Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Restvärde?

  1. #1

    Restvärde?

    Ser på HD:s hemsida att man kan köpa en ny HD på deras avbetalning och sen efter 3 år ha kvar 60% av värdet som restvärde.

    Är det korkat eller smart att ta ett sådant lån?

    Räcker de överskjutande värdet över 60% till en handpeng till handpenning till en ny hoj efter 3 år?

    Jag misstänker att de gjort sådana villkor för att få folk som egentligen inte har råd att ändå låna till en ny HD.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Låter som nån form av leasingavtal tycker jag. Då hyr man hojen men har fullt ansvar för den som skatt, försäkring, besiktning och får sen köpa ut den till resterande 60% av köpeskillingen efter 3 år. Säg att den kostar 200.000 kr, under 3 år hyr man den för 140.000 kr. När de tre åren gått får man köpa ut den för 60.000 kr. Man kan inte sälja den under tiden för hojen är låst till ett avtal, precis som när man köpt en mc på avbetalning.

  3. #3
    Oki! Men är de kanske som är meningen att dem vill binda en att köra HD för resten av livet. För om man inte har råd lösa lånet, så är väl alternativet att man byter in den mot en annan HD och fortsätter på samma visa...

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Oki! Men är de kanske som är meningen att dem vill binda en att köra HD för resten av livet. För om man inte har råd lösa lånet, så är väl alternativet att man byter in den mot en annan HD och fortsätter på samma visa...
    Så är nog kanske planeringen.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Låter som nån form av leasingavtal tycker jag.... När de tre åren gått får man köpa ut den för 60.000 kr.
    120.000 kr... Totalt 260.000 för nåt som kostade 200.000 kontant.

  6. #6
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag har iofs aldrig förstått den där konstruktionen men som alternativ att uppfylla en DRÖM tycker jag att vad som helst kan duga.
    Drömmar är till för att uppfyllas!!!!! Även så perverterade drömmar som att köpa en H-D (OK, de allra mest nedskalade varianterna av Sportser är läckra)...

  7. #7
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Lån till konsumtion är helt ok om man har planerat både worst case (mista jobb m.m.) och normal case. Då är det också viktigt att man ser till att ha övriga finnanser under kontroll. Gillar inte det jag ser i lyxfällan etc.

    Jag har ett CSN lån och har haft "privata" smålån av personer som står mig nära. Skulle kanske kunna tänka mig att ta lån till en hoj men eftersom jag har en idag som jag kan åka på (nåja 80% mek 20% åka) så väljer jag att spara pengr till en istället.

    Think twice, then do what you want!

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    120.000 kr... Totalt 260.000 för nåt som kostade 200.000 kontant.
    Tycker att det känns väldigt oförmånligt, ett banklån måste vara rejält mycket bättre!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Låter som nån form av leasingavtal tycker jag. Då hyr man hojen men har fullt ansvar för den som skatt, försäkring, besiktning och får sen köpa ut den till resterande 60% av köpeskillingen efter 3 år. Säg att den kostar 200.000 kr, under 3 år hyr man den för 140.000 kr. När de tre åren gått får man köpa ut den för 60.000 kr. Man kan inte sälja den under tiden för hojen är låst till ett avtal, precis som när man köpt en mc på avbetalning.
    Ja och nej.

    Det låter som sagt som ett leasingavtal. 60% restvärde motsvarar dock 120.000 kr om nypriset är 200.000 kr. Dvs efter tre år får man köpa ut hojen för 120.000 kr.

    Alternativt lämnar man tillbaka hojen, då tittar man på marknadsvärdet. Om marknadsvärdet efter tre år överstiger restvärdet får man mellanskillnaden i handen. Om marknadsvärdet efter tre år understiger restvärdet får man betala mellanskillnaden för att lämna tillbaka hojen.

    Det tredje alternativet är att man skriver ett nytt leasingavtal och fortsätter att leasa hojen.

    Utöver ovanstående betalar man förstås ränta och amortering varje månad under leasingavtalets gång. Plus alla andra ägandekostnader som försäkring, skatt, service och annat underhåll.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Ja och nej.

    Det låter som sagt som ett leasingavtal. 60% restvärde motsvarar dock 120.000 kr om nypriset är 200.000 kr. Dvs efter tre år får man köpa ut hojen för 120.000 kr.

    Alternativt lämnar man tillbaka hojen, då tittar man på marknadsvärdet. Om marknadsvärdet efter tre år överstiger restvärdet får man mellanskillnaden i handen. Om marknadsvärdet efter tre år understiger restvärdet får man betala mellanskillnaden för att lämna tillbaka hojen.

    Det tredje alternativet är att man skriver ett nytt leasingavtal och fortsätter att leasa hojen.

    Utöver ovanstående betalar man förstås ränta och amortering varje månad under leasingavtalets gång. Plus alla andra ägandekostnader som försäkring, skatt, service och annat underhåll.
    Här har vi en som leasar?
    Jag brukar inte leasa mina fordon men du förklarade det bättre. Tack.
    Dock så tror jag ändå ett sånt avtal är en av de sämre ekonomiskt sett, men alla har inte råd att spara ihop till en sprillans ny, då är det bra att det finns alternativ ändå så kan alla ha lika roligt trots olika förutsättningar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •