Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Olja och "klonkig" växellåda/Växelteknik

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Testade detta igår på min Wildstar.
    Funkade förvånansvärt bra!
    Växlarna gled i snabbt och smidigt.
    Nu gäller det bara att öva in det så att det sitter i ryggmärgen.
    Kul att det verkar vara flera som lärt sig tekniken och funnit den effektiv. Lärde mig själv för trettio år sedan av en erfaren BMW-åkare hur det skulle gå till och sedan dess har jag kört på det viset. Har funkat lika bra på alla olika typer av hojar jag ägt genom åren.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22

    Klonkig växellåda...

    Hej på er!

    Tycker växelådan på min Suzuki gsx 1400 är väldigt "klonkig" vid växling.
    Speciellt då jag växlar ner, det går smidigare att växla upp till högre växlar.
    Då jag står still med friläge i och motorn igång och lägger i ettan så blir det ett väldigt klonk och man känner hur cyckeln liksom hoppar till, ungefär som om kopplingen inte skulle ta i ordentligt. Gör jag om samma manöver, står still alltså, och lägger i tvåan så går den växeln i hur bra som helst. Är det nån med erfarenhet angående detta därute ?
    Det är en 05:a som gått ca 1200 mil.

    Tack på förhand!

  3. #23
    Sammanfogat två liknande trådar.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #24
    Visst är de konstigt att glidarhojarna klonkar så hemskt. Tror dem gjort så för att efterlikna orginalet :-)

  5. #25
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mallgar Visa inlägg
    Då jag står still med friläge i och motorn igång och lägger i ettan så blir det ett väldigt klonk och man känner hur cyckeln liksom hoppar till, ungefär som om kopplingen inte skulle ta i ordentligt. Gör jag om samma manöver, står still alltså, och lägger i tvåan så går den växeln i hur bra som helst.
    Ettan är osynkroniserad, det är därför. Växeldreven har alltså inte samma fart som motordreven och ingreppet blir lite tvärt. Resten är synkade/har inte rakskurna drev så ingreppet blir mjukare.

    Har du däremot kollat så att kopplingen faktiskt kopplar ur helt? Vad har du för tomgångsvarv? Ju högre varv desto större klonk såklart, men en GSX Suzukilåda är normalt väldigt snäll och fin att växla.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ettan är osynkroniserad, det är därför. Växeldreven har alltså inte samma fart som motordreven och ingreppet blir lite tvärt. Resten är synkade/har inte rakskurna drev så ingreppet blir mjukare.

    Har du däremot kollat så att kopplingen faktiskt kopplar ur helt? Vad har du för tomgångsvarv? Ju högre varv desto större klonk såklart, men en GSX Suzukilåda är normalt väldigt snäll och fin att växla.
    Aha, det där med osynkad etta förklarar ju en del, tack för den infon.
    Kopplingen verkar helt ok tycker jag, inget "smygdrag" eller så när man står still i korsningar och liknande. Tomgångsvarvet ligger på ca strax under 1000 rpm.

    Har ett par frågor till. Rekomenderad oljs är ju 10W/40. Jag har Castrol 15W/50 liggande hemma. Vad tror ni, är den ok att använda eller är den för tjock?
    Har också hört att packningen till oljepluggen ska bytas efter varje gång den varit lossad, stämmer detta?

    Ha det gott!

  7. #27
    Jåke
    Gäst
    Är det mc-olja funkar den, du ska väl ändå inte köra i minusgrader med den hojen misstänker jag

    Övrigt verkar ju rätt, om du menar oljepluggen under motorn är det väl en alu eller kopparbricka som tätar? Den bör bytas med jämna mellanrum men det är inte helt vitalt att byta den varje gång. Om du menar påfyllningshålet så behöver du inte byta den så fort du öppnat "korken". Den o-ringen klarar sig ett tag den med.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •