Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Jag blir snart less...

  1. #21
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Min lärare bankade i mig vikten av att hålla blicken uppe, man får bra översikt över vägen och kan planera körningen utan att bli överraskad. En annan viktig sak med blicken, man styr gärna dit man tittar men om man är medveten om det så hjälper det mycket i kurvtagningar.
    Jag tycker att du ska stå på dig och öva och inte bry dig om de som åker fort.

  2. #22
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Synd att du bor på Sveriges framsida och inte i Stockholm. Jag är säker på att du skulle ha uppskattat att få åka med oss på våra turer. Vi tar det lugnt och anpassar farten efter den som känner sig mest osäker eller som kanske nyligen tagit lappen. Ingen klagar eller gnyr. Det viktiga är att alla trivs och hänger med utan att känna sig stressade.

    Mitt råd är att inte åka på turer där de andra bara drar på utan att kolla av på vilken nivå alla i gruppen ligger. Den som är mest "grön" eller som känner sig osäker ska t.ex. aldrig ligga sist. Det kan vara oerhört stressande och det är då lätt hänt att man kör över sin förmåga för att komma ikapp.

    Försök hitta folk att åka med ofta som du lär känna och känner dig trygg med. Gå gärna på SMC´s kurser i kurv- och bromsteknik. Det gjorde jag förra året och det gav mig massor! Rekommenderas!

    Ge inte upp. Hitta någon vettig att köra med och kör ofta. Rätt som det är får du garanterat en aha-upplevelse!

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Är det grus eller annan skit på vägen som mentalt hindrar dig från att titta långt fram så kör sakta en gång och se att där bara är bar asfalt. Vänd, kör tillbaka och titta långt fram i kurvan denna gången. Lagom fart och nerlägg och dra lite i gasen mitt i kurvan och håll spåret du bestämt dig för så ska du se så skönt det känns! Tjata samma kurva med ökande hastighet och nerlägg tills det sitter där. Du kan lägga hojen så fotpinnarna slår i asfalten utan att mc:n för den sakens skull glider iväg! Däcken har grepp på asfalten! Var inte rädd för att luta hojen när du håller fart för den kan inte välta eller kana iväg så länge som du har lite driv på maskineriet och däcken rullar på bar asfalt.

    Jag lägger alltid hojen med motstyrning, dvs. att jag trycker nätt framåt på den sida av styret som jag ska svänga åt. Hojen och kroppen lägger sig så fint och naturligt inför kurvan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Motstyrning

    Det sitter i ditt huvud för motorcykel kan du köra. Det är jag övertygad om.

    Vad gäller utbildning så fick jag inte lära mig någonting alls vad gäller kurvtagning i hög hastighet. Jag kom på det själv och googlade en hel del i ämnet. Körläraren sa: "Jag ska lära dig att köra mc så du klarar en uppkörning och inget annat"

    Denna Pdf har jag lusläst flera gånger och då speciellt kapitlen om motstyrning. http://www.svmc.se/upload/SMC%20cent...ntroll_Web.pdf
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-04-27 klockan 20:37.

  4. #24
    Jag läste Full Kontroll när jag tog mitt kort och läser den iböand fortfarande. Jag tycker den är grymt bra.
    Vad tycker ni "Gamla" rävar?

    http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160

    Just motstyrning öppnande upp en hel del för mig. Det var inget som lärdes ut på skolan. Blicken ältade vi en hel del dock.

  5. #25
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av PatrikAdolfsson Visa inlägg
    Jag läste Full Kontroll när jag tog mitt kort och läser den iböand fortfarande. Jag tycker den är grymt bra.
    Vad tycker ni "Gamla" rävar?

    http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160

    Just motstyrning öppnande upp en hel del för mig. Det var inget som lärdes ut på skolan. Blicken ältade vi en hel del dock.
    Precis denna pdf jag menar i mitt inlägg ovan. Avsnittet motstyrning gav mig oerhörda aha-upplevelser!

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Precis denna pdf jag menar i mitt inlägg ovan. Avsnittet motstyrning gav mig oerhörda aha-upplevelser!
    Ahh. Missade ditt inlägg
    Men skadar inte att prompta för denna 2ggr. Håller med om att den är grymt bra att läsa. Jag övar motstyrning så ofta jag kan. Känner att jag får stor kontroll på hojen när jag använder metoden.

    Speciellt vid omkörning tycker jag den är effektiv. Det blir snabbt ut och snabbt in istället för en svepande omkörning

    Patrik

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av PatrikAdolfsson Visa inlägg
    Jag läste Full Kontroll när jag tog mitt kort och läser den iböand fortfarande. Jag tycker den är grymt bra.
    Vad tycker ni "Gamla" rävar?
    Tycker det är en utmärkt skrift som borde vara kursmaterial för alla som ska lära sig köra hoj!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Det där med motstyrning är rätt så intressant.

    Jag hade diskussion men en på jobbet som är van MC åkare och ojade mig att jag inte kunde få flyt i det. Jag tyckte jag tappade tidsmässigt att påtaligt motstyra istället för som jag utryckte det att "trycka" ner cykeln...
    Enligt honom så sa han att den undanmanövern jag gjorde är omöjlig utan motstyrning. Så efter att ha analyserat min teknik kom jag fram till att istället för att utrycka det som motstyrning så jämför jag det med utförsåkning (fast spegelvänt) och att mycket sitter i höften och att låta cykeln jobba och då blir motstyrningen en naturlig del.
    Skall man väja höger så blir det höger höft ut och höger hand fram för att sedan följa upp med vänster hand. Fast händerna tänkte jag aldrig på utan det blev naturligt i rörelsen.

    Så fråga.. är det bara jag som uppfattar motstyrning på detta vis med en samrörelse mellan armar/händer och höft? Man pratar ju bara om att man skall påbörja styrningen mot motsatt håll med händerna?
    Och det var så jag ett tag försökte göra men då blev det bara fel i flytet
    Senast redigerat av Linnex den 2010-04-28 klockan 10:59.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Som det mesta i tillvaron blir motstyrning bara komplicerat och fel om man överanalyserar det. Om man "bara gör det" känns det naturligt och MC:n rör sig nästan blixtsnabbt från sida till sida, medan det bara känns konstigt och fel om man försöker tänka på vad man faktiskt gör.

    @Linnex: Precis som du skriver är det mest en fråga att man sträcker sig mot målet, i detta fall slutet av kurvan, vilket får kropsvikten att förflyttas åt det hållet och man trycker automatiskt till styret på den sidan.

  10. #30
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Vissa har momentet motstyrning inbyggt och bara gör det utan att veta hur de gör det, det bara sitter där. Jag själv tycker det är enklare att lägga ner hojen och motstyra igenom svängen. Men ibland kan man inte göra så, det kan ligga en drös med grus mitt i körfältet, då kan man istället resa upp cykeln och luta sig inåt i svängen.

Liknande ämnen

  1. Snart blir det en ny Varadero!
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 16:36
  2. Snart.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 14:20
  3. Snart så.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 19:29
  4. Snart mat.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 15:47
  5. Snart så........
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •