småland
    Inlägg
    6

    Ska ta MC-kort nu - Tips behövs!

    Jag är en tjej på 22 år som ska ta MC-kort nu i sommar. Jag har en plats på en körskola, och nu bara väntar på att ett godkänt körkortstillstånd ska dyka upp i postlådan.
    Jag har lite frågor som jag jättegärna skulle vilja ha svar på/tips.

    Jag har kört både moped och 4-hjuling sen jag var ganska liten [så fort jag nådde ner dvs]. Har senare också kört lite cross och rätt mycket 4-hjuling.

    Jag har inte en egen MC än, men snart hoppas jag! För man tjänar rätt mycket på att övningsköra privat va? Jag en nära bekant som har lovat att ställa upp. Funderar på om jag ska köpa hoj rättså snart, för jag kommer ju ändå vilja ha en sen så fort jag har körkortet.

    Har tittat en hel del på olika MC, men det är lite svårt att hitta någon som passar mig, för jag är rätt liten [160 längd], och har alltså rätt korta ben. Helst skulle jag vilja ha en lite sportigare hoj, typ kawasaki versys. De är rätt låga och passar mig [har provsuttit], men de är ju rättså dyra. Har någon av er tips på, eller känner till några hojar som är relativt låga.

    Sen en fråga till, ungefär hur lång tid har det tagit innan ni klarat kortet? Jag har tänkt satsa fullt på det nu, ha körlektioner så ofta det finns möjlighet, kommer plugga teorin full ös [har redan börjat]. Innan sommaren är slut borde jag väl klarat det om jag inte kuggar på provet och uppkörningen 10 gånger?

    Skulle bli jätteglad om nån ville svara.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av hannah Visa inlägg
    Har tittat en hel del på olika MC, men det är lite svårt att hitta någon som passar mig, för jag är rätt liten [160 längd], och har alltså rätt korta ben. Helst skulle jag vilja ha en lite sportigare hoj, typ kawasaki versys. De är rätt låga och passar mig [har provsuttit], men de är ju rättså dyra.
    Hej och välkommen, skoj att du ska ta körkort.
    Jag vet inte vad du gillar för typ av körning men jag har en tjejkompis som är ungefär i din längd, hon köpte visserligen en sprillans ny men hon har en Honda CBF600SA. Den fungerar bra, hon hade sänkt ner den lite men den är bättre än den förra hon hade (Yamaha Diversion).

  3. #3
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    tog mig ca 2 månader att ta kortet men det var på grund av jobbet (mycket resor) och kostade mig ca 11000 för 3 år sen. Innan dess så var mina två hjuliga erfarenheter cykel och handväxlad moppe

    satsa allt på det så kommer du klara det inom en månad från starten

  4. #4
    Hej och välkommen!

    Dem har ju infört riskutbildning i år. Den kostar ju extra pengar samt måste avklaras innan uppkörning. När det gäller hoj så tycker jag en japansk 600-kubikare är lättkörd och smidig nybörjarhoj.

  5. #5
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Ja... ligg på redan nu när det gäller riskutbildningen. Den bokas säkert från skolan men risk2:an har begränsade platser. Varken Teoriprov eller uppkörning får göras innan riskutbildningen är avklarad.

    Har ni skickat in handledartillståndet på den du skall köra privat med? Om inte så snabba på där. Det kan ta en längre tid innan man får tillstånden.

  6. #6
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hej och välkommen!

    Dem har ju infört riskutbildning i år. Den kostar ju extra pengar samt måste avklaras innan uppkörning. När det gäller hoj så tycker jag en japansk 600-kubikare är lättkörd och smidig nybörjarhoj.
    Välkommen!

    Köper du en 600-kubikare får du bara tänka på att du inte kan köra upp med den (om det är A obegränsad du ska ha?). Brukar kosta ngn tusenlapp att låna hoj till upkörningen också.

    Har själv en kawasaki er6n, billig hoj, billig att försäkra, kul att köra=) 650-kubikare. Jag är lite längre än du (173cm) men når ner med båda fötter samtidigt. Och då sitter hela foten i marken på båda sidorna och det finns tom lite marginal över, så det borde inte vara ett problem.

    Fördel med den hojen är även att den finns med ABS.

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Hej och välkommen och lycka till med kortet! Kolla in menyn "MC-Kort" under bannern här uppe så hittar du en massa info. Att köra mycket privat är guld värt, både ekonomiskt och för att bli vän med hojkörningen. Vad gäller sportig nybörjarhoj kan jag rekommendera Suzuki SV650, låg, smidig och fantastiskt kul. Tyvärr har jag just sålt min.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    SV650 är väl inte riktigt så låg? hon är bara 1.60 , själv är jag 1.77 o står på tårna på en sån SV som en kompis till mig har

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    Knappt två månader och 9 dubbellektioner förra våren och mitt kort var i hamn för 9 800: -. Ingen erfarenhet av mc dittentills i mitt 45-åriga liv mer än en eu-moped. Vad gäller val av mc så köpte jag en Kawasaki LTD 750 av 81 års modell och den har jag kvar än och trivs med. Den är halvlåg och brukar kallas custom/touring. Det behöver inte kosta skjortan med första mc:n.

  10. #10
    Min Yamaha XVS950 är bara 68 cm låg!

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  2. Behövs innerväska till ALU-väskor?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 08:30
  3. Forumet växer - moderatorhjälp behövs
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 23:35
  4. Tips om MC-kort och val av MC
    Av Juventino77 i forum MC-kort
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 13:44
  5. Modifieringar behövs
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •