Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Jag blir snart less...

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Utbildning är nyckeln till det mesta. Vore bra om du kände någon som är duktig Mcförare å pedagog som du har förtroende för. Kursdagar i all ära, men den där killen som är nästan roadracerförare tar mest plats. Svårt att ställa dom där frågorna man tänkt på, om man är lite osäker . Privata övningar med någon som kan lära ut både teori å praktik.Låter lämpligt att öva kurvtecknik å känsla i lugn å makligt tempo.
    Jan

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Utbildning är nyckeln till det mesta. Vore bra om du kände någon som är duktig Mcförare å pedagog som du har förtroende för. Kursdagar i all ära, men den där killen som är nästan roadracerförare tar mest plats. Svårt att ställa dom där frågorna man tänkt på, om man är lite osäker . Privata övningar med någon som kan lära ut både teori å praktik.Låter lämpligt att öva kurvtecknik å känsla i lugn å makligt tempo.
    Håller med Räven till fullo. Min kära hustru tog körkort för några år sedan och hade en god vän som intruktör. Goda råd, i sakta mak och hon är evigt tacksam för att denna rutinerade man ville hjälpa henne igenom allt vad som behövdes för att hon skulle känna sig trygg på vägarna.
    Prova att gå med i en klubb. Där finns det säkert någon som är villig att hjälpa dig med det du önskar.
    //Micke

  3. #13
    Jåke
    Gäst
    Gör som Mats säger: Lyft fokus/blicken, sluta titta ner i svängarna! Du behöver inte hålla koll på instrumenten heller, de sitter kvar på samma ställe... Glöm inte gasen heller, om du åker på avslag/rullar genom kurvor blir det gärna otäckt. Men man vågar inte ha drag i motorn om man inte ser vart man är påväg
    Senast redigerat av Jåke den 2010-04-27 klockan 12:39.

  4. #14
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Roadking Visa inlägg
    Prova att gå med i en klubb. Där finns det säkert någon som är villig att hjälpa dig med det du önskar.
    //Micke
    Vad jag vet håller SMC avrostningar varje vår, de är till för att lösa precis såna här problem...

  5. #15
    Jag hade samma känsla fårsta turen i år. Lite för kassa däck med rullgrus på vägarna. Problemet var mest att jag inte gasade mig igenom kurvorna utan vill "säkra" kurvan genom att släppa på gasen. Dvs tvärt om vad man egentligen ska göra...

    Nu har jag kört ett par gånger och känner mig redan säkrare trots kassa däck De har ju faktiskt bäst mönster på sidorna så de borde ha bättre fäste i kurvorna

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Roadking Visa inlägg
    Goda råd, i sakta mak och hon är evigt tacksam för att denna rutinerade man ville hjälpa henne igenom allt vad som behövdes för att hon skulle känna sig trygg på vägarna.
    Ingen dum väg att gå, om man har möjlighet!

    Tror att många av oss"vanliga hojåkare" kan ha betydligt mer erfarenhet och pedagogisk förmåga än många av utbildarna på skolorna. Blev verkligen förvånad när min kompis med relativt nytt körkort inte fått lära sig var hon ska ha blicken.

    Just detta med blicken är det genomgående temat för våra avrostningar, Kul på hjul som arrangeras av BMW-klubben och SMC Stockholm. Har varit instruktör där under sammanlagt fyra år och kunnat märka att det är åtskilliga som inte fått lära sig vikten av att hålla blicken på rätt ställe. När dom fått det klart för sig går allting så mycket bättre, inte minst bromsandet.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Tog hojkortet i höstas och det var inget tal om var man ska hålla blicken.
    Jag vet efter att ha läst här på forumet och andra ställen att blicken ska hållas upp.
    Detta är något som jag jobbar med dagligen till och från jobbet. Kan sitta och bli
    förbannad på mig själv för att körningen blir "kass" bara för att jag sitter och tittar fel.
    När blicken väl sitter där den ska så känns körningen säkrare och stabilare och farten
    blir mer gämn då oxå. Vet inte om du blev så mycket klokare på det men det är nog
    bara övning som ger färdighet.
    Så ge inte upp utan kör mera och med blicken på rätt ställe.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Halland
    Inlägg
    45
    Knepigt hur olika det verkar vara på olika skolor.
    Jag håller på att ta mc kort och på första lektionen var det en av dom första sakerna som vi pratade om.

    (känns svårt att klara låghastighetsbanorna med blicken i marken)

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg

    (känns svårt att klara låghastighetsbanorna med blicken i marken)
    http://www.youtube.com/watch?v=CvyGk...eature=related

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    Knepigt hur olika det verkar vara på olika skolor.
    Jag håller på att ta mc kort och på första lektionen var det en av dom första sakerna som vi pratade om.

    (känns svårt att klara låghastighetsbanorna med blicken i marken)
    Känns glädjande att läsa det. Blicken är liksom själva fundamentet i körningen, oavsett om du kör bana, grusväg, enduro eller i stadstrafik.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-04-27 klockan 14:55.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Snart blir det en ny Varadero!
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 16:36
  2. Snart.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 14:20
  3. Snart så.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 19:29
  4. Snart mat.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 15:47
  5. Snart så........
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •