Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: I dag var det riktig nära.....

  1. #21
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Nu är det kanske lite svårt med just posten, men annars har jag ett par gånger när jag råkat ut för såna som kör som idioter i "märkta bilar" kontaktat företagen och bara meddelat att "eftersom ni har personal som kör som vettvillingar så kommer jag att passa mig noga för att ha några affärer med er då jag är orolig för att personalen sköter sitt jobb på samma sätt som de kör."

    har gett effekt några gång i alla fall, några chefer, som i alla fall i telefon, tagit det allvarligt

  2. #22
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har inget ont att säga om de yrkeschaufförer man möter ute på vägarna. Där fungerar samarbetet för det mesta på ett utmärkt sätt. Problemet är den tunga trafiken i Stockholms innerstad. Vet att de har ett alldeles för snålt tilltaget schema eftersom jag brukar prata en hel del med chauffören som hämtar vår post i Regeringskansliet. För att de ska hinna med är det mer eller mindre nödvändigt att köra på det vis som görs idag. Allt ska vara så effektivt och slimmat. Var man tidigare tio bilar som skulle göra ett jobb är man numera kanske bara sju som ska hinna med det man gjorde innan.

    vad jag menar med hot mot vår säkerhet är just den stress som många chaufförer upplever och hur dåligt vi i många fall syns. Tror att de flesta av oss hojåkare inte har en aning om hur dåligt vi i många fall syns. Har under en relativt kort period varit två dödsolyckor precis utanför mitt jobb med tunga fordon inblandade. I båda fallen har det varit cyklister som kört upp till höger om högersvängande lastbilar vid ett rödljus. Chauffören har inte haft en chans att se dom. Misstänker att även motorcyklister kan tänkas göra samma misstag och hamna i den döda vinkeln.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #23
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Lastbilar, bussar, taxibilar och budbilar... många kör som om de kom från en annan planet! Att schemat är pressat för dessa är ingen ursäkt för dem. När jag körde som rondväktare så påtalade jag alltid om arbetsledaren ville att jag skulle öka farten till ett larm att sist jag kollade så sitter det inga blåljus på min bil. Företaget kan inte sparka en för att man vägrar åsidosätta trafikregler, däremot kan de sparka en som gör detta och får klagomål på sig.

    Vilken sagolik tur att det gick bra för dig!
    Senast redigerat av Motormannen den 2010-07-05 klockan 08:58.

  4. #24
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Lastbilar, bussar, taxibilar och budbilar... många kör som om de kom från en annan planet! Att schemat är pressat för dessa är ingen ursäkt för dem. När jag körde som rondväktare så påtalade jag alltid om arbetsledaren ville att jag skulle öka farten till ett larm att sist jag kollade så sitter det inga blåljus på min bil. Företaget kan inte sparka en för att man vägrar åsidosätta trafikregler, däremot kan de sparka en som gör detta och får klagomål på sig.

    Vilken sagolik tur att det gick bra för dig!
    Man har faktiskt rätt att arbetsvägra om det är något man anser är farligt eller olagligt. Rätten till detta har man tills facket har kollat upp om det är rätt eller fel. Det lärde jag mig på en förarutbildning denna våren. innan hade jag ingen aning om detta.

  5. #25
    En av anledningarna till att jag alltid har med mig min GoPro Hero HD 2 och filmar när jag kör. Har aldrig varit med om en olycka men skulle det hända finns bevis.

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Lastbilar, bussar, taxibilar och budbilar... många kör som om de kom från en annan planet! Att schemat är pressat för dessa är ingen ursäkt för dem. När jag körde som rondväktare så påtalade jag alltid om arbetsledaren ville att jag skulle öka farten till ett larm att sist jag kollade så sitter det inga blåljus på min bil. Företaget kan inte sparka en för att man vägrar åsidosätta trafikregler, däremot kan de sparka en som gör detta och får klagomål på sig.

    Vilken sagolik tur att det gick bra för dig!
    Annan planet,visst frågan är då vad dom flesta bilister krälat fram ur för träsk med körkort funna i flingpaket

  7. #27
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Annan planet,visst frågan är då vad dom flesta bilister krälat fram ur för träsk med körkort funna i flingpaket
    Du har missuppfattat det hela, det är yrkesförare som har fått körkortet med frukostflingorna!!Men det erkänner dom nog inte för dom e ju så jävla bra på att köra bil!!! Tror dom i alla fall....
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #28
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    Skillnaden mellan yrkesförare och vanligt dödligt folk( ni som inte kör i yrkesmässig trafik) är att vanligt dödligt folk får övertidsersättning när dom jobbar över och yrkesföraren får böter....... Utöver det så är det så att rötägg finns inom alla yrken så även hos oss i som kör lastbil.
    Dont worry be happy8)

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
    Skillnaden mellan yrkesförare och vanligt dödligt folk( ni som inte kör i yrkesmässig trafik) är att vanligt dödligt folk får övertidsersättning när dom jobbar över och yrkesföraren får böter....... Utöver det så är det så att rötägg finns inom alla yrken så även hos oss i som kör lastbil.
    Så är det.
    Jan-Olov

  10. #30
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
    Skillnaden mellan yrkesförare och vanligt dödligt folk( ni som inte kör i yrkesmässig trafik) är att vanligt dödligt folk får övertidsersättning när dom jobbar över och yrkesföraren får böter....... Utöver det så är det så att rötägg finns inom alla yrken så även hos oss i som kör lastbil.
    Så sant så! Rötäggen finns även hos kategorin busschaufförer som jag tillhör. Jag kan inte för mitt liv förstå hur vissa kollegor framför sin buss. Kastar sig ut från hållplatser så där bara, trycker förbi lastbilar på motorvägen som håller 89 i den höga farten av 92 där bussen är spärrad.

    1 1/2 mil senare när motorvägen tar slut blir det rött ljus och lastbilen kör upp i den andra filen i kön. Ingenting är vunnet. Inte ens 1 sek. Ni bilister skiter väl i att jag har en tidtabell att passa och ligger lite sent på det? Så ser jag på det och det står ingenstans att bussen måste släppas ut från en hållplats. Det bör göras men gör ni inte detta, det smäller och det går till rättegång åker bussföraren dit så det ryker om det!

    Jag har väl rutin efter 27 år och inser att några bilar kan ju få köra innan den 4:e stannar när jag blinkat för att lämna hållplatsen. Det fungerar alltid och ingen blir sur, ingen tutar och de flesta i situationen hamnar framför bussen vilket ju är trevligare än att ligga bakom. Dessutom räcker det med att jag får grönt ljus istället för rött som jag säkert fått om jag kastat mig ut från hållplatsen för att tjäna in dessa 4-5 sek jag förlorar genom att att inte bara kasta mig ut från hållplatsen.

    Många irritationsmoment undviks om man som yrkeschaufför av tungt fordon släpper prestigen och tänker att jag vet bättre än att skapa farliga situationer för jag är förare av ett tungt fordon och det är bättre låta de mindre rutinerade bilisterna köra först.

Liknande ämnen

  1. Vill du köpa en riktig VeteranMC?
    Av biker i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-03, 17:09
  2. Scooter, riktig hoj?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 18:09
  3. Riktig vinter!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:09
  4. En riktig kämpe
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 12:44
  5. En riktig MC-veteran
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •