Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Olja och "klonkig" växellåda/Växelteknik

  1. #1

    Olja och "klonkig" växellåda/Växelteknik

    Jag upplever växellådan spm lite väl klonkig på min FJR. Det spelat ingen roll hur försiktigt jag växlar utan det klonkar väldigt mycket. Speciellt då mellan tvåan och trean.
    Nu undrar jag om oljekvalitén kan ha inverkan på detta och om det klonkar mindre av ett oljebyte...

  2. #2
    Har kört brorsans förra hoj som var en FJR med vanlig koppling. Upplevde den inte klonkig.

    Är ingen expert när det gäller olika typer av motorolja. Men kan det inte vara kopplingen?

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag upplever växellådan spm lite väl klonkig på min FJR. Det spelat ingen roll hur försiktigt jag växlar utan det klonkar väldigt mycket. Speciellt då mellan tvåan och trean.
    Nu undrar jag om oljekvalitén kan ha inverkan på detta och om det klonkar mindre av ett oljebyte...
    ..
    Hej jag har haft 2st fjr,er, en -06 och en -09,a och jag tycker inte det klonckade så mycket i dom,men däremot så brukade dom göra det när man la i ettan,men jag brukade hålla in kopplingen med ettan i och sedan startade jag,då slapp man lyssna på det och växellådan mår säkert bättre,även om kloncket inte gör något,det är lika på alla.Men annars tycker jag inte den klonckar någe mer än någon annan hoj,tex Bmw.Jag snackade med en kille som körde på Motul olja och det tog bort problemet,vilket jag betvivlar,men jag testade,ingen skillnad mot Mobil 1 som jag brukar köra med.Men jag skulle aldrig slå i någon lågprisolja.Jag kör med Motul olja i min Kawa som jag har nu=850kr för 4.5liter,rätt dyrt tycker jag,men det är ju hojen med8)

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag upplever växellådan spm lite väl klonkig på min FJR. Det spelat ingen roll hur försiktigt jag växlar utan det klonkar väldigt mycket. Speciellt då mellan tvåan och trean.
    Nu undrar jag om oljekvalitén kan ha inverkan på detta och om det klonkar mindre av ett oljebyte...
    Har svårt att tro att byte av olja, så länge det är en kvalitetsolja skulle gör någon skillnad.

    Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har svårt att tro att byte av olja, så länge det är en kvalitetsolja skulle gör någon skillnad.

    Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.
    Tror du BMW växlingstecknik funkar på en FJR
    Jan

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har svårt att tro att byte av olja, så länge det är en kvalitetsolja skulle gör någon skillnad.

    Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.
    Jag har mixtrat lite med växlingstekniken idag och upptäckte att så fort man kommit upp över tretusen varv så går växlarna i mjukt och fint. Klonket kommer främst i stadstrafik där man växlar lite tidigare.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag har mixtrat lite med växlingstekniken idag och upptäckte att så fort man kommit upp över tretusen varv så går växlarna i mjukt och fint. Klonket kommer främst i stadstrafik där man växlar lite tidigare.
    Så var en Honda CBX 550 jag hade oxå. Har aldrig upplevt de tendenserna på glidarhojar, men å andra sidan så har de ju klonkiga växellådor hela tiden

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tror du BMW växlingstecknik funkar på en FJR
    Ha ha!, den funkar bra på alla hojar från KTM, via Honda till Triumph!

    Märks direkt när det kommer en BMW och föraren inte kan den tekniken. När man kan tekniken går det så mjukt och fint, nästan som automatlåda. Efter alla mil på olika BMW Boxers så sitter tekniken i ryggmärgen. Visst funkar det på en FJR också, har faktiskt testat! ;D
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Å jag vet inget om det
    Jan

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag har mixtrat lite med växlingstekniken idag och upptäckte att så fort man kommit upp över tretusen varv så går växlarna i mjukt och fint. Klonket kommer främst i stadstrafik där man växlar lite tidigare.
    Om det är som du beskriver, bara i stadstrafik problemet uppkommer skulle i varje fall inte jag oroa mig. Känns helt normalt under dom omständigheterna.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •