Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: I dag var det riktig nära.....

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    I dag var det riktig nära.....

    På min väg hem från jobbet idag gör jag som så många gånger förr, svänger runt ett skymt hörn in på en enkelriktad gata. Har kört där flera gånger om dagen under två års tid. Aldrig några problem, tills nu. Precis när jag svängt in på gatan får jag möte med en lastbil från Posten. Har ingen tid att tänka på vad jag ska göra när en gigantisk lastbilsfront tornar upp sig framför mig. "Helvete...han kör på mig!"

    Lyckligtvis funkar alla års samlade erfarenheter och kurser på rätt sätt. Vräker över motorcykeln till höger och hittar det lilla utrymme som fanns tillgängligt. Det är en smal gata och det finns en anledning till att den är enkelriktad. Klarade mig precis från att krossas av lastbilen. Allt var över på ett ögonblick. För säkerhets skull kollade jag att man inte på något sätt ändrat skyltningen. Det hade man inte. Han hade alltså kört mot enkelriktat i en hastighet som om han var den som körde åt rätt håll. Hade jag blivit rädd och exempelvis bromsat, eller kört bil hade det gått riktigt illa och katastrofen hade varit ett faktum.

    Kan lova att min puls var rejält hög när jag fortsatte hemåt, tacksam över att jag reagerade på rätt sätt när det blev skarpt läge. Inte alls säkert att man gör det om man är oerfaren och inte lärt sig att inte fixera blicken på hindret utan istället försöka se vart man kan ta vägen. Kan helt klart utgöra skillnaden mellan liv och död i vissa situationer!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Vilken röta och vilket rötägg som inte har koll på var han kör! I dag får tydligen vem som helst tunga behörigheter, t o m idioter som kör mot enkelriktat.

    Hann du se reg nr eller nåt? Annars kan du ta kontakt med Posten och påtala tid och datum och berätta att han körde mot enkelriktat och höll på att krocka med dig, så kanske de kan ta reda på vem som körde trakten.
    De är väl så fulla med tider att hålla så Posten borde kunna få fram vem det var.

  3. #3
    Sån tur du hade nerver att klara upp det hela. Ska du kontakta posten och prata med chefen där och säga till på skarpen att de inte får köra på detta sättet på den gatan?

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Vilken röta och vilket rötägg som inte har koll på var han kör! I dag får tydligen vem som helst tunga behörigheter, t o m idioter som kör mot enkelriktat.

    Hann du se reg nr eller nåt? Annars kan du ta kontakt med Posten och påtala tid och datum och berätta att han körde mot enkelriktat och höll på att krocka med dig, så kanske de kan ta reda på vem som körde trakten.
    De är väl så fulla med tider att hålla så Posten borde kunna få fram vem det var.
    Naturligtvis hann jag inte se något mer än att det var Postens lastbil, han brakade bara på, svängde runt hörnet och försvann. Tror att han mycket väl visste att det var enkelriktat, men ville ta en genväg i stället för att åka runt flera kvarter. Dessvärre är det nog utsiktslöst att få fram vem det var. Blev i alla fall fruktansvärt rädd.... efteråt!

    Postens bilar är ökända bland oss som kör mycket i Stockholmstrafiken. Dom har så snäva hämtningstider att dom kör just på detta vis för att hinna med. Det ska sparas och vara så effektivt att det helt klart går ut över säkerheten för övriga trafikanter. Just detta fall var en av de grövsta överträdelserna. vad som helst hade kunnat hända, även en gångtrafikant hade kunnat drabbas eftersom det definitivt inte ska komma någon bil från det hållet.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    tack o lov att du klarade dig kompis

  6. #6
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    Tur det gick bra!!!

    Tur mats att det gick bra för dig,vilka idioter det finns kör man fel borde han hållit en lägre hastighet ju mm tur du har rutin har ju inte en annan ännu men det kpmmer med tiden ha det gott Mats8)

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag börjar att tro att tunga fordon börja bli dom farligaste för oss,visar minst hänsyn. Jag mötte en grusbil som hittade vägen han skulle grusa å tvärviker trots han mötte mig.
    Jan

  8. #8
    Medlem christiankas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Skönt att det gick bra!

    Ja och bussar, alltså har dom backspeglar över huvudtaget?

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Förr visade de respekt och försiktighet, unga plantor kör hur de vill med lastbilarna.

    Mats, det går att ta reda på vem det var, ring Postens transportchef och var arg. Det handlade ju om ditt liv, de kan alltid få en ny chaufför och lastbil men det är mycket svårare att få nytt liv.

  10. #10
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Ruggit.
    Inte roligt alls när man kommer ur en situation med hjärtat i halsgropen. Skulle vara skönt om folk inte tar trafiken för givet. Att det fungerar så bra som det gör i trafiken är att man är fler som kan påverka. De gånger jag tappat fokus på rätt sak är det alltid någon annan som "räddat" mig genom att bromsa eller dyligt. På samma sätt har jag "räddat" åtskilliga andra. Börjar en av parterna ignorera trafikreglerna så ökar risken för trafikolyckor.

    Tur att det gick så bra som det gick!

Liknande ämnen

  1. Vill du köpa en riktig VeteranMC?
    Av biker i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-03, 17:09
  2. Scooter, riktig hoj?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 18:09
  3. Riktig vinter!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:09
  4. En riktig kämpe
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 12:44
  5. En riktig MC-veteran
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •