Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bullerprov på besiktningen

  1. #1
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385

    Bullerprov på besiktningen

    Besiktade min hoj i förra veckan. Den blev underkänd på bullerprovet med 102dB.
    Den gamla gränsen på 103dB gällde inte längre enligt besiktningspersonalen.
    På hojen sitter en skylt för EU-godkännande som säger 91dB vid 3000 rpm.
    Sedan lägger de på 5dB som felmarginal.
    Den skulle alltså ligga under 96dB.
    När jag kom hem så lusläste jag Bilprovningens instruktioner.
    Enligt dem så finns det undantag från EU-reglerna.
    Ringde och pratade med en tekniker på deras kundtjänst och han tyckte jag skulle kontakta stationen igen där jag hade besiktat.
    Pratade med dem på stationen men fick inget gehör för mitt påpekande.
    Skrev ett mail till Bilprovningens kundtjänst och blev idag uppringd av en kille.
    Han förklarade att det hade blivit någon missuppfattning någonstans.
    Det räcker inte att märkningen med varvtal och dB sitter på hojen.
    Det ska finnas inskrivet i Bilprovningens system också.
    Gör det inte det så ska den bedömas efter de gamla reglerna.
    På min modell så finns bara uppgifter om dB i deras system, inte uppgifter om varvtal.
    Han trodde dessutom att dessa uppgifter bara kommer att matas in i deras system för hojar från c:a 2007 och framåt.

    Det slutade alltså med att jag får ett nytt protokoll hemskickat där hojen är godkänd, istället för att jag ska behöva byta avgassystem och besikta om.


    Klistrar in Bilprovningens instruktioner nedan.
    Kanske kan vara till hjälp för andra också.

    -----------------------------------------------------------

    Ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå ska antingen mätning eller subjektiv kontroll ske när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt;

    o mätning utförs på MC, som godkänts enligt direktiv 92/61/EEG eller 2002/24/EG. Att MC:n omfattas av 92/61/EEG eller 2002/24/EG och att mätning ska ske framgår av att det i HD:s meny 6 "Buller" visas både gränsvärde* och varvtal.
    *) = värde från fält "Ljudnivå stilla" + 5 dB(A).
    o mätning med gränsvärde > 103 dB(A), utförs på övriga MC som inte omfattas av direktivet ovan samt de MC som omfattas av direktivet ovan men som saknar uppgift om varvtal eller saknar varvräknare. Observera att gränsvärdet i HD, från "Ljudnivå stilla", måste ändras till 103 dB(A) när MC:n ska kontrolleras mot detta värde.
    o Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepters vid stationär mätning".

    Mätning, i form av förenklad ljudnivåkontroll på särskild mätplats, ska utföras enligt kraven för stationär mätning. Om gränsvärdet klart överskrids innan mätvarvtalet uppnåts ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas. Placering av mikrofon;

    o samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken,
    o avståndet mellan mikrofon och mynning ska vara 0,5 meter,
    o utifrån avgasernas huvudriktning ska vinkeln 45° ± 10° bildas ut från MC:s sida.

    Mätning med gränsvärde > 103 dB(A) - Uppgifter om slaglängd hämtas från Fordonsdatapärmar eller QTYPE. Genom att välja ”Buller” (6) i besiktningsmenyn och ange slaglängd kommer mätvarvtalet att visas.
    Använd MC:ns varvräknare – saknas varvräknare bedömas varvtalet subjektivt.
    Gör en uppvarvning till mätvarvtalet. Om mätresultatet är i närheten av gränsvärdet görs ytterligare två uppvarvningar. Skillnaden mellan högsta och lägsta värdet får vara högst 2 dB(A). Högsta värdet ska anses som mätresultat. Uppnås bullernivån > 106 dB(A) innan mätvarvtalet uppnås ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas.

    Har ljudnivåmätning utförts anges mätvärdet för bullernivå i HD och beroende på resultat föreslås automatiskt feltyp "överskrider gränsvärde 2" eller inte. Om mätningen avbryts vid bullernivå > 106 dB(A) genereras inte längre feltyp "för hög, (prov avbrutet >106 dB(A)" automatiskt, utan feltypen måste läggas in manuellt.

  2. #2
    Men så bra att du slapp besikta om.

  3. #3
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Årets Trådlyft

    Betyder detta att om i deras system endast står DB .... och inget värde, och även på mitt regbevis skall min 99:a att bedömmas enligt de gamla reglerna ?
    jag mätte min innan och fick max db 102.
    hoppas jag klarar mig i morgon... orkar inte byta rör just nu om inte jag måste



    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Besiktade min hoj i förra veckan. Den blev underkänd på bullerprovet med 102dB.
    Den gamla gränsen på 103dB gällde inte längre enligt besiktningspersonalen.
    På hojen sitter en skylt för EU-godkännande som säger 91dB vid 3000 rpm.
    Sedan lägger de på 5dB som felmarginal.
    Den skulle alltså ligga under 96dB.
    När jag kom hem så lusläste jag Bilprovningens instruktioner.
    Enligt dem så finns det undantag från EU-reglerna.
    Ringde och pratade med en tekniker på deras kundtjänst och han tyckte jag skulle kontakta stationen igen där jag hade besiktat.
    Pratade med dem på stationen men fick inget gehör för mitt påpekande.
    Skrev ett mail till Bilprovningens kundtjänst och blev idag uppringd av en kille.
    Han förklarade att det hade blivit någon missuppfattning någonstans.
    Det räcker inte att märkningen med varvtal och dB sitter på hojen.
    Det ska finnas inskrivet i Bilprovningens system också.
    Gör det inte det så ska den bedömas efter de gamla reglerna.
    På min modell så finns bara uppgifter om dB i deras system, inte uppgifter om varvtal.
    Han trodde dessutom att dessa uppgifter bara kommer att matas in i deras system för hojar från c:a 2007 och framåt.

    Det slutade alltså med att jag får ett nytt protokoll hemskickat där hojen är godkänd, istället för att jag ska behöva byta avgassystem och besikta om.


    Klistrar in Bilprovningens instruktioner nedan.
    Kanske kan vara till hjälp för andra också.

    -----------------------------------------------------------

    Ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå ska antingen mätning eller subjektiv kontroll ske när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt;

    o mätning utförs på MC, som godkänts enligt direktiv 92/61/EEG eller 2002/24/EG. Att MC:n omfattas av 92/61/EEG eller 2002/24/EG och att mätning ska ske framgår av att det i HD:s meny 6 "Buller" visas både gränsvärde* och varvtal.
    *) = värde från fält "Ljudnivå stilla" + 5 dB(A).
    o mätning med gränsvärde > 103 dB(A), utförs på övriga MC som inte omfattas av direktivet ovan samt de MC som omfattas av direktivet ovan men som saknar uppgift om varvtal eller saknar varvräknare. Observera att gränsvärdet i HD, från "Ljudnivå stilla", måste ändras till 103 dB(A) när MC:n ska kontrolleras mot detta värde.
    o Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepters vid stationär mätning".

    Mätning, i form av förenklad ljudnivåkontroll på särskild mätplats, ska utföras enligt kraven för stationär mätning. Om gränsvärdet klart överskrids innan mätvarvtalet uppnåts ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas. Placering av mikrofon;

    o samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken,
    o avståndet mellan mikrofon och mynning ska vara 0,5 meter,
    o utifrån avgasernas huvudriktning ska vinkeln 45° ± 10° bildas ut från MC:s sida.

    Mätning med gränsvärde > 103 dB(A) - Uppgifter om slaglängd hämtas från Fordonsdatapärmar eller QTYPE. Genom att välja ”Buller” (6) i besiktningsmenyn och ange slaglängd kommer mätvarvtalet att visas.
    Använd MC:ns varvräknare – saknas varvräknare bedömas varvtalet subjektivt.
    Gör en uppvarvning till mätvarvtalet. Om mätresultatet är i närheten av gränsvärdet görs ytterligare två uppvarvningar. Skillnaden mellan högsta och lägsta värdet får vara högst 2 dB(A). Högsta värdet ska anses som mätresultat. Uppnås bullernivån > 106 dB(A) innan mätvarvtalet uppnås ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas.

    Har ljudnivåmätning utförts anges mätvärdet för bullernivå i HD och beroende på resultat föreslås automatiskt feltyp "överskrider gränsvärde 2" eller inte. Om mätningen avbryts vid bullernivå > 106 dB(A) genereras inte längre feltyp "för hög, (prov avbrutet >106 dB(A)" automatiskt, utan feltypen måste läggas in manuellt.

  4. #4
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    Årets Trådlyft

    Betyder detta att om i deras system endast står DB .... och inget värde, och även på mitt regbevis skall min 99:a att bedömmas enligt de gamla reglerna ?
    Det var så teknikern på Bilprovningens kundtjänst sa till mig.
    I mitt regbevis så står det 91dB och på hojen står det 91dB + uppgifter om varvtal.
    Men i deras system finns ingen uppgift om varvtal inlagd och då ska den bedömas efter gamla reglerna.
    Det låter kanske lite märkligt men vad vet jag......
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    17
    Hehe fick 113dB på min för nån månad sen så fick snällt åka hem o byta ljuddämpare till orginal men sen åkte dom andra på igen så

  6. #6
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    yup.. det blir samma här.. jag chansade och fick uppmätt 105db..(gränsen är 103 på min) men det var ytterligare 2 fel som jag slarvat med att ens kolla så det blir ett återbesök )

  7. #7
    Medlem Smaulands avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Hur mäter ni ljudet på ett bra sätt? Funderar på om inte min låter lite för klent och vill testa lite utan insatser och vill mäta lite då jag inte har en annan mullrande hoj att jämföra med.. Använder ni en app i mobilen eller annan utrustning?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Smauland Visa inlägg
    Hur mäter ni ljudet på ett bra sätt? Funderar på om inte min låter lite för klent och vill testa lite utan insatser och vill mäta lite då jag inte har en annan mullrande hoj att jämföra med.. Använder ni en app i mobilen eller annan utrustning?
    Finns decibelmätare som appar till mobiler. Jag har en i min iPhone och det fungerar jätte bra.

Liknande ämnen

  1. Många hojar klarar besiktningen
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 09:07
  2. Fixa ljuddämpare till besiktningen
    Av DalRot i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-21, 22:25
  3. Glömde besiktningen.
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 10:08
  4. Krönika: Touring till besiktningen
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •