Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Ensam eller i grupp?

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Ensam eller i grupp?

    Hur kör du, helst ensam eller gärna i grupp? Tråden är för de som vill berätta varför de hellre kör ensamma eller gärna i grupp och varför.

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    För mig är det i princip bara körning i grupp som gäller, det är det med snacket vid pauserna och gemenskapen totalt som jag gillar bäst och med motorcykel är det en bra kombination.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Jag kör helst i en liten grupp på 2 eller 3 personer. Har aldrig kört i stor grupp så kan inte uttala mig om det.

  4. #4
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag kör helst i grupp. Det ger en extra dimension att mötas upp, ha ett gemensamt mål och fika tillsammans. Skönt också att ha vänner omkring sig om något skulle hända och vid många turer lär man känna nya bekantskaper. Sen är det en viss feeling att köra i formation på en landsväg ihop med likasinnade.

    Ännu en dimension tillkom i år då vi är några stycken som införskaffat intercom. En klar fördel att ha när man är flera och den första och sista föraren kan kommunicera under turen. Jag anser mig också lyckligt lottad som haft turen att hamna i rätt umgänge där gruppen har lätt för att komma överens och där det inte spelar någon roll vilken hoj man kör.

    Fler får gärna ansluta till våra turer. Tjej som kille, gammal som ung, nybörjare eller veteran. Vi har det najs på våra rundor!

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag kör gärna själv. Tycker om oberoendet. Bara jag och min hoj på en liten slingrande landsväg. Jag kan stanna och roa mig själv med kaffe ur medhavd kaffetermos, internet i mobilen, telefonsamtal och njuta av solen sittandes på en stubbe.

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    För mig är det båda, som sagts är det trevligare när man stannar eller om det händer något i en liten grupp.
    Å andra sidan kan man följa sina infall om man kör själv, folk att snacka med brukar igentligen inte vara något problem när man kör hoj. Tänker att 40/60 till ensamturernas fördel.
    Jan

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    För egen del så har jag inga förutfattade meningar om vad som är bäst
    Jag kör gärna i grupp eller ensam, beroende på vad jag har för planer eller vad jag känner för.

    Det är skönt ibland att bara ta hojen och ''rymma'' när andan faller på eller bara smyga fram till jobbet. Men att sitta och fika tillsammans med ett gäng är härligt det med och jag trivs i sällskap, gärna lite urringat...ha, ha.....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För min del beror det helt på syftet med resan hur jag vill åka. Kan vara alldeles utmärkt trevligt att åka i en stor grupp om man bara ska göra en utflykt någonstans över dagen. Den sociala samvaron är då en viktig del av det hela.

    Rör det sig om en semesterresa är den optimala gruppen, enligt min mening, två till tre hojar. Lätt att hålla ihop gruppen under själva körningen. man blir snabbt anpassade till varandra och lär sig hur de andra kör. Till stor hjälp i samband med exempelvis omkörningar. Allting funkar smidigt när man inte är så många som ska gå på toa, röka, tanka etc. Ska man vara fler som är ute på en längre resa är det att föredra att dela upp sig på mindre grupper, med ett likartat körsätt. Träffas gör man sedan på ställen man planerar i förväg. Då kan varje grupp köra på ett sätt som passar dom och alla får mesta möjliga behållning.

    Njuter på ett annat sätt när jag kör ensam, vilket även det har sin tjusning. Man åker dit man vill, när man vill och lägger upp allting precis efter egna önskemål. Hade inga problem med att köra ensam när jag gjorde min första IronButt. Blev ändå dryga tjugotvå timmar i sadeln och 180 mil.

    Måste jag välja bara en form får det för min del bli den lilla gruppen på två, tre hojar.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Jag föredrar nog helst att köra själv, men någon gång ibland är det trevligt att vara många fast jag upplever det mest lite stressigt. Jag håller alltid långa avstånd men det tycks som om jag är ensam om det, är det lite kurvigt så är det lätt att inte köra i mitt eget tempo, så då kan det kännas ganska stressigt.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Blir nog att jag till minst 75% kör själv och det kommer sig av alla turer jag gör som vanlig transport av mig själv och lite grejer eller med passagerare. Jag kör gärna i sällskap med andra men blir det dussinvis med hojar omkring mig lägger jag mig nog helst sist i kön.

    Stora jippon ser jag helst från kanten. Haver provat och det är inte min grej.

Liknande ämnen

  1. ensam inom mc
    Av deadhead i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 13:46
  2. Ensam i familjen.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 19:38
  3. Första gången i grupp.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 19:37
  4. övningsköra i grupp?
    Av bandit i forum MC-kort
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 09:24
  5. Ensam.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •