Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Olja och "klonkig" växellåda/Växelteknik

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.
    Jag ska prova denna tekniken på min hoj nästa gång jag kör. Inte för att det klonkar eller något i min "nya" kvalitétsmc *host, host* men det verkar ju ,så som jag uppfattar tekniken, gå snabbare att få i växlarna.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag ska prova denna tekniken på min hoj nästa gång jag kör. Inte för att det klonkar eller något i min "nya" kvalitétsmc *host, host* men det verkar ju ,så som jag uppfattar tekniken, gå snabbare att få i växlarna.
    Jag provade den tekniken och det funkar hur bra som helst

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag ska prova denna tekniken på min hoj nästa gång jag kör. Inte för att det klonkar eller något i min "nya" kvalitétsmc *host, host* men det verkar ju ,så som jag uppfattar tekniken, gå snabbare att få i växlarna.
    Både snabbt, smidigt och mjukt, bara fördelar! Du slår bara av ytterst lite på gasen samtidigt som du har tryck mot pedalen och du drar in kopplingen bara lite grand, växeln kommer om du gjort rätt att nästan omärkligt gå i. Går även att använda samma teknik, företrädesvis på fyran och femman utan att använda kopplingen. Plötsligen har du en halvautomat. Funkar kanon när man kan tekniken....Kräver känsla och är egentligen inget jag rekommenderar. Metoden med användande av koppling är alldeles utmärkt.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag som newbee förvånas över hur jädra fort de växlar i dessa youtubevideor där det kör fort-fort. Tänkt att dom kanske har någon halvautomatiskt växellåda men det har vad jag förstått en ordinär xäxellåda.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Både snabbt, smidigt och mjukt, bara fördelar! Du slår bara av ytterst lite på gasen samtidigt som du har tryck mot pedalen och du drar in kopplingen bara lite grand, växeln kommer om du gjort rätt att nästan omärkligt gå i. Går även att använda samma teknik, företrädesvis på fyran och femman utan att använda kopplingen. Plötsligen har du en halvautomat. Funkar kanon när man kan tekniken....Kräver känsla och är egentligen inget jag rekommenderar. Metoden med användande av koppling är alldeles utmärkt.
    Jaha... hmm. Detta blev ju jätteintressant!

    Bara slå av på gasen en aning? Om växeln trillar i fort med kopplingsduttet så behövs väl inte fullt gassläpp antar jag. Och när jag tänker efter så körde jag ju faktiskt flera mil utan koppling förra året och på de högsta växlarna så var det bara till att trycka i nästa högre växel med lite gassläpp.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag som newbee förvånas över hur jädra fort de växlar i dessa youtubevideor där det kör fort-fort. Tänkt att dom kanske har någon halvautomatiskt växellåda men det har vad jag förstått en ordinär xäxellåda.
    Skulle tro att en del av dem inte använder kopplingen, alt har en quickshifter.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst

    Snabbväxlingar

    Nu har jag provat att köra "halvautomat" och det går ju smidigt och kvickt. Vid acceleration så är det som du sa Mats. Lätt tryck på växelspaken, lätta aningen på gasen och bara rycka lite i kopplingshandtaget och växeln faller i så skönt så! Och alla momenten i princip samtidigt så går växlingarna underbart snabbt och smidigt. Jag sitter ju där och tror jag kör en snabbväxlad Hayabusa som på youtubevideor! Nåja, tittar jag på hastighetsmätaren så inser jag ju verkligheten...

    Nerväxlingar med denna tekniken går lika smidigt.

    Ännu en sak jag fått lära mig.

    Tackar och *poäng* till Mats för tipset!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-05-09 klockan 16:06.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Nu har jag provat att köra "halvautomat" och det går ju smidigt och kvickt. Vid acceleration så är det som du sa Mats. Lätt tryck på växelspaken, lätta aningen på gasen och bara rycka lite i kopplingshandtaget och växel faller i så skönt så! Och alla momenten i princip samtidigt så går växlingarna underbart snabbt och smidigt. Jag sitter ju där och tror jag kör en snabbväxlad Hayabusa som på youtubevideor! Nåja, tittar jag på hastighetsmätaren så inser jag ju verkligheten...

    Nerväxlingar med denna tekniken går lika smidigt.

    Ännu en sak jag fått lära mig.

    Tackar och *poäng* till Mats för tipset!
    Ofta är det så att enkla småsaker kan göra en stor skillnad. Kul att jag kunde bidra med det lilla!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Hmm om man skulle öva in sånt här. var mkt matnyttigt tips
    Smc Medlem

  10. #20
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    ...Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.
    Testade detta igår på min Wildstar.
    Funkade förvånansvärt bra!
    Växlarna gled i snabbt och smidigt.
    Nu gäller det bara att öva in det så att det sitter i ryggmärgen.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •