Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 41

Ämne: I dag var det riktig nära.....

  1. #31
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Önskar att fler av Stockholms bussförare resonerade som du Bosse. Dom finns men är inte speciellt många dessvärre!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #32
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Det finns ju följande regler inom område där det är 50 km/h
    "Bussregeln lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen vid hastighetsbegränsning 50km/h eller lägre"
    Hur många bilar bryr sig om detta?

  3. #33
    Mc-Bosse
    Gäst
    Stockholmstrafiken är väl värre än i andra delar av landet. Sen är övertygelsen stor bland busschaufförer om att det totalt går fortare att köra till ändhållplatsen på ett aggressivt sätt. Vad som gäller är ju att man ska ut från hållplatsen men lugna ner sig lite så bilister hinner uppfatta att bussen ska lämna hållplatsen.

    Blinka vänster när det är köer men lugna sig bara några sek så är det ju oftast någon som är smidig nog och släpper ut bussen. Kvälls/nattarbetare som jag är så släpper jag alltid de få bilarna som kommer körande när jag ska lämna hållplatsen. Jag håller på bromsen så bromsljuset syns och blinkar inte ens förrän de få bilarna passerat. Det är smidigare så.

    Det finns väl inget mer irriterande än när man med bilen är ensam på vägen och bussen tvunget i precis fel ögonblick ska kasta sig ut från hållplatsen? 3 sek till och jag hade passerat vilket ju är smidigare. Jag förstår det bilister som tvärnitar så fort bussen blinkar vänster och står still tills bussen kört. Erfarenheten säger väl dom att annars smäller det ...

  4. #34
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Det finns ju följande regler inom område där det är 50 km/h
    "Bussregeln lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen vid hastighetsbegränsning 50km/h eller lägre"
    Hur många bilar bryr sig om detta?
    Även busschauffören ska visa hänsyn vilket många av mina kollegor ställer sig frågande till när jag nämner det ... Det är ett samarbete när bussen ska lämna hållplatsen. Ingen har absolut förkörsrätt men smäller det så är det busschauffören som åker dit i nästan alla fall.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-03-28 klockan 12:57.

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Det finns ju följande regler inom område där det är 50 km/h
    "Bussregeln lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen vid hastighetsbegränsning 50km/h eller lägre"
    Hur många bilar bryr sig om detta?
    Exhustrun knäckte extra på SL på sin tid.
    På deras bussutbildning så sas det att träffar du bussen bakom framhjulet är det "ditt fel".
    Å andra sidan så hade enl kursledaren inte SL betalat ut ersättning till en bilist de senaste fem åren..
    De hade nämligen goda advokater

  6. #36
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Du har missuppfattat det hela, det är yrkesförare som har fått körkortet med frukostflingorna!!Men det erkänner dom nog inte för dom e ju så jävla bra på att köra bil!!! Tror dom i alla fall....
    Tyvärr är det som du säger,finns många som tror dom äger vägen,men inte kan,och har vett och reson.Men som seriös så tar man ju åt sig såklart fast man vet att du inte menar alla förhoppningsvisOch har du sett vad man får uppleva sedan 25år tillbaka så förstod du nog vad jag menar
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-28 klockan 19:10.

  7. #37
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136

    Question Stenskott och MC

    Lånar tråden istället för att skapa egen.

    Idag körde jag bil och fick ett stenskott. Inget ovanligt i sig, men den här bumlngen kom från en lastbil som troligen kör sprängsten eller liknande. Nåväl, det vart en rejäl smäll och ovanligt stor skada på vindrutan. (Jag var glad att den tog där, taket hade nog blivit buckligt annars.

    Denna händelse fick mig dock att fundera lite. Om jag kört min hoj istället, hade denna bumling tagit i bröstet troligtvis. Med tanke på skadorna på vindrutan, hade jag troligen brutit revbenen eller bröstbenet i värsta fall.

    Hur gör ni med mer erfarenhet för att hålla nere risken? Hålla långt avstånd till dylika fordon, alternativt kör om fortast möjligt?

    Funderingar, kommentarer?

    /Zeuus
    Senast redigerat av Zeeuus den 2012-05-18 klockan 11:38. Anledning: Tog av hanskarna så jag kunde skriva begripligt.

  8. #38
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Försöker hålla ett rejält avstånd för att undvika alla former av stenskott, även små som kan skada lacken. När vägbanan är blöt undviker man ju att stänka ner hojen onödigt mycket också. Om det är tant Agda 80-år som kör bil en gång i månaden och alltid under hastighetsbegränsningen så kör jag om...
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  9. #39
    Ankan1
    Gäst
    Jo jag såg ju en Malmöbuss senast som dundrade rakt igenom rondellen vid Jägersro trots att det redan var trafik inne i denna rondell.Möjligt att denna busschaufför var från Danmark där man har företräde om man ska in i en rondell, men jag är tveksam till att så var fallet.Denna buss dundrar vidare in mot stan och dyker in vid en busshållplats utan blinkers för att i nästa stund köra ut igen som om han ångrade sig, fortfarande utan blinkers.Vid ett rödljus lägger han sig i vänsterfilen trots att jag vet att han ska stanna direkt efter detta rödljus på höger sida beroende på bussens nummer.Mycket riktigt besannas mina farhågor när det blir grönt och han tvärar filerna efter detta trafikljus med påföljden att all trafik i den högra filen tvingas tvärbromsa.

    För något år sedan så var där en Malmöbuss som svängde av en gata för tidigt trots att folk skrek S-T-A-N-N-A på bussen som svängt av en gata för tidigt och pga detta kilade fast hela bussen i ett valv som var rent för lågt.

    Vid en annan incident som jag själv var närvarande vid var när två personbilar krockat med personskador och en buss kom tutandes med en chaufför som knöt näven i luften !?.Man undrar ju hur det står till ibland och vilka kriterier som krävs för att framföra dessa bussar.

    Samtidigt så verkar det vara lägre krav på de som kör stadsbuss än linjebuss om man ska se till antalet incidenter mellan de två.Man får kanske träna upp sig på stadsbussarna först som busschaufför !?.

    Heder åt alla de som däremot kan köra buss och gör sitt bästa i en annars kaosartad trafikmiljö.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-05-18 klockan 12:36.

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Exhustrun knäckte extra på SL på sin tid.
    På deras bussutbildning så sas det att träffar du bussen bakom framhjulet är det "ditt fel".
    Å andra sidan så hade enl kursledaren inte SL betalat ut ersättning till en bilist de senaste fem åren..
    De hade nämligen goda advokater
    Grundregeln i allt framförande av fordon är att man aldrig får framföra ett fordon på ett sätt som orsakar en olycka hur mycket rätt man än har på sin sida.
    Det är annars som att det är okey att köra på någon som går mot röd gubbe bara för att man själv har företräde.
    För bussar i linjetrafik är det heller inte bara att köra ut även om man blinkar och har rätt till företräde. Bussföraren måste försäkra sig om att han/hon kan kan köra ut på vägen och att andra trafikanter observerat detta.

Liknande ämnen

  1. Vill du köpa en riktig VeteranMC?
    Av biker i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-03, 17:09
  2. Scooter, riktig hoj?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 18:09
  3. Riktig vinter!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:09
  4. En riktig kämpe
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 12:44
  5. En riktig MC-veteran
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •