Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Nybörjar MC

  1. #11
    Håller med föregående. KTM är säkert kul och BMW:n en bra hoj. Men vill du åka längre skulle jag satsa på en VFR. Fruktansvärt fin hoj som är lättkörd och mycket bra för längre turer. Går du upp lite i pris kan du även få en FJR 01-02 för 50-60 tusen...

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av nalydbob Visa inlägg
    tack för alla tips!!

    Men va tror ni om något sånt här?

    Budgeten har ökat lite..

    http://www.bytbil.com/mc-mopeder/beg...IAAWFABQtIcOGA!

    http://www.blocket.se/vi/26281527.htm

    Fick precis idén om att jag kan tänka mig en motard eller enduro med. Men det är så himla svårt.

    Jag läste på om ktm:en men den verkade inte så jättebra. Bmwn stod det att den drog dåligt på raksträcka.

    Någon som vet något om dessa?

    Tack!
    Relativt körglada hojar om än inte så motorstarka. KTM:en kan nog vara en lite väl extrem modell om man inte är beredd att lägga lite mer tid och pengar på att hålla den rullande. Dock är förstås dessa modeller inget att köra touring med.

    För 40000 kr säger jag fortfarande allroundhojen Honda VFR. Men då får man en VFR800 ur generation 4 vilket är den bästa modellen i VFR-serien. Exempel:

    http://www.blocket.se/goteborg/Honda...m?ca=23_11&w=3
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-05-03 klockan 08:51.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Relativt körglada hojar om än inte så motorstarka. KTM:en kan nog vara en lite väl extrem modell om man inte är beredd att lägga lite mer tid och pengar på att hålla den rullande. Dock är förstås dessa modeller inget att köra touring med.

    För 40000 kr säger jag fortfarande allroundhojen Honda VFR. Men då får man en VFR800 ur generation 4 vilket är den bästa modellen i VFR-serien. Exempel:

    http://www.blocket.se/goteborg/Honda...m?ca=23_11&w=3
    Klart benägen att hålla med Scorpio här!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem nalydbobs avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Vallda
    Inlägg
    4
    Himla bra med alla tips. Satt och tittade på VFR:en.

    Men hur fungerar det med årsmodeller? Ska man verkligen ha en som är 10 år gammal? Fast de kanske håller bra?

    Bring me all the info!

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nalydbob Visa inlägg
    Himla bra med alla tips. Satt och tittade på VFR:en.

    Men hur fungerar det med årsmodeller? Ska man verkligen ha en som är 10 år gammal? Fast de kanske håller bra?

    Bring me all the info!
    Är den i gott skick är det inga problem. Håller länge om dom sköts. Skulle inte tveka för egen räkning bara för att hojen är några år gammal.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av nalydbob Visa inlägg
    Himla bra med alla tips. Satt och tittade på VFR:en.

    Men hur fungerar det med årsmodeller? Ska man verkligen ha en som är 10 år gammal? Fast de kanske håller bra?

    Bring me all the info!
    Ingen ålder för en motorcykel. Jag har för mig att snittmotorcykeln rullar ca 200 mil/år.

    Min Deauville köpte jag i fjol. Det är en -99 som då hade gått 905 mil och är princip i helt nyskick.
    Jag tror inte jag kommer rulla mer än 100-200 mil per år med den och räknar med att kunna ha den i många år.

  7. #17
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av nalydbob Visa inlägg
    Himla bra med alla tips. Satt och tittade på VFR:en.

    Men hur fungerar det med årsmodeller? Ska man verkligen ha en som är 10 år gammal? Fast de kanske håller bra?

    Bring me all the info!
    Jag har en VFR-750F -89 som har gått 5500 mil, det finns inga fel, motorn går hur bra som helst. Hojen känns fortfarande modern fast den är över 20 år. Så länge olja och filter byts så är det inga problem. Det finns VFR:er som har gått 30 000 mil utan någon renovering.

    Danne
    Senast redigerat av Danne den 2010-05-04 klockan 00:10.
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av nalydbob Visa inlägg
    Himla bra med alla tips. Satt och tittade på VFR:en.

    Men hur fungerar det med årsmodeller? Ska man verkligen ha en som är 10 år gammal? Fast de kanske håller bra?

    Bring me all the info!
    Årsmodellen är mindre viktig. Man kan inte alltid lita på att mätarställningen stämmer heller.. Hur servicen har skötts och hur hojen har körts är det viktiga på hojar av dessa årsmodeller. Vissa hojar är mer eller mindre slutkörda efter ett par år medan andra är i toppskick efter tiotals år.

    Om man saknar kunskaper själv bör man nog ta med någon som har det när man kollar på hojar.
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-05-04 klockan 14:30.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Ingen ålder för en motorcykel. Jag har för mig att snittmotorcykeln rullar ca 200 mil/år.

    Min Deauville köpte jag i fjol. Det är en -99 som då hade gått 905 mil och är princip i helt nyskick.
    Jag tror inte jag kommer rulla mer än 100-200 mil per år med den och räknar med att kunna ha den i många år.
    100-200 mil på en Deauville? Jag köpte min vid midsommar förra året med knappt 500 mil på mätaren, hann med omkring 1000 mil fram till jag ställde in den när det började snöa innan jul...

    Folk brukar ju tyvärr stirra sig blinda på miltalen på en begagnad maskin, dock kan ju sägas att en maskin man skött servicen på enligt konstens alla regler kan hålla nästan hur många mil som helst.

    Har den kardan kan den rulla flera tiotusentals mil utan bekymmer, har den kedja eller rem får man givetvis byta dessa med jämna mellanrum, men motor och växellåda kan fortfarande rulla nästan hur långt som helst.

    Så om en begagnad maskin man köper har rullat 50, 500 eller 5000 mil spelar väldigt liten roll för hur bra den funkar, men kan göra väldigt mycket med priset.

    Sporthojar och äventyrs/offroad-maskiner är dock lite mer speciellt då dessa i allmänhet behandlas mer hårdhänt än de flesta andra hojtyper och därför kan ha delar som slits onormalt snabbt, någonting man bör vara medveten om när man köper dem.

  10. #20
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av NeXTer Visa inlägg
    100-200 mil på en Deauville?
    Jag kör V3:an på en radie av 3-4 mil.
    Deauvillen är tänkt när jag skall lite längre sträckor alternativt behöver lite mer lastutrymme eller som idag när jag ville sitta lite mer skyddat pga av väder.

    Då jag är familjefar så tror jag inte att det blir mer mil på Deauvillen då det blir att man tar bilen när man skall iväg med familjen.

Liknande ämnen

  1. Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?
    Av kryckan90 i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:32
  2. Nybörjar info!
    Av Scali i forum MC-kort
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-10-05, 09:50
  3. Nybörjar hojj!
    Av Laiq i forum Street
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •