Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: I dag var det riktig nära.....

  1. #11
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Mmm... en lastbil har respekt med sig. Tack och lov att du hade manövern i ryggmärgen och inte blev en i statistiken.

  2. #12
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Usch ja. Såna överraskningar kan verkligen ge stora bendarren. Skönt det gick bra. Kan tro att du nu i efterhand är nöjd med ditt egna agerande. Du panikbromsade inte omkull utan såg det lilla utrymmet du behövde för att smita förbi,det är ju finessen med mc, man behöver inte så stor plats. Det måste kännas skönt att veta att man reagerat så när det verkligen gäller för sådana situvationer slipper vi mc-åkare inte undan. Hade du stora Hondan eller KTM:n ?

  3. #13
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag är glad att det slutade bra. Det är oftast rutin och tillfälligheter som avgör om det blir en olycka. Du hade rutinen i ryggmärgen och handlade instinktivt rätt. tillfälligheterna kan man oftast inte göra någonting åt, mer än att köra med sunda förnuftet, vilket Du ju har.

    Skönt att Du är med oss och sprider kunskap och finurligheter på forumet
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Visa inlägg
    Usch ja. Såna överraskningar kan verkligen ge stora bendarren. Skönt det gick bra. Kan tro att du nu i efterhand är nöjd med ditt egna agerande. Du panikbromsade inte omkull utan såg det lilla utrymmet du behövde för att smita förbi,det är ju finessen med mc, man behöver inte så stor plats. Det måste kännas skönt att veta att man reagerat så när det verkligen gäller för sådana situvationer slipper vi mc-åkare inte undan. Hade du stora Hondan eller KTM:n ?
    Det var verkligen en otäck upplevelse, hade vi kommit bara lite annorlunda i tid, någon tiondel hit eller dit så hade det inte gått att undvika en olycka. Visst är det skönt att märka att man handlat på rätt sätt. Finns ingen chans att fundera när det är skarpt läge utan man bara reagerar med ryggmärgen. Plötsligen är det bara över och man klarade sig igenom det hela utan att veta riktigt hur det gick till....

    Körde min Honda...fungerade riktigt bra att brutalt vräka åt sidan. Den är betydligt smidigare att köra än vad den kan se ut för att vara.

    Tror som flera andra här att dom tunga fordonen kan utgöra ett rejält hot mot vår säkerhet. Stressade chaufförer med stora tunga fordon utgör ingen bra kombination när de plötsligen får för sig att vända, backa eller vad dom nu hittar på. Hör av och till på trafikrapporteringen om långtradare som backar på motorväg, när de missat någon avfart....

    Är för egen del extremt noga med att aldrig ligga i den döda vinkeln för något fordon. Vill alltid ta mig ur den zonen snarast möjligt. Har förstått att det är ett av momenten i den nya riskutbilningen, att man får lära sig hur dåligt man syns för exempelvis en lastbil om man ligger fel och har hamnat i den döda vinkeln.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Skönt att det gick bra, Mats! Men du bör absolut ringa posten och försöka få dem att slå postföraren på fingrarna. Nästa gång kanske han kör ihjäl någon som inte är lika erfaren som du. Själv tröttnade jag på postbilsförarna som körde formel-1 på Stora Nygatan i Gamla Stan, där det är gågata dagtid. Jag gick mot dem utan att kasta mig undan och ringde posten vid några tillfällen. Lyckligtvis stannade de eller saktade ned kraftigt innan jag klev åt sidan. Vet att andra gjorde likadant. Nu äntligen efter ett år kör de betydligt lugnare på den gatan. Dvs i cirka fem km/h. Vi måste rapportera idioter i trafiken, oavsett vi kör hoj, bil eller barnvagn. Ingen ska behöva riskera livet för att andra skiter i lagar eller sunt vett.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Ska ta och kontakta posten i morgon!

    Fick höra idag, av vakten som sitter i kuren på Herkulesgatan, att det tydligen kommer Postbilar där i stort sett varje dag vid den tiden. Dom har alltså satt det i system att köra på detta vis!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ska ta och kontakta posten i morgon!

    Fick höra idag, av vakten som sitter i kuren på Herkulesgatan, att det tydligen kommer Postbilar där i stort sett varje dag vid den tiden. Dom har alltså satt det i system att köra på detta vis!
    Någon bör sätta stopp för detta okynne.
    Jan

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ska ta och kontakta posten i morgon!

    Fick höra idag, av vakten som sitter i kuren på Herkulesgatan, att det tydligen kommer Postbilar där i stort sett varje dag vid den tiden. Dom har alltså satt det i system att köra på detta vis!
    Försök att ta de extra försiktigt den tiden, så du inte råkar ut för det en gång till. Men ännu bättre om de slutar köra på detta viset ju,

  9. #19
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Någon bör sätta stopp för detta okynne.
    Mats gör det imorgon med ett samtal till posten. Och jag lovar att fortsatt gå i vägen för deras bilar om de kör som svin på gågator.

    Men vi bör alla bli bättre på att kontakta företag vars chaufförer dundrar fram omdömeslöst och idiotiskt. Fort på allmän väg kan möjligtvis vara en sak, men ren vårdslöshet är inte acceptabelt. >

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag börjar att tro att tunga fordon börja bli dom farligaste för oss,visar minst hänsyn. Jag mötte en grusbil som hittade vägen han skulle grusa å tvärviker trots han mötte mig.
    Hej kör själv långtradare sedan 22år tillbaka,jag tycker inte att man skall måla upp en bild att vi ska vara farligast i trafiken>,faktum är ju att man räddar livet på svensson varje dag som inte kan köra bil,och det är ingen ide att argumentera emot,för dom som inte har det som yrke kan inte uttala sig för dom förstår inte.Men tyvärr så finns det många yrkeschaufförer som är j..vligt klantiga,man skäms faktiskt,det där som Mats råkade utför är ju oförlåtligt,skulle själv bli vansinnig och åka kapp fanskapet och ge denne en riktig duvning,köra mot enkelriktat???.nää fy f,,n idiot,Jag förstår att det går hett till i storstan,många kör som tokar,bråttom som tusan,men det måste ju vara oseriösa åkerier när det skall vara så att man skall bryta mot lagarna för att hinna med. Sedan har vi ju det som Mats säger om att många lastbilar stannar och backar här och var,tex motorvägar,problemet är att i många fall är det utlänska chaufförer som sitter och kör efter gps och litar blint på den och sedan blir det fel.Gps funkar inget bra i lastbil,den har ju inte någon koll på låga viadukter och viktbegränsade vägar,det är ett vanligt problem.Sedan är det ju många som tycker att vi kör väldigt fort,visst finns många som gör det men 95% av alla svenska lasbilar går bara i max 90,och då är det verklig fart,dom flesta person bilar och motorcyklar har ju glädjemätare,tänk på det när ni ligger bakom en tradare och då går det 100 enligt bilen eller hojen men det i själva verket bara går i 90,det beror på att lastbilarna har färdskrivare som registrerar hastighet och kör och vilotider,då måste mätaren visa rätt.Har själv märkt det när jag har stämt av med min gps och min volvo s60 även min fjr som jag hade,men kawan jag har nu den visar faktiskt ganska exakt,så det gäller säkert fler fordon bla,citroen.Lite bra att veta bara.

Liknande ämnen

  1. Vill du köpa en riktig VeteranMC?
    Av biker i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-03, 17:09
  2. Scooter, riktig hoj?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 18:09
  3. Riktig vinter!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:09
  4. En riktig kämpe
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 12:44
  5. En riktig MC-veteran
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •