Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Trafikförsäkring VF1100Magna

  1. #1

    Trafikförsäkring VF1100Magna

    Hej
    Har en gammal(1985) Magna 1100 som jag brukar glida några få mil med i godt väder. har försäkrad den hos Folksam men undrar nu om jag möyligtvis kan få en rimligare forsäkring än fallet i dag. Tycker at jag betalar lite val mycke med ca 3500(kunn trafik fors) om året. Jag är 53 år ock kjør som mest 500 mil om året. Gammal biker / Gammal bike. Då jag har planerat å byta upp mig til en intruder 1400/1500 (95 - 2005mod) innan rimmlig tid så undrade jag också på hur denna är at försäkra. är det lönt at ha helförsäkring överhuvudtaget på en sådan hoj.

    tacksam før alla svar/tips
    Senast redigerat av speedy den 2010-05-03 klockan 04:01.

  2. #2
    Medlem Jonxars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Hej! Det låter väldigt dyrt. Ett tips är att kolla ifs Honda-märkesförsäkring. https://www.if.se/web/se/Privat/Fors...ges/Honda.aspx Eller Bilsport & MC Classica, http://www.bilsport-mc.com/se/Mc-foe...foersaekringen och Senior. http://www.bilsport-mc.com/se/Mc-foe...foersaekringen Lycka till.

  3. #3
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Bilsport & MC, 1800 kronor om året, räknas som veteran hos de

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Räkna själv: http://www.bilsport-mc.com/se/Onlineberaekningen

    Folksam, Länsförsäkringar med flera stora bolag är oftast svindyra med mc-försäkringar.

  5. #5
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Bilsport & MC är bra om man har garage eller annan möjlighet att låsa in hojen under natten. Fick bli Folksam för mig...

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Bilsport & MC är bra om man har garage eller annan möjlighet att låsa in hojen under natten. Fick bli Folksam för mig...
    Är det inte bara självrisken som ökar om man inte kan låsa in den i garage?

  7. #7
    Medlem Jonxars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Bilsport & MC är bra om man har garage eller annan möjlighet att låsa in hojen under natten. Fick bli Folksam för mig...
    Precis, därför det är viktigt att läsa igenom vad man får för pengarna man betalar in. Kollade snabbt igenom Hondas-märkesförsäkring som snabbast och 50+ och mc ålder 11-29 år, zon 4-7 så lite som 1079 kr för en helförsäkring/år med inget krav på garage och olycksfallsförsäkring för förare och passagerare.

  8. #8
    Medlem Jonxars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Är det inte bara självrisken som ökar om man inte kan låsa in den i garage?
    På B&MC Classica står det tex.

    "Stöld 2 000 kr / 5 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås

    Stöldförsäkringen ersätter skador på fordonet som uppstått vid stöld eller stöldförsök. Vi betalar köp av en motsvarande mc om din blir stulen. Utrustningen som är fast monterad på eller inlåst i fordonet ersätts också."

    "Särskilda självrisker

    Självrisken fördubblas vid upprepad trafikskada/vagnskada inom 12 månader. Vid upprepad stöldskada inom 12 månader höjs självrisken till 6 000 kr / 12 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås."

  9. #9
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Är det inte bara självrisken som ökar om man inte kan låsa in den i garage?
    Nope, kollade med dom så sent som igår på mc live (hade väl ngn förhoppning om att det där hade ändrats). Det är dock fortfarande enbart deras basförsäkring som inte kräver inlåsning nattetid. Och den är inte särskild billig alls tyvärr.

  10. #10
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Jonxar Visa inlägg
    På B&MC Classica står det tex.

    "Stöld 2 000 kr / 5 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås

    Stöldförsäkringen ersätter skador på fordonet som uppstått vid stöld eller stöldförsök. Vi betalar köp av en motsvarande mc om din blir stulen. Utrustningen som är fast monterad på eller inlåst i fordonet ersätts också."

    "Särskilda självrisker

    Självrisken fördubblas vid upprepad trafikskada/vagnskada inom 12 månader. Vid upprepad stöldskada inom 12 månader höjs självrisken till 6 000 kr / 12 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås."
    Hmm, där står det ju inget om garage. Kanske är en skillnad till tjejförsäkringen som jag kollade på? Fast igår var dom rätt tydliga med att garage nattetid gäller alla förutom bas. Skulle nog ringa dom och kolla upp det om du funderar på att signa där.

    2 godkända lås är det som gäller under dagen har jag för mig. Det är samma som hos nästan alla försäkringar. Kan vara intressant att veta att originalstyrlåset oftast räknas som ett godkänt lås (iaf hos Folksam), så man måste bara släpa runt på ett ytterligare om man har ett sånt!

Liknande ämnen

  1. Protestera mot höjd trafikförsäkring
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •